|
Sida 9 av 111
|
|
|---|---|
|
Första träfffen på Google: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fungerar kanske utan att du behöver knappa in chip-beteckningen: Länk (klicka på "distributors") Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu vet jag inte om du missförstod mig eller om jag inte förstår/hittar vad du menar. Problemet är inte att få tag på själva processorn utan den speciella kod som behövs till den, för att den ska fungera som ett hårdvarulås till CS. /Kenneth |
|
|
Då missförstod jag dig. :o/ Jag tolkade det som att du inte fick tag i chipet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag skall fråga min bror om han vet något om dessa koder. Han jobbar med framtagning/programering av bilelektronik. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjena ! Jag får slänga mig in i diskussionen, antar att de e mjukvaran till 8051 klonen i CS interfacet som menas. De där programmet blir jäkligt svårt att få tag på. Antingen så måste man känna dom som gör prylen, eller så får man sätta sig och försöka ta reda på vad den skickar från datorn och vad som kommer ut i andra änden mot bilen, gammal klassisk "reverse enginerring". De e skit jobbigt och tidskrävande. Ett annat alternativ är att dom som gör interfacet är så dåliga så att dom har glömt att slå på kopieringsskyddet på kretsen, om nu den där kretsen har de, det borde den för alla jag har jobbat med har haft de. Men som sagt man måste slå på de också å de kanske dom inte gjort, hur man än tänkt göra så måste man ha de riktiga interfacet å labba med. Samtidigt måste man ju vara medveten om att man om man råkar göra fel kan paja de interface man lababr på också, å då blir de väl dyrt :) Jag kan mycket väl tänka mig att hjälpa till med jag har inte original kabeln, övrig utrustnign som behövs är det inga problem med, jag jobbar som elektronik konstruktör :) // Anders |
|
|
Jag har ett fungerande kopierat Carsoft 5.0-5.8 interface. Programmet i kretsen är skyddat med en kod. Enligt uppgift finns det kul program som kan knäcka koden. Mitt if har dock en Atmel cpu på kortet. Bilder kan mailas vid intresse.Jag kan tänka mig att ställa mitt if till förfogande, till någon som vet vad han sysslar med. Någon som vet om Carsoft 5.8 if fungerar med nyare versioner av Carsoft? Jag har inte lyckats att hitta nyare än 5.8 på nätet. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
Nej, jag har inte heller hittat någon nya version än 5.8. Ja, bilder vore väldigt intressant. Vilken Atmel cpu är det? Är den socklad? /Kenneth |
|
|
Kan vi sluta oss till att CS 5.8 kräver en CPU med liten programsnutt? Jag vill i det längsta tro att det kan funka även med alternativ utan CPU, har en del halvfärdiga lösningar som jag skall testa. FP |
|
|
Ja, jag är ganska övertygad om att det krävs ett interface med cpu. Jag skulle tro att CS har någon liknande lösning som Tachopro har (som jag har mätt lite på), där skickar datorn ut någon typ av fråga, som den kräver svar på av interfacet för att gå vidare eller så använder CS cpun för att korrigera kommunikationen mellan datorn och bilen. Det skulle vara om "cracken möjligtvis tog bort behovet av "hårdvarulås" som skulle kunna göra att det fungerar utan cpu. Jag har sett ett schema (från Diakom) utan cpu, som byggde på en 74257a . Är det de du har börjat bygga på? Själv har jag inte provat något än. /Kenneth |
|
|
Jag har inte byggt med just denna krets, det är väl en multiplexer har jag för mig, jag vet vilket interface du menar. Det är ju så att BMW knappast har ändrat kommunikationen (vanlig TTL-nivå) på bussen ut från E34 och framåt, och på dessa funkade ju vanlig nivåomvandling med t.ex en MAX232 ut till PC:n. Det är väl mera så att kanske CS 5.8 har en lösning med CPU medan ett annat program kan kommunicera på annat sätt. FP |
|
| På denna sida Länk kan man köpa "interfacet" för 800kr! | |
|
m3w2: Det interface som du har länk till ser misstänkt lika ut det som avhandlades på dom första sidorna i denna tråd och som jag byggde och testade på min M5 -95. På sid 3 ger jag en sammanfattning av mina erfarenheter. Jag har en svensk beskrivning (eg min översättning av en tysk beskrivning) av hur jag byggde ihop det med komponentförteckning och bilder. Det är skrivet så att även noviser (som jag) skall klara av att bygga det. Den som vill ha denna beskrivning får den gärna! Maila i så fall till mig! Per L |
|
|
Jag har också byggt detta interface, dock skulle jag nog knappast ge mig på att fibbla med lösa trådar och sift i diagnosuttaget. Det finns t.ex lösa lock på skroten som enkelt kan konverteras till en kontakt med fyra stift. Många datorer har inte två lediga komportar tyvärr, kan bli vissa problem. Nu är det ett par år sen minst som jag testade, är det nån som kan verifiera att det funkar på E39 runt -00, och isf med vilket program? FP |
|
| Per L: Skulle bli överlycklig om du skickade den svenska beskrivningen till mig! Tack på förhand! | |
|
Om jag har förstått allt rätt, så fungerar interfacet med två com-portar bara till CS 3,4 och inte senare CS-versioner. Till vilka BMW-modeller fungerar SC 3,4? /Kenneth |
|
|
m3w2: Jag har försökt flera gåger att skicka beskrivningen till dig men kommer inte fram på din mail! Per L |
|
| Hej jag har ett litet problem jag har köpt interface från obd2 och undrar om det är någon som vet vart man kan få tag i program vara till bmw som stämmer till den? | |
| vad är för obd2 du har köpt?Det finns tre diferent protokoll som fungerar med obd2. iso/kwp,vpw,pmw or can-bus. Carsoft 5.8 or 6.1 är stödd av ISO/KWP(Key word protokol). Du kan höra av dig om du vill ha mer. | |
|
Sök gärna i tidigare trådar. Obd-II är en standard (ISO i Europa), man behöver inget särskilt BMW-program för detta. Carsoft i diagnosuttaget i motorrummet skall inte blandas samman med OBD-II protokollet, och dess funktioner i uttaget inne i kupén. På senare modeller hos BMW kör man dock även vanlig diagnos i kupéuttaget. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.