|
Sida 81 av 111
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En 750-95 är ju inte direkt den mest ultimata maskin att köra diagnos på, är problem även med 740 före -96 med tex livedata funktioner mm. Kina interfacen har princip en o samma tillverkare One-stop- Electronics Länk (Det är fd One stop factory som köptes av ett fransk bolag för ett par år sedan, men de köpte inte tillverkningfabriken som blev one-stop electronics istället.) Aldrig varit några som helst problem med kundkontakt på bägge bolagen, de är förvånande hjälpsamma och tillmötesgående fast det är småsummer det rör sig om många ggr. Har nog handla ett 10 tal Interface utan några som helst problem med dessa. Fel kan det alltid bli, men först måste man se till att ha rätt dator med seriell port , det här med adaptar mm är rena lotteriet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag har lessant på carsoft, och beställt ett inpa interface från one-stop... Ska bli intressant att se vad detta har att erbjuda :) | |
| Samma här jag sliter mitt hår pga den förbannade serieporten, då jag måste använda omvandlare, hade jag haft garage så hade detta inte varit ett problem då man kan ha en shysst gammal stationär dator i garaget. | |
| Samma här jag sliter mitt hår pga den förbannade serieporten, då jag måste använda omvandlare, hade jag haft garage så hade detta inte varit ett problem då man kan ha en shysst gammal stationär dator i garaget. | |
|
Så där ja! Gammal Compaq med XP Pro och en äkta COM-port gjorde antagligen susen! Nu verkar allt gå som det skall, även om det vimlar av svarslösa moduler... :-) Men huvudsaken är ju att diagnosutrustningen inte är lika stendöd som tidigare. Resten får väl ses som fortsatta utmaningar. Men hur skall jag ställa mig till uppgiften om att alla dioder (fyra av fem) skall lysa, så snart man kopplar interfacet till bilen, utan att datorn ens är ansluten? Varken "folke" eller "hasso" kommenterade den uppgiften. Den stämmer åtminstone inte i mitt fall. Där lyste bara "Power", ända tills jag startade diagnosen. Då började det blinka omväxlande både svagt och starkt och det såg mycket "kommunikativt" ut. Till slut överraskades jag av ytterligare en sak. Jag skulle skriva ut resultatet på datorskärmen, mest på prov. Men utskriften blev ett helt annat dokument! Totaldiagnosen syns inte alls i utskriften, men några detaljer, som inte alls framgår på skärmen (taklucks-relä och passagerarfönster), printas! Märkligt! Nåja, döden har i a f övergått i liv, om än ett förvirrande sådant. Får väl vara nöjd med det så länge. :-) /Lennart |
|
| Tror inte det finns nån exakt spec hur dioderna ska blinka, får du ut information så fungerar ditt interface, om blinkningarna gör dig sömlös, ta svart eltejp och tejpa över. | |
|
Det var bl a det jag försökte få svar på: om interfacen alla har sina egna personligheter! :-) I övrigt var det tvärtom, det var bristen på alla sorters reaktioner hos lysdioderna - blinkningar eller fast sken - som gjorde mig sömnlös. Jag har uppenbarligen uttryckt mig oklart hela tiden... /Lennart |
|
|
Du har åter verifierat det som vi många upplevt: Datorer utan "riktig" comport är besvärliga att få att lira med bl.a Carsoft och en del andra seriella utrustningar. Jag har testat en hel del USB>RS-232 adaptrar och det slutar nästan alltid med UC-232A, säljs bl.a av Elfa Länk Denna fungerar med Carsoft FP |
|
|
$Marten: Jag såg just nu (igen) att du tidigare frågade, om jag kunde släcka felkoder med OBDII-läsaren. Ja, de koder jag läste av, kunde jag också släcka (för att snart nog få tillbaka dem!). /Lennart |
|
|
Jag har precis köpt ett Carsoft interface (som funkar bra för övrigt) från DealExtreme för 413:- inkl frakt. Länk Jag har en felkod 66 på DME-modulen på min E46 M3. Vad kan det vara för nåt? Jag har försökt leta på nätet efter en lista över felkoder men det närmaste jag hittade var detta: Länk och där finns inte felkod 66 med. Inga varningslampor eller liknande är tända på instrumentpanelen. Någon som vet vad felkod 66 kan vara? (Jag har ett problem med bilen som kommer och går. Ibland vägrar den starta. Startmotorn klickar inte ens alls men alla lampor, radio och annat fungerar bra. Går inte ens att starta med starthjälp från annat batteri. Sen låter man bilen stå i någon timme och så fungerar den bra i allt från 1 dag till ett halvår. Ingen av nycklarna fungerar när den vägrar starta. Misstänker att det kan vara induktansringen eller vad det heter som sitter runt tändningslåset för startspärren som är glapp på nåt sätt) |
|
|
Jag har fel på abs/antispinn, fick dessa felkoder: 67 CAN ERROR 7 Front left speed sensor faulty OR ABS-inlet valve 6 Front right speed sensor faulty OR ABS-inlet valve Har sökt, men hittar inte riktigt vad koderna betyder. |
|
|
Antingen fel på kommunikationen i sig självt (CAN-bussen) eller givare resp ventil så som det står i klartext. Det luktar lite risk för fel i ABS-styrenheten här, dvs inget av ovanstående utan själva centralenheten. FP |
|
| Fungerar hastighetsmätaren? | |
| Ja, hastighetsmätaren fungerar. Bilen är en 528 tidig -98 så det BORDE ju inte vara enheten, men man vet ju aldrig... | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har du raderat felkoderna och kört ytterligare en gång och får upp bägge framsensorerna igen ?? Någon av den kan vara gammal felkod om den inte raderats tidigare. Kontrollera anslutningen på Hydralenheten och rengör med elektronikrengörning (inget annat). Byt en eller bägge framsensorerna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Japp har raderat, felkoderna är nya. Vart sitter enheten, bakom handskfacket? Måste jag montera loss det först? | |
|
På onsdag ska jag ut till mitt garage och försöka få igång Carsoft. På min E34 kommer jag åt allting förrutom DME boxen. På polarns E34 kommer vi bara åt EGS boxen, inget annat svarar. Så på onsdag ska vi ställa in en hederlig Dell stationär pc, Windows 2000, Äkta seriell anslutning och prova massa olika Carsoft versioner. Måste fan fungera på något sätt. Jobbiga är att min DME box inte ens svarar mot DIS/GT1. Dock kan även det strula har jag läst. |
|
|
Hej Har problem med att få Carsoft 6,5 att fungera som den ska.... Eller så kan det mycket väl vara skit bakom spakarna också.... Förutsättningar: Gammal HP bärbar med com port. Interface för 6,5 Kopplat upp mig på diagnostik under huv (rätt?) Nu till mina problem.. Det fungerar att köra live (ser alla värden momentant) Kan återställa service Kan läsa serienummer och mil (milen stämde med mätaren,skönt!!) Men när jag går in för att läsa felkoder så hänger sig programmet och stänger ner. Gäller även om jag går in i menyn för att radera felkoder. Någon som kan hjälpa mig? Mvh Jocke |
|
|
Känner inte igen problemet riktigt. Om du har kontakt och kan köra vissa delar så bör det funka, förutom vissa kända buggar, enstaka moduler som inte svarar osv. Prova möjligen att köra datorn på batteri enbart om det går, möjligen kan nätstörningar leta sig in, speciellt om du även har en batteriladdare inkopplad samtidigt, vilket du bör ha så att spänningen ligger tillräckligt högt eftersom tändningen skall vara på osv. Ibland får man fel vid körning av alla testerna automatiskt, prova att köra "individual tests" på varje modul eller funktion osv. FP |
|
Carsoft på M bilar är ingen direkt höjdare när det gäller motorstyrningen, livedatan brukar visa heltokiga värden typ dubbelt upp mot vad det ska vara tex har jag noterat vid en del testande. BMW INPA är bättre i det avseendet ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.