AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.445

Carsoft diagnossystem mm

Sida 86 av 111
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag har nu snart en e46 -01 i min ägo och har installerat carsoft 6.5 och letar nu ett interface också. Vilket är det billigaste som fungerar med carsoft-programvaran? Med tanke på att tråden är så gammal så borde det ha poppat upp andra ställen man kan köpa på.

Jag har hittat två som verkar ok:
Länk

Länk

För det första, är båda dessa kompletta paket med det som behövs? Jag har som sagt carsoft 6.5 redan.

Någon som kan länka till något billigare och bättre?

Ni som nu kör med carsoft, vart köpte ni era interface?
ri
699
riku
740iA -97
Titta på tradera, där brukar det finnas.
blade80 Du kan få köpa mitt billigt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
köp direkt från tillverkaren.
Länk

Dessutom behöver du CS 6,5.06 dvs SP1 upgradering (från 6.5.05) till interface tillverka senare än oktober 2005 men det kanske du har.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Deemon,

Jag kan absolut köpa ditt om priset är rätt.
Vad vill du ha?

en hundring, är det ok
I så fall maila mej på carsoft@live.se
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Deemon, du har fått mail
Körde en diagnos på min Bmw 540 (Automat GS8.60.2) i dag och fick fram Bmw felkoden "(56) 38 SYMTOM GLUE" på Växelådan.

Någon som har en aning vad det kan betyda?
Hittar inte koden i nån lista:(

Första tanken var klister men det kanske är helt galet ha ha.
Att det var för klistrigt och gammal olja i växel lådan men kan inte låta bli att skratta när jag skriver det.

Historia: Senaste halv året så har bilen skakat eller kommit i nått form av ryck läge när man kör sakta och belastar den svagt.
Felet uppträder bara under 35-40 km/h, gärna i svagt uppförslut när man smyger fram.
Den senaste tiden har felet blivit värre.
Har inte fått någon felkod tidigare på Växel lådan så tydlgen först nu var det så illa att elektroniken lagrade en kod.
N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
Deemon du har inte en till?
Nej tyvärr:(
Sålde den andra för att jag bara kör via INPA interfacet numera.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Fick hem min INPA interface idag och har försökt installera programmet.. jag är inte värsta rockie på datorer men jag är fast, fattar noll.

Vart är installationsfilen och vart är programfilen? Är ju bara massa grekiska överallt :P

Så här ser det ut:
Länk
C/INPA/BIN/Inpa
Här är en bra beskrivning av Inpa installation.

Länk
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Tjenare på Er!

Hjälpte idag en arbetskamrat att nolla servicen samt läsa ut felkoder på hans M3 3.0 -94. Det fanns ett par felkoder på DME samt på instrument cluster, nollade dessa och allt var frid och fröjd. Dock när vi avslutade och skulle åka iväg så går bilen oroligt/bluddrar på tomgång. Vad kan ha orsakat detta? Kan det vara någon adaption i DMEn eller? Bilen går bra på varv och i resten av registret bra. Någon som har en ide om varför det blev så här???

MVH

JIKen
En gissning är att bilen adapterat och korrigerat för ett fel.
När ni sen nollade värdena så går bilen dåligt tills den hunnit korrigera igen.
Tror det är dags att börja leta efter det ursprungliga felet.
Vilka felkoder fick ni på motorstyrningen?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag skulle verkligen behöva hjälp nu, snälla berätta hur jag ska göra.

Jag konka ner datorn till garaget tidigare idag, utan direkt succé tyvärr.

Med interfacet fick jag med en skiva, på skivan fanns 2 komprimerade filer.
Den ena heter EDIABAS och den andra Ediabas INPA.

Efter uppackningen ser EDIABAS mappen ut som övre mappen i denna länk Länk

Den andra mappen innehåller 3 mappar, INPA, Ediabas.old och Insp.old

Det finns massor att berätta känner jag men grejen är den att ingen installation krävdes lr finns att välja.

Då tankar jag hem en fil på internet som heter INPA 5, i mappen finns det en mapp som heter "Programinstallation" med en setup-fil i. Jag installerar och går igenom en liknande process som visas här Länk men alltså inte precis samma.

Jag genomgår även alla steg i den guiden (som du Deemon länka till)
Jag gjorde allt fram till "Using CarSoft Interface with INPA"

När jag startar programmet INPA som jag tankade hem ser det ut såhär Länk

När jag startar programmet jag fick på skivan ser det ut såhär
Länk

Gemensamt har dom att inget av dem funkar, Batteriindikatorn blir svart så jag antar att kabeln fungerar? När jag slår på tändningen reagerar inte programmet tyvärr.

Vad ska jag göra? Finns det något program (specifik fil) som fungerar och där jag kan få beskrivet exakt vad som ska göras. Snälla?
Hej.

Är lite sugen på denna Länk

har dock en fråga om det är så jävla noga med årtalen? På den där står det:

"The OpenTune interface allows high-quality data display, logging, and analysis from any vehicle made since 1996, and integrates with Innovate air/fuel meters and other modular tuning components."

Min är en 325 -95 e36 och det jag undrar.

1. Kan det fungera på min bil angående årtalet?
2. Fungerar det på min bil överhuvudtaget?

Om svaret är nej får jag nog ta och skaffa en sådan som blev länkad tidigare här för 899kr.
Detta är en typisk OBD-II utrustning, avsedd för miljö och utsläppsrelaterad diagnos och med lite påhängda features, medan vi i tidigare i tråden diskuterar fulldiagnos med Carsoft, Ediabas osv. Det är en viss skillnad på detta, man kan säga att OBD-II är en konsumentprodukt medan fulldiagnos riktar sig mot verkstäder där man förväntas ha utbildning och kännedom om den aktuella programvaran.
I din -95 är det inte troligt att det finns OBD-II förberedelse, om den inte är USA-såld, de var tidigare ut med detta.

Japmax: Det är lite mystiskt att du får fram olika startbilder med samma version 5, dock finns det säkert några sffror till efterversionsnumret, t.ex 5.34 eller liknande, kanske det är två olika underversioner av ver.5 du har. Sen åter igen, det är bara att läsa på, det skall finnas ett flertal PDF-filer med anvisningar inne bland mapparna, och som jag skrivit tidigare flera gånger detta är inget användarvänligt program för oss hobbymekare, det är ett BMW-program, avsett för deras interna utbildning osv.
Jag har nån gång för några år sedan läst igenom det mesta och en känd issue som nämns och som gränsar till dina symptom är en bugg som visar sig med vissa datorer, troligen Dell laptop om jag minns rätt. Det var att indikeringen för tändning på inte funkar och det fanns ett fix beskrivet för detta i dokumentet.

FP
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag vet att du sa att det inte är användarvänligt, men jag får ju inte ens igång programmet :P Och jag vet ju flera i tråden som lyckats, men som uppenbarligen inte vill svara mig.

Carsoft eller INPA, det kvittar.. men nu råkade jag köpa ett INPA interface så det vore trevligt om jag kunde få det att funka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.