AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.399

Carsoft diagnossystem mm

Sida 82 av 111
Yngve: Jag har provat att köra datorn på batteri och via nätet men samma sak inträffar... Jag får som du säger prova att köra modulerna var för sig och se om det hjälper. Kör med Win 7, ska även prova att köra Carsoft i XP samt 98 mode.

Hasso: Är Bmw INPA något som en vanlig dödlig kan få tag i?

Sen en fråga till er båda.

När jag körde Live igår så såg jag två saker som jag funderar över.

När jag tittade på Lamdasonderna så låg båda sonerna på hyffsat samma volt antal. Däremot så pendlade aktiviteten på lamdasond 1 mellan 28-30% momentant. Medans lamda nummer 2 stod konternuerligt på 0%. Vad kan detta innebära. Tillägger att motorn inte gått upp i temp.

Sen stod det VANOS Late. Vad innebär det?

Det hör till saken att jag har för höga CO värden på tomgång (det känns på avgaslukten också)

Nya lmm´er samt stift ska på så fort dom kommer med posten. Men blev lite fundersam när jag såg livedatan....

Vet ni var jag kan hitta "börvärden" för live data på min bil. Jag menar det är mycket momentana siffror man ställer sig frågan om siffrorna verkar rimliga.

Mvh Jocke
Hasso:
Så nu har jag BMW INPA;o) Men visst måste jag köra ett annat interface än det jag har till CS!?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ja du måste ha ett annat interface.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pr
21
prst
740iA -00
Hej.
Jag undrar om det är Carsoft 5.2?
Jag har ritning på et interface som dom använde till en början.
Kan ju vara ett sådant ni behöver kanske om ni vill köra på ett sådant äldre.
Com1 använder den för RS232 och Com 2 för RS485, den skifta mellan dessa i olika tester.

Hej

Nu har jag provat igen med Carsoft 6.5. Allt fungerar utom att läsa felkoder, det spelar ingen roll om jag väljer modul för modul...

När jag väljer en modul så går den blå stapeln till ca 50% sen kommer föstret upp med (ja, ni vet alternativen sök efter en lösning på internet eller stäng programet) då är det bara att trycka på stäng programmet och Carsoft går ner. Samma visa varje gång.

Har provat att kört i alla tänkbara mods, win 98, me, xp samt med SP 1, 2, 3. Men det blir lika dant varje gång.

Har provat att instalera om CS samt provat med en annan CS 6.5, men det blir samma sak.....

Jag kan köra live och får värden på samtliga sidor samt hämta mil, chassinummer, värden för tid, celsius, språk... Kan även hämta service data med totalt förbrukat bränsle och annat.

Jag fattar ingenting!

Någon som har några tips?

/Jocke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det ska vara 6,5.06 dvs SP01 först installerar man 6,5.05 sedan lägger man till 3 fulfiler, sedan därefter installera man SP01, man låter patchen leta upp programmet själv. därefter är det ett par fulfiler till som ska in, SP01 måste man skapa en genväg på skrivbordet för att det ska funka att starta, och det starta direkt i diagnosmenyen . 6,5.05 startar med carsoft inledningsmenyn, men funkar enbart till Interface gjorde före oktober 2005 (ver 1)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hej

Nu har jag fått det att fungera till viss del... Får fram en del moduler, vissa får den ej kontakt med. De moduler där fel finns ser jag dock bara lite grunddata samt felkoderna, ingen beskrivning av själva felet.

För visst ska man kunna se en beskrivning av felet!?

Exempel:
Singel Diagnosis DME/DDE - Status ERROR
Modul info DME/DDE

DME MSS52

Lite annan information......

74
75
113

1

Nu har jag inte kört Carsoft på länge men så mycket mera än felkoder och lite text kommer det inte.
Koderna kan man till viss omsätta till text men man får aldrig glömma att Carsoft och andra diagnosprogram inte är till för att beskriva fel i detalj eller ge konkreta förslag på reparationer osv, vilket man i bland får en känsla av att många tror/önskar. De crackade versionerna på nätet skall inte heller jämföras med de senaste fullversionerna av samma program, tyvärr kostar de lätt från 50 papp och upp till det mångdubbla.
Det rör sig om rena diagnosprogram, avsett för kvalificerade servicetekniker på bilverkstäder, det finns inga "genvägar" till att fixa själva grundfelet osv. Programvaran/diagnosverktyget är inte tänkt för hobbymekare, även om man som sådan ändå kan ha viss nytta av det.
Tyvärr ser man ibland hur folk blir jättebesvikna när t.ex Carsoft eller annat program inte kunde laga felet i bilen, då har man missförstått syftet med diagnosprogram.

FP
wannabedivers.
När du får fram fel så måste du köra en singel diagnos på den modulen.
Folke: Jag trodde bara att det skulle gå att få ut någon ledtråd från programvaran om fel så som tex. tändmissar cylindersida 1 eller typ signalfel lambda eller andra felbeskrivningar..

Så har iallafall de system jag arbetat med tidigare fungerat.

Det känns bara som att få en kod som typ 17, 36 och 55 inte säger så mycket. Speciellt inte om man inte har en lathund för felkoderna.....

Så jag var säker på att det måste saknats något i programmet, men det ska tydligen vara så här... :o)

Att någon tror att tex. Carsoft ska laga bilen, ja det får stå för dig... ;o)
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Någon som varit med om att dom skicket fel grejer från One stop electronics.
Beställde ett INPA inteface men jag fick ett TECH1 ALDL interface. Vad jag fått fram så är detta interfacet för Opel. Har skickat ett mail till dom för en vecka sen men inte fått något svar.

Mvh Emil
ro
24
rockan
E46 325iA -02
E60 525iA -05
Jag försöker lista ut hur jag får INPA att fungera, kabeln verkar fungera eftersom Battery är on & Ignition är on, men jag har bara två menyval i INPA antingen F1 About eller F2 Script,

Trycker jag på F2 så får jag upp "Couldnt find INPA configuration file C:\EC-Apps\INPA\Bin..\cfgdat\SCRIPT.ENG"

Vad har jag gjort för fel i installationen?
ro
24
rockan
E46 325iA -02
E60 525iA -05
Hittade en installationsvideo, och jag hade missat att installera instprog.exe
nån som provat carsoft i linux?
testade i ubuntu med wine men carsoft hittar inte interfacet/bilen,har usb till serial adapter,den hittas av ubuntu men inte carsoft.
adaptern funkar perfekt i xp.
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Är det inte så, att Carsoft 6.5 inte kan identifiera biltyp/ev. utrustning och vissa moduler som INTE överhuvudtaget finns i bilen, visas som "icke kontaktbar"?
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Då har jag fått mitt Inpa interface efter dem först skickat fel grejer första gången.
Jag har läst att det kan vara vissa bekymmer med Dells Latitude serie, att Comporten inte är kompatibel fullt ut. Installerade Inpa på Latituden och provade läsa av bilen. Datorn visar ej tändning till. Kan ändå läsa av vissa styrenheter men långt ifrån alla. Provade med en annan dator och där fungerar det klanderfritt. Skall tydligen finnas en fix som får datorn att tro att tändningen är till hela tiden, Någon som känner till detta?

Förövrigt så har jag enbart provat det på 540n.
Mvh Emil
Jag har skrivit om just detta tidigare, det finns omnämnt i dokumentationen som medföljer INPA, och även lösningen. Det är länge sen jag hade detta framme, och annan dator osv. Men läs och sök i dokumentationen så skall det lösa sig.

FP
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Jaha nä nu vill jag också vara med men jag orkade bara läsa de två första o två sista sidorna i denna tråden.
Sitter här och funderar på om man ska skaffa Carsoft eller inte.
En del menar att det är strul o mög med det, andra verkar nöjda.

Min fråga är var är det bäst att inhandla, vad bör det kosta och vilken verision är bäst isåfall.
Såg på Carsoftinternational att dom säljer CS V8.3 för 295 euro.
OJ, då har dom sänkt rejält jämfört med tidigare. Det kanske börjar löna sig att kolla på originalet och lite nyare programversioner, annars är det ju crackade och tidigare versioner som de flesta brukar ladda ner från nätet, interface finns också för några hundringar att importera från Kina osv.

FP
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Kan väll tillägga att frakt tillkommer men det var ett komplett paket med kablar, interface, mjukvara och usb-dongel.

Kan det vara nått tro?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.