AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.373

Carsoft diagnossystem mm

Sida 85 av 111
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Tackar för svaret!

Tycker inte att problemet borde ligga i Win7 när installationen förflöt finfint! Dock är det något med PCMCIAexpresskortet, kan det vara någon inställning som är fel eller kan det ha med min Dell inspiron 9400 att göra?

MVH

JIKen
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vart hittar jag en billig och pålitlig interface?
Hur svårt va det att bygga en egen? Läste något om det på sida 1.

Jag har haft inne bilen flera ggr hos en polare som har en värsting diagnosdator från Bosch. Den har dock problem med att kommunisera med min bil så tänkte prova det här carsoft.

Finns det kopplingsschema på adapter Bmw 20 pin till seriell port?
Det lönar sig inte att bygga elektroniken och tillverka kablagen idag. Det fanns en tid innan CS 6.5 då elektroniken bestod av några få komponenter och man fuskade till det lite genom att använda två COM-portar samtidigt osv.
Idag sitter det en processor och en hel del annat i interfacet och alltsammans inklusive kablage och mellanadaptrar fås för under tusenlappen.
Även om du skulle hitta ett schema på interfacets elektronik så behöver du designa kretskort, hitta komponenterna osv och programsnutten som ligger inne i processorns arbetsminne är inte tillgänglig så vitt jag vet.

FP
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nej, jag läste på lite mer efter att jag skrivit inlägget så något hemmabygga blir det inte.

Det jag inte riktigt fattar är de här med OBD interface och OBDII interface?
Hittar nästan uteslutande OBDII och funkar det med min E34 som använder sig av den äldre verisonen?

Jag beställde hem något som hette INPA 4 Länk

Jag fatta inte riktigt va jag köpte men det va billigt :P
Är det interface, kabel och program i ett paket?
OBD (On Board Diagnostic) är ett samlingsnamn, OBD-II är helt enkelt andra generationen av OBD, och är en standard (nästan iaf, det finns flera varianter) och med en standardiserad 16-pol kontakt som alltid sitter i kupén och inom max 1m från förarsätet osv.
Olika bilar tillåter olika mycket diagnos via OBD-II kontakten, på senare modeller av BMW t.ex körs all diagnos via uttaget i kupén, på tidigare fanns den bekanta stora runda 20-pol kontakten i motorrummet, och på vissa runt 99-00 fanns båda. På tidigare modeller fanns även en mindre kontakt med färre poler, på dessa bilar är det bara en begränsad mängd info/diagnostik som kan läsas ut.
Andra bilar, VAG t.ex har alltid kört all diagnos via kontakten i kupén.

Utöver full diagnos som kan ha olika namn hos olika biltillverkare finns en standardiserad miljörelaterad diagnos som heter just OBD-II diagnos. Det är till detta som det säljs olika typer av interface hos t.ex Kjell & Co, Biltema m.fl ställen, denna diagnos är ofarlig att utföra, dvs man kan inte ställa till det med några inställningar osv i systemet. Endast miljörelaterade data och mätvärden kan läsas ut, dvs allt som påverkar utsläpp, via bilens drivlina osv. Även en hel del livedata kan läsas ut.

Interface och mjukvaran som du relaterar till (INPA) är ett avancerad diagnossystem där man verkligen måste veta vad man gör, det är lätt att trycka bort sig i menyer och system och orsaka beständiga skador i bilens utrustning om man har otur.
Interfacets elektronik är inbyggt i ena kontakthuset, därför ingen extra box osv som på t.ex Carsoft. Övriga kablar är endast en adapter mellan 16 pol kupéuttag och 20-pol motoruttag, vilket som används beror på bilmodell, tillverkningsår osv.

FP
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Okej.. låter ju lite halvotäckt det där med INPA.
Märks väl när det dimper ner i lådan, men det verkar inte ingå något program. På skivan i bild står det "driver" och i innehållstexten står det "Interface och kabel"

Jag har Carsoft 6.5 på datorn, kan det användas eller vad behöver jag för program? Jag har en reservdelsbil jag skulle kunna testa på först mest för att se vad jag hittar för funktioner. Vart går det att läsa mer om INPA annars?
Ska googla, men du verkar insatt och kanske vet någon bra källa.
Carsoft kräver sitt egna interface.
Du får kolla på Inpa-skivan om den innehåller programvara, vilket den troligen gör. Inpa är avsett för internt bruk hos BMW så det är inte speciellt användarvänligt osv.
Google är utmärkt, det finns mycket att läsa där, och även här på forumet.

FP
Går bra att använda Carsoft Interfacet till INPA & DIS också.
OK, har du testat detta, eller bara hört talas om det?

FP
Ja det är klart, jag inte skriver nått som jag bara läst:)
Kan köra full diagnos på alla moduler i bilen.
Har inte gjort något ingrepp i mitt CS interface då jag har ett INPA IF också så auto detekten i DIS fungerar inte.
Förövrigt så fungerar det lika bra som INPA Interfacet även vid kodning.
Körde en full diagnos på bilen nu i kväll och passade på att använda CS IF.
Hittade ett fel på Auxillary Water Pump och körde en fördjupad sökning och även en test körning utav pumpen utan några problem.(eller jo min pump är körd)
Tänkte bara att det är många som har ett gammalt CS interface liggandes och DIS är ju lite roligare än CS.

Vilket CS-interface kör du med, nåt från OneStop eller annan leverantör?
Du nämner DIS, kör du detta diagnossystem också, vilken version isf, och skulle GT1-diagnoshuvud med tillbehör inte behövas då menar du?
Det här måste utvecklas vidare..

FP
Ps
72
Psz
530iA -05
Kolla denna länk, Folke...

Länk

här finns det mesta att läsa om INPA, DIS, Proggman m.m., hur man installerar och kör DIS både med CS-interface och INPA if. Ska själv prova när jag får tag i en billig laptop, kör för närvarande på en gammal IBM med 4 GB hårddisk med TinyXP och INPA och det räcker inte långt när man ska köra DIS m.m.

/Pelle
Ja det kommer från OneStop.
Körde DIS v44 fram tills nyligen då jag uppgraderade till DIS v57 för att komma åt DCAN på en nyare Bmw.
Kör PROGMAN till kodningen då Bmw delade upp kod och diagnos proggen i DIS v57.
Investerade även i ett nytt (K+DCAN USB Interface) på OneStop då min nya laptop inte har rs232 port.
Det har även stöd för DCAN.
Även auto detekten av fordon i DIS fungerar helt problem fritt.
Om det var CS IF du var nyfiken på så har jag bara testat det på DIS v44 men är 99% att det fungerar i v57 också.
Nej GT1-diagnoshuvud med tillbehör behövs ej med varken CS IF eller INPA IF då Interfacet använder IFHserver32 progget från Ediabas/INPA för att snacka med DIS
Men att lägga 250kr på ett INPA IF som klarar Auto detekten mm är kanske klokt...
Kollade lite i länken ovan.
Det ser ju ut att vara både enkelt och smärtfritt...)

FP
Det är enkelt och smärtfritt:)
Dis v57 är lite struligare då PROGMAN är separerad från DIS.
Men på bilar upp till 2008 så fungerar v44 utmärkt, enkelt att både köra diagnos och koda om moduler i.

Daemontools, Ediabas, EasyDISv44, WmWare, INPA eller CS IF och 2-3 timmar över så blir felsökandet på Beemern så mycket smidigare.

Ps: Blir det en lång natt vid datorn nu FP....:)
Jag har redan tillgång till DIS V57 och Progman (SSS V32) och med GT1 och OPS osv. Inpa/Ediabas med dedikerat interface likaså och jag skulle nog dra mig för att mixa ihop detta...)

FP
Inte vara sån fegis nu, in med kabeln i pärlan och koda lite moduler:)
Skämt åtsido, DIS känns säkrare och användar vänligare än INPA.
Ett Usb interface och en batteri försörjd laptop ska inte kunna skada något vid diagnos.
Vid kodning så är jag benägen att dela din oro lite.
Lite??? Läs igenom åtminstone 1/3 av innehållet länken ovan angående installationer och trix i PC:n innan det ev. snurrar. Finns risk för att något kan gå snett? Yesss! Skulle du garantera att det funkar utan anmärkning med dessa "fix"?
Redan med "riktiga" grejor ser man inte sällan att folk undrar varför saker gick snett under diagnos och kodning, på detta forum och många andra.

FP
Kollade igenom länken lite snabbt och tyckte det var grymt bra instruktioner.
Så mycket trix i pc n är det inte om man har lite data kunskaper och det är en förutsättning om man tänkt sej att felsöka bilen med PC vare sej det är Carsoft eller....

DIS pratar med INPAs server program via en nätverksadress så det är i princip samma sak som att bara köra INPA, borde inte kunna skada något.
I INPA kan man lätt göra bort sej men DIS känns säkrare.
Kodningen är jag med på att den kan vara riskabel utan bra UPS och Laddare mm.
Är lite nyfiken vad du syftar på kan gå snett när det gäller diagnostiken?
Visst.
Men jag gör ändå lite skillnad på en verkstadstekniker som vet vilka parametrar man kan peta på i de olika menyerna och vilka man inte bör röra. Han vet i regel också varför vissa moduler inte svarar vid vissa förhållande och vilka "inbyggda" buggar som kan sätta griller i huvudet på många hobbyanvändare, men han behöver inte vara speciellt datorintresserad för att få igång diagnossystemet.
I andra ringhörnan finns den som gillar att sätta upp system och datorer, speciellt kanske med lite crackade program och med egenbyggda interface eller andra lösningar, eller interface avsedda för helt andra ändamål. Till syvende och sist är ju interfacet "bara" en protokoll och nivåomvandlare från bilens TTL-nivå till PC:ns RS-232 eller hur?
Sällan finns kanske dessa egenskaper hos samma person, och då kan det uppstå frågor under processen, fråga mig inte hur jag vet, men en del erfarenheter har jag skaffat mig..

Jag menar nog att det är viktigare att ha goda kunskaper om diagnosprocessen än om datorn, i synnerhet när du måste gör vissa val och givetvis absolut om du skall ge dig på kodning osv. Att man alltid har en säker strömförsörjning till datorn och en kraftig laddare (50A minst, i vissa fall det dubbla vid vissa moment) under kodning och uppgradering av system och mjukvaror i bilar förutsätts givetvis.
Det som har hänt i Carsoft är t.ex när Nicke Nyfiken ger sig på att (om jag mins rätt) byta språk på nåt ställe i samband med kombiinstrumentet, och sedan står där med dött instrument. Alla är inte heller medvetna om att Ediabas är ett utbildnings och utvecklingsprogram, framtaget för internt bruk hos BMW, INPA står för interpreter/översättare för att få ett någorlunda tydbart användargränssnitt för oss vanliga dödliga. Att man kan köra bort sig i menyerna och valmöjligheterna med fatala resultat är lätt att räkna ut.
Det lustiga är att många hobbyanvändare ibland blir besvikna när Carsoft, BMW-Scanner, Ediabas osv inte kan "laga" felen som man eventuellt upptäcker...
Både Carsoft och Inpa-interface av de modeller som köps från Asien är starkt förenklade versioner av de som originalt används för programmen, och att använda dem tillsammans med helt andra programvaror må vara spännande och fullt möjligt i sig.
Men en enda liten bit som missas vid en kritisk körning, kodning, programmering osv.. ja du vet kanske vad resultatet kan bli.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.