AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.470

Carsoft diagnossystem mm

Sida 88 av 111
Rabattavtal, kvantitetsrabatt osv.
Att bara titta på grundprislistan hos de olika fraktarna kan göra en mörkrädd.
Man behöver inte flirta alltför mycket med vilken fraktare som helst för att få 50% eller mera i rabatt, som företagare då förstås..
Vi konsumenter får betala dyrt.. dock kan ju alla skicka paket med t.ex Schenker eller Bussgods osv för avsevärt lägre pris än Posten, och företagen har givetvis ännu bättre priser.
Vi skickar hela pallar med Schenker t.ex för ett väldigt bra pris.

FP
Ja, skickar man regelbundet grejer, så utforskar man väl marknaden. Och kan kanske t o m få till ett avtal. Men som strökund blir det nog ändå oftast Posten. Frågade DHL en gång på ett litet paket till Tyskland: 2000 kr!! Man ville inte ha tillfällighetskunder, kom det fram. Åt andra hållet går/gick det för mindre än tiondelen av den frakten. Fram till dörren, dessutom.

/Lennart
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Ja, lite ljus i tillvaron så glad blev jag iallafall.

Helt otroligt att det kan vara bättre service från någon på andra sidan jorden med hela världen som kunder när blir som det blir här hemma ibland.

Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!!
Mvh: // Tobbe
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Skickade nyligen iväg en pall 112kg med DHL för 250kr+moms :P

Jag brukar använda mig av Schenker Privpak när jag skickar paket, bästa priser och många ombud.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Ni som kan detta:

Om jag vill ansluta min e60 2004-06 till en bil-pc och få fortlöpande info från bilen, vilket interface ska jag ha då?

Den ska vara ansluten hela tiden och informationen visas via en meny i centrafuse. Informationen som önskas är motorns tillstånd åtminstone. Behöver jag interface för det eller bara kabel.

Säkert en dum fråga men upplys mig att jag är dum i så fall och peka ut svaret!
Det är alltid ett interface inkopplat, enbart kabel räcker inte eftersom bilens signalnivåer (TTL 0-5V) inte stämmer med datorns RS-232 som jobbar med +/- spänning eller med USB-ingången. Interfacet innehåller en hel del annat också, skydd för in och utgångskretsar osv, inte sällan finns även en microkontroller eller processor med en lite programsnutt i för det aktuella PC-programmet.
Det du möjligen kan använda är ett OBD-II interface från kupéuttaget och med lämplig programvara som kör livedata på PC:n under drift osv.
Det finns en del program för detta, fördelen med OBD-II är att samma interface kan hantera många olika program. Goggla t.ex Digimoto.

FP
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Man tackar! Programmet Centrafuse som är en front end till bil-pc innehåller ett program för visning av data från obd2.

Det finns en uppsjö av olika interface men för att visa data från motor kan jag då använda något av de här: Länk ?

Känner inte till detta. Jag skulle utgå från ett standardinterface, och testa detta mot vanlig laptop med önskat program. Sen om du vill ha detta i en special-PC osv får bli nästa steg.

FP
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Länk

Jag har alltså inte can i min 04 i diagnosuttaget enligt den här listan.

Räcker det då med ELM 323? Skillnaden är can-kompabilitet?
Jag har testat med ELM323 och Digimoto m.fl program.

FP
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Skulle inte någon kunnig kunna skriva ihop en gör-det-själv av denna tråd, med bra info om vad som behövs för att mecka ihop et eget carsoft-system? Tromr många hade uppskattat det. Är rätt svårt att hitta all vital info i denna ganska långa tråd..
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag följde denna tråd!
Länk

De viktigaste är att du laddar hem rätt installation av carsoft 6.5 och SP1 sedan att de är rätt crack, tror det rätta cracket innehåller 10 filer.

Fick skumma igenom alla sidor, men de var de värt, de kommer upp en länk i slutet av tråden där de har en filmsamling med lösenord, och lösenordet har de sparat i en bmw logga på en annan hemsida, men jag kan ta fram allt detta om jag hämtar hem min "diagnosdator".
gO
1.407
gOry
335i Touring
Hej, Ja jag höll själv på att trassla en massa med olika versioner som jag hitta på torrentsidor via google osv, men dessa är oftast en installerad kopia som någon har packat ner i en zip-fil.

Det du vill ha åt är den riktiga installationskatalogen!

Via den länk jag gav dig står det massvis! Här är länken igen Länk .
Några trådar ner finns ett inlägg skrivet av trådskaparen David Mc om hur man sen går till väga.

Men som sagt de vikta är nog att du får rätt installationsfiler, och jag ska leta reda på detta åt dig. bara jag kommer ihåg att ta med datorn upp från garaget.

Mvh Oscar
gO
1.407
gOry
335i Touring
aja de skulle egentligen bli ett pm, men sak samma, hjälper kanske lite fler.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Superhyggligt Oskar!
Hittade de "hemliga" filerna som man behövde lösen till.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Gick ner till garaget och tog upp datorn.

Sidan du vill in på är Länk

Lösenordet finns på på denna Länk hemsida, i bekant logga!

In i mappen Restricted och ladda hem!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Glöm inte bort Carsoft SP1 uppdateringen, tror inte den finns på 4shared sidan, utan du får leta upp den, filen heter BMWv65SP01ENG.exe sägs att den ska gå att ladda hem från Carsofts hemsida!

Även punkt 11 som David Mc skriver ska vara mycket viktig att göra innan man ens startar carsoft, startar man carsoft innan man gör punkt 11 så ska man tydligen behöva göra om allt från början!

ke
376
keihin
525d Touring -07
Har just fått hem och installerat och kopplat upp prylarna. Carsoft 6.5 alltså.
När jag klickar på Total Diagnose och väljer Bensinmotor så kör den ungefär halva stapeln sen får jag en ruta som säger att carsoft.exe har stött på problem och måste avslutas.
Hur löser man detta?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Keihin: Har du läst inlägget ovanför ditt och gjort så? Jag hade samma problem och det löste sig då.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Hur löser ni strömmen under tiden ni felkollar?

Jag testade inatt utan att ha motorn igång och med avstängda ljusen och funderade inte så mkt. på det hela förrän jag kollad lite på navskärmens data där INPA/EDIABAS visade 8,5 volt...

Provade att starta bilen men den reagerade ungefär precis som om där inte skulle vara så mkt. mer spänning än så, bara klickade lite svagt i startmotorn. Laddade på batteriet under ett par timmar och då startade Bettan precis som vanligt igen.

Hur gör ni andra som leker runt med felsökningar, har ni motorn igång under testern så generatorn får ta smällen eller kopplar ni på nån separat laddare och i så fall vilken typ av laddare med tanke på hur mycket ström som måste gå åt för att dra ner batteriet till dom spänningsnivåerna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.