AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.379

Carsoft diagnossystem mm

Sida 89 av 111
Man bör alltid ha en bra och stabil laddare påkopplad när man testar mer än under bara någon minut.
På verkstaden har de kraftiga don, 80-100A kapacitet när de kör vissa diagnoser och uppgraderingar som tar flera timmar att utföra. Vissa tester kör t.ex fläktar, ABS-system osv drar bra med ström. Om batteriet skulle svikta just under uppgradering/kodning blir det katastrof.

FP
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Aha, då har vi det där i ditt svar Folke.
Tackar som bäst.

Jag kollade efter kända fel i ABS:n precis innan och hörde hur det klickade till i nån box i motorrummet men tänkte inte så mycket på det.

Får ta o leta reda på någon bra laddare för jag har bara C-Teks 3600 och det går inte att få ta ur några mängder med ström från den.

Laddare på 80-100 ampere låter som om dom går på massor av sköna tusenlappar... Kanske får ha för vana att ha motorn igång när man fipplar runt i menyer och annat.

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Går att komma unda ganska vettigt om man nu seriöst vill hålla på med detta.
Får väl spara undan lite och hålla mig till att bara kolla motorkoderna så länge.

Hittade en som i nu läget verkar intressant med motivationen:

"Provides a constant clean power supply for using scan tools and reprogramming of ECMs without discharging battery"

Länk
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Fel länk i förgående inlägg.

Länk
Ctek Zafir 100 kostar 999 kr på Clas Ohlson.
Länk

Har ett supply läge, duger inte det som kraftkälla medan man kör diagnoser?
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Tror att den levererar för lite ström.

Jag höll knappt på en timme eller 2 igår natt o då drogs batteriet mer eller mindre ut. Testade då bla. ABS:n och kollade samt raderade felkoder i motor, på växellåda samt instrumentcluster och regnsensor.

Tror iofs. bara att det är ABS:n som drar något nämnvärt med ström i mitt fall då dom andra är rena läsningar/raderingar där det inte går åt nån ström att tala om.

Har kollat runt lite på olika forum där man bla. pysslar mkt. programmering och felsökningar och skalle man tro dom där vilket jag gör så rekomenderas att man behöver upp runt 40-50 ampere beroende på vilka funktioner man vill testa.

Folke brukar ha bra koll på sånt här och enl. honom så kör firmorna själva på fläskiga grejor som kan leverera i stroleksordningen 80-100A.
Om bilens batteri är någorlunda laddat innan så kan det räcka med att stötta med en 7-10A laddare när man inte kör alltför långa stunder.
Supplyläget på Cetek är inget man har nytta av här, det är avsett för att köra 12V-grejor på när man inte har ett batteri inkopplat samtidigt.
Vanlig laddfunktion duger bra, men inte gärna för klena småladdare. Biltema har t.ex en 12A laddare för en femhundring som är helt OK. Cetek är inte dumma heller men knappast prisvärda.

FP
T.A: Ok... ;-) jag är med, då lär ju inte Zafir 100 räcka långt... hehe

Står så här i manualen om supply läget: "I det här läget kan Zafir 100 också användas som kraftaggregat för att driva utrustning som kräver 13,6V och maximalt 7A". Ett skämt jämfört med det som du och Folke säger behövs. ;-)

Men om man laddar batteriet samtidigt som man kör diagnos, hjälper inte? Eller om man har laddat det fullt precis innan?
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Jo, om batteriet är någorlunda full-laddat så borde detta så att säga ta smällen och då bör man ju faktiskt som Folke påpekar kunna klara sig med betydligt mindre ström uttag från ett agg. ett tag iallafall.

Funderar lite på en annan sak, såg på ett annat forum att man körde på med ett stabiliserat nätagg. på 20-30 ampere parallet med batteriet.
Tyckte först att det lät fullständigt vansinnigt men efter lite funderande så verkar inte liraren som gör det helt borta igentligen även om han inte själv kan förklara varför det fungerar men jag tänker som så här.

Har jag fattat det hela rätt så kan man på något vis reglera utspänningen på det aktuella aggregatet och om man då lägger det på låt oss säga 12.6 volt ut så borde inte aggregatet klara att ladda batteriet när spänningen väl är uppnåd i batteriet och således bara mata förbrukarna.

Tänker jag fel eller ?

här är en länk till det aktuella nät aggregatet
Länk
I princip går det bra att använda ett nätaggregat som dessa eller andra liknande även för batteriladdning eller som stöttning vid t.ex diagnos eller annat jobb där man använder elsystemet i bilen en längre tid.
Ett stabiliserat nätagg inställt på 13,7V är en utmärkt laddare för vanliga 12V blybatterier, speciellt om det skall stå uppställt under en längre tid.
Om man har lite brådis att ladda upp sitt batteri så är en 2-stegsmodell bättre, och då är vi inne på rena laddare.
Att tänka på om man laborerar själv är att ett aggregat som i länken är avsett för inbyggnad. Det skall ha en bra strömbegränsning, dvs tåla sin maxström under många timmar utan att bli överhettat. Kapslingen måste vara korrekt med ventilation osv, elkopplingar måste vara säkert och korrekt gjorda, skyddsjordning är nödvändigt, skärmning likaså för att undvika radiostörningar.
När man fixat allt detta kommer man strax på att en färdig laddare inte var så dyr iaf...).
Strömbehovet för diagnos i hobbyhänseende skall inte överdrivas heller. Det är som redan nämnts ABS-tester (spolarna till ventilerna och matarpumpen i styrenheten) som drar hög ström men bara momentant.
Bilen i sig drar några amp i vaket läge, öppen dörr, innerbelysning, tändning på osv, men 10-15A bör balansera detta.
I verkstaden med repeterande tester, långkörningar med kodning osv är lite annorlunda.

FP
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Du har förmodligen rätt Folke, det är nog så att jag överdramatiserar ström behovet pga. min dumhet igår att köra en massa tester utan att ha koll på vad som igentligen sker. Blev sen lite paff över att det verkade stämma med strömmen eftersom det bara klickade i startmotorn. Mätte dock inte upp det och det finns inget som garanterar att mitt interface översätter allt korrekt.

Det är sällan någon katastrof om batteriet går ner sig iheller så vida man inte skall programmera något och det är väl inte min första tanke iallafall.
Vid dessa fall går det ju trotts allt att se till så att man är full laddad.

Märkliga i hela sången är att jag laddade batteriet i ett par timmar innan det var dags att köra hem och har sen kört ett par småärende på stan idag och startmotorn snurrar på som aldrig förr.

Det börjar mer & mer kännas som något internt fel någonstans istället för att batteriet skulle vara slut för det kan inte vara mycket ström som dundrat in under dom 2 timmarna med den laddaren jag har.
Funkar carsoft med win 7 eller måste man nergradera för att få det att funka?

Köpte en sånhär
Länk

Den är hos brorsan nu och jag ska dit i helgen, tänkte om jag behöver med mig nån gammal version av windows för att få det att funka

Självklart är brorsan för lat för att försöka få det att funka själv
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag har en likadan och kör den i Win 7, fast då i XP-mode. Funkar perfekt.

Köpte du din från firman i länken? Jag köpte min från HongKong, via Dealextreme, och gav ungefär 350:-. Ungefär samma prylar som i din länk. Lite färre lysdioder på min burk bara, men den fungerar som den ska.

Man kanske skulle slå sig på att handla från Kina och sälja dyrt på Blocket....
japp köpte där..

man ser ju många på blocket och tradera som beställer hem prylar å säljer, orkade inte vänta så jag köpte här
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag måste erkänna att jag var inne på samma spår som du, att beställa från killen i Luleå. Haken då var att han inte skickade med programvara, vilket Dealextreme gjorde. Inte för att det spelar nån roll egentligen, det är ju bara att ladda ner från nätet, men jag tänkte att man garanterat får en version som fungerar med interfacet om man köper allt tillsammans. Men jag ser ju att Luleåkillen också skickar med mjukvara numera. Lite riskabelt att göra på Blocket kan tyckas, eftersom det handlar om piratkopior, men det går ju så länge det går.
I vilket fall så var jag tvungen att installera SP1 också för att få igång interfacet ordentligt.

La
56
Lars-Eric
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Måste tyvärr byta till en ny laptop (som naturligtvis saknar serierport). Mina gamla INPA/Carsoft program försvann med andra ord. Har lagt in INPA v6.4.3 men får det inte att fungera med den USB adapter jag köpt. Testade med dockan som har serieport men det fungerande inte då heller. Nu mina frågor: Kan jag på något smart sätt kolla om installationen är korrekt utan serieporten? Programmet startar och ser OK ut men jag vet inte om det är USB problemet eller installationen i sig som är problemet. Vidare, den serieport som sitter i dockan är det en "äkta" serieport eller är även den en omgjort signal från exvis USB?

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag var i samma situation och det jag konstaterade är att det inte går att få nåt vettigt ur installationen förrän man har kontakt med interfacet och bilen.

Jag provade några olika USB-serie-adaptrar innan jag råkade se ett inlägg tidigare i den här tråden. Det var nån som skrev att en viss modell av Aten skulle vara den enda som fungerar. Sagt och gjort, iväg till Tricom och handla. Tipset visade sig korrekt, allt fungerar utmärkt med den.

Den här köpte jag:
Länk
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Jag kör INPA och mitt interface via USB med Atens adapter men även där har jag råkat ut för att 4 av 5 inte fungerade så det är ingen garanti.

Jag har inte testa med Win7 men däremot med XP:n på gammel datorn och det fungerar med den utan större anmärkningar både i realtid och vid läsning/radering felkoder.
Borde fungera i 32 bitars läget på win7 också då tycker jag...
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej,
Med risk för påhopp, kan man inte (om man står utomhus!) låta motorn gå på tomgång under diagnosen för att inte ladda ur batteriet. Motorn måste ju också vara igång för att få livedata, eller?

Lars Franzén
BMW CS #6275
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Jo, jag körde min motor på tomgång och läste allt möjligt kul under tiden...
Funkade hur bra som helst.

Som alltid så finns det ju klart vissa grejor som man kanske inte bör göra med motorn igång. Ex. testa växellådsventiler o liknande...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.