|
Sida 80 av 111
|
|
|---|---|
|
Inställningarna för comporten finns i en av menyerna i carsoft Det ska matcha din comport på datorn. |
|
|
Hej! Har inte hittat inställningarna i programmet där man kan matcha inställningarna för portarna. Hittar bara menyn där ställa in comportsnummer. |
|
| Testa att ändra comportsnummer tills den får kontakt om du inte klarar att se vilken comport ditt interface använder. Men grundfrågen är dock om din dator hittade ditt ÚSB-Comports interface om du har en sådan för annars kommer du inte att få kontakt. | |
|
Någon som få i gång funktionen IDrive Setup under "Special Funktions". När jag försöker köra det som får jag upp texten "file can not be found" |
|
|
Hej jag är ny här men hoppas att frågan kommer rätt. jag har problem med carsoft den hittar allt utom min motor 525d -01, och jag kan inte nolla servicen. jag har 2st datorer och 2st kabelsatser, den ena datorn har jag gjort i ordning nyligen, den andra är en kompis och den kunde fick jag svar från motor för ca 3 månader sen. båda datorerna har riktig com port. jag har kollat alla säkringar, tagit bort batteripolen det blir samma resultat, alla moduler som jag har utom motorn svarar. Är det någon som har norot bra tips vad jag ska leta fel????? MVH Hans |
|
| Har du provat att ha i en laddare medans du kör carsoft? | |
| Svar Ja | |
|
Jättemycket information i denna fråga orkar inte läsa allt. Jag tänker skaffa ett diagnosverktyg för att läsa och ta bort felkoder till min 325i E90 -05. Vad rekommenderar ni? |
|
|
Välkommen till forumet. Jag vill be dig att försöka orka läsa lite. Annars kommer du snart i den situationen att du kopplar in nåt kit och så måste du fråga igen hur man skall tolka resultatet osv. Det finns inga enkla genvägar, tyvärr. FP |
|
|
Jag har testat ett ELM327 interface med Scantool.net1.13 programvara. Jag fick fram motordata men inga felkoder. Antar att interfacet inte var det rätta för min bil eftersom programvaran ska hantera felkoder. Jag har ett "restraint system varning" liggande sedan jag haft passagerarstolen urmonterad. Nu funderar jag på att importera ett MaxiDiag EU702 från någon kinesisk leverantör typ Länk Är det någon som har erfarenhet av instrumentet eller leverantören? |
|
|
Om du kollar upp hela meningen med OBD-II systemet så ser du att detta endast är relaterat till system i bilen som kan påverka miljö och utsläpp mm. Inget med airbag eller krockskydd, ABS, eller andra system ingår i OBD-II diagnosen. Felkodsavläsaren i länken är också ett OBD-II system vad jag kan se. Det finns många liknande och billiga utrustningar som man kan köpa hos t.ex Biltema eller Kjell & Co m.fl, och man behöver inte importera. Dessa system är avsedda för hemanvändare osv och är relativt lätta att använda. Det du förmodligen söker är nån form av diagnosutrustning som man använder på verkstäder osv, detta innebär några steg högre upp på skalan och kräver mera kunskaper osv, man får helt enkelt läsa på lite först. FP |
|
|
hållt på å pysslat en del idag med min Tacho v2.0 och Carsoft 6.1.4 SP4, Com1 i både CS och i systemhanteraren då jag kör USB/Com konverter. men jag verkar inte få kontakt med bilen. module does not respond jag har 3 lampor på min Tacho Power, K-Line och L-Line, Power lyser grönt, K-Line lyser rött, L-Line börjar med att lysa rött tills jag drar igång diagnosen i Carsoft. men jag får hela tiden module does not respond, tändning i rätt läge, dock är jag inte säker på att batt verkligen har 12v+ är det verkligen så kännsligt med volten? lite tips å trix är välkommet känns som jag har provat de mesta nu utan bil laddare på batt. |
|
|
Jag fick mitt interface idag. carsoft 6.5. Installerat programvaran rätt m.m. Kör även jag med usb-seriel då datorn saknar Rs232 port. Dock kommer jag inte i kontakt med bilen. Cable error får jag. Vad bör jag göra? Köpa en "äldre" pc med rs232 port tänkte jag göra men det är riktiga jävla ockerpriser på gammla laptops på blocket så det går fetbort. |
|
|
Carsoft-interfacet bråkar, men jag kom åtminstone en bit på vägen med OBD II på en 750 -95. Köpte före jul ett interface med kablar från one-stop-factory. Eftersom OSF krävde en minsta ordersumma, lade jag på en kabel med 20-polig BMW-kontakt, som passar i diagnosuttaget, och i andra änden en OBD II - kontakt som passar i en OBD II-läsare, som jag skaffat tidigare till Volvon. Mest för att fylla ordern, som sagt. Att jag skulle kunna läsa OBDII ur en bil, som är byggd nov-dec -94 och som saknar OBDII-uttag, föreföll mig inte möjligt ens innan jag hade läst på här i forumet. Men efter att ha läst denna Carsofttråd fram till sidan 75 (tror jag), där det - äntligen! - i klartext framgår, att *alla* lysdioderna på interfacet (utom "Service interval"), totalt fyra st på min burk, skall lysa med fast sken, redan när den bara är ansluten till bilen, har jag motvilligt accepterat att jag hör den till skara interfaceköpare som dragit en nit. Endast Power-dioden lyser, vad jag än hittar på. Kabeln mellan bil och interface är "tut-testad" stift för stift. Alla är inte aktiva och jag har inte kollat om det är de rätta stiften som har kontakt, men jag har tillsvidare dömt ut interfacet. Det är väl ingen panik, bara en besvikelse över att inte kunna titta in i det gamla fordonets innersta. Och över att ha lagt ner 6-700 tämligen i onödan. Men så kom jag att tänka på OBDII-kabeln. Bära eller brista. Väckte den gamla OBDII-läsaren och pluggade in i bilens 20-poliga. Överraskningen var ganska total: Trettioen felkoder hämtade den hem! Trettio av dem var generiska miljökoder, dvs som börjar med P0..., en var en specifik BMW-kod. Alla, utom BMW-koden, motsvarade saker som jag anser mig ha varit med om. Majoriteten angav misständningar på cyl 7-12, något som jag inte har anledning att betvivla. När jag hade släckt dem, tog jag en sväng och kunde konstatera att cyl 7 misstänt igen. Det visste jag nästan efter att tidigare ha sett hur den oljar ner stiftet (topplocksproblem, tror jag). Mycket riktigt, stift 7 var ganska geggigt. Gjorde rent, körde en stund. Noll felkod. Håller väl ett tag i a f. Som sagt, en liten bit på vägen kom jag! Där jag trodde att den var stängd! Lite flyt i eländet... :-) Interface lär jag väl få köpa nytt, ingen idé att returnera, eller? Tänker kommentera skrotet vid nybeställningen, men att returnera det som paket kostar väl ungefär hälften eller lika mycket som det nya? Det finns ju en del personer med stor erfarenhet av one-stop här på forumet. Har ni någon vägledning att ge? Iofs kan jag ju bara stoppa det döda interfacet i ett kuvert och skicka det som brev på vinst och förlust. Kostar ju inte skjortan och kommer det fram, kan det ju inte skada saken. Men vad säger ni, one-stop-erfarna? /Lennart |
|
|
lenwib, Jag också undrat samma sak om man kan koppla in en OBD-II läsare till BMW:s runda 20 poliga kontakt mha. adapterkabeln. Startade tom. med en tråd om detta men gensvaret var ganska dåligt, dvs. inget. Har också en OBD-II läsare till Volvon, 855 GLT 96:a med OBD-II. Blir till att inhandla en adapterkabel och se vad som händer. Kunde du släcka några felkoder med Volvo läsaren? Tack för info i alla fall. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Blanda inte ihop OBD-II program eller avläsare med Carsoftinterface och tillhörande programvara. OBD-II avläsning är bara en mindre del av det man kan diagnostisera med Carsoft, fast färdiga OBD-II avläsare är såklart mera användarvänliga osv Själva kablaget är passivt och kan säkert funka med andra interface, t.ex OBD-II avläsare. Det är samma 4 signaler som används i de flesta fall: + - L och K line. Huruvida det är fel på ditt interface eller om datorn inte kommunicerar korrekt är svårt att säga per distans. Har för mig att power-LED och en LED till lyser, i "vila" medan ytterliggare en blinkar vid kommunikation osv. Vanligast fel är utan tvekan installationen av programmet tillsammans med portfel eller USB-adapter på PC:n. FP |
|
| Mitt lyser i vila har alltid trott att det är nåt fel, men då stämmer det. | |
|
Får se, om jag kan reda ut det här, mitt i allt firandet... :-) $Marten, och i viss mån folke: Det som överraskade mig var, att en bil som s a s är byggd innan OBDII-standarden blev "lag", ö h t svarade på en OBDII-avläsning. Även om jag inte blev professor, blev jag ändå en hel del klokare. Carsoft läser visserligen av det innersta, men att få de i besiktningssammanhang inte helt oväsentliga felen på tändning, syresensorer, LMM mm påpekade, är ju rätt bra, tycker jag. Särskilt som jag rörde mig i OBDII:s gränstrakter. Det var min poäng i det sammanhanget. Carsoft kan naturligtvis helt andra saker (fast kanske inte misständningar per cylinder?). folke: När det gäller Carsoft-interfacet, vidhåller jag uppgifterna på sidan 75: alla dioder (utom Service Interval) skall lysa, bara interfacet är anslutet till bilens uttag. Ingen anslutning till datorn behövs. Det sägs klart. Vid kommunikation händer det andra saker. Jag fick alltså läsa ända till sidan 75, innan detta framgick klart. Naturligtvis grundar sig min läsning ända dit på det faktum, att jag inte får grejerna att fungera. Programinstallationen har nog blivit riktig. Det tog några gånger, men till slut, efter en del funderande, gick det rätt, utan varje felmeddelande. Där känner jag mig säker. Jag har - tillsvidare - provat a) via P-port med omvandlare till com-port och b) via usb till com-port utan framgång. För att förstå om det handlade om ett port-problem eller om ett interface-problem har jag alltså läst fram till sidan 75, då jag blev övertygad om att interfacet åtminstone inte är oskyldigt. Just detta, att dioderna skall lysa vid enbart bilkontakt, har hjälpt mig en bit på väg med diffrentialdiagnosen. Med ett säkert fungerande interface kan jag börja arbeta mer intensivt med datoranslutningen. /Lennart |
|
|
Det kan vara så att tre dioder lyser, och sedan blinkar vissa när kommunikationen är igång. Jag har inget Carsoftinterface för närvarande och det är ett par år sedan jag testade. Man glömmer... Att du har OBD-funktioner på en -95 är inte helt unikt, flera biltillverkare implementerade detta innan vi fick tvingande regler här inom EU, främst på modeller som även såldes i USA där lagen gällde tidigare än här. Visst kan det vara fel på interfacet men det kan även vara så att funktionerna (t.ex K och L-dioderna) inte startar, alternativt hålls släckta, pga att du inte får rätt kommunikation mot PC:n. Prova att lossa kabeln mot PC:n med bilen ansluten och tändningen tillslagen, händer det något med lysdioderna då? Jag skulle även gärna vilja testat med annan PC med riktiga COM-portar för att se om det bli nån skillnad. Vissa laptop följer inte RS-232 standard fullt ut i sin COM-port, t.ex vissa Dell som ger felindikering i INPA för aktiverad kl15 (tändningsplus). Även en del USB>RS-232 följer inte standard på COM-portssidan, jag har testat flera med olika resultat. Samma problem gäller vid användning mot vissa mätinstrument och loggrar, medan t.ex modem eller seriell skrivare funkar utan anmärkning. Bl.a så brukar nästan igen USB>RS-232 ge fullt +/- 15V spänningssving som ursprungsstandarden stipulerar, samma sak på vissa COM-portar direkt på en del laptop, och detta kan ge fel vid användning mot en del utrustning, medan andra fungerar utan problem. FP |
|
|
folke: jag blev bara positivt överraskad av att kunna läsa ut OBDII ur en bil som både är "för gammal" och dessutom saknar OBDII-uttaget. Det är kanske inte unikt, men ändå ovanligt, med en -94-95:a som kan detta, när det inte blev standard förrän 1996. Jag gratulerar mig själv i a f. :-) Betr. interfacet, skrev jag fel sidnummer tidigare. Sidan 68 (2009-03) skall det vara. Där diskuterar bl a "Orsa" och "Skalman" lampor mm. Du är också med på ett hörn. "Orsa", tror jag det var, som hade ett parallellfall till mitt. "Skalman" i princip också, åtminstone ett strulande interface. Båda fick interfacen utbytta. Jag skall i o f s prova med en annan dator, men jag tycker nog att interfacet har en del att bevisa, om det inte är så att alla (Kina-)interface har okända, individuella karakteristika vad avser lysdiodernas uppförande. Den andra datorn är på ingång nu. Återkommer kanske imorgon, söndag, med resultatet. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.