AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.378

Carsoft diagnossystem mm

Sida 8 av 111
Sandro
Jag frågade specifikt om det fungerade till Carsoft 5,8.
Svaret va, nej.

Är det någon som lyckats med bedriften att löda ett kort till 5,8?

Jag tycker det saknas saker på ritningen..
(kan ju också vara så att jag inte är så insatt.. ;o)
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Vill ha uppdateringar på tråden...
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Carsoft 5.0 och 5.8 fungerar endast med interfacet som har en Intel eller likvärdig microcontroller. Jag har faktiskt lyckat att få tag på ett hemmasnickrat interface som fungerar till Carsoft 5.0 och 5.8. Microcontrollern har en liten programsnutt i sig, borde gå att kopiera för den händige. Bilder på interfacet kan mailas vid intresse.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Du får gärna maila mig bilderna.
Hur har du fått verifierat att det måste vara Intel intefacet?

FP
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Frågan är var byggherren fått tag i programet till kretsen...

Jag tar gärna bilder.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Sandro
olja: "Jag har faktiskt lyckat att få tag på ett hemmasnickrat interface som fungerar till Carsoft 5.0 och 5.8"

Hur? ..jag vill också ha =o)

Maila bilder.

/ Sandro
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Sandro: Interfacet köpte jag på tyska Ebay.

Wadel: Byggherren har antagligen kopierat ett original Carsoft if..

Folke: Jag provade med det enkla interfacet, no luck. Det enkla if:et fungerar däremot klockrent med diagnose.exe. Jag är helt övertygad om att microcontrollern innehåller en liten programsnutt.

Jag försöker att hitta någon som kan tanka ut programmet ur mc:n.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja detta verkar ju spännande måste jag säga ! 5.X verkar mycket bra i jämförelse med tråkiga 3.X .

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
olja,va det länge sen du köpte el finns det fortfarande kvar.Hur mycke gick interfacet lös på.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Även Würth har ett program för diagnos, WOW heter det och finns i olika "nivåer".
Sidorna i pdf-dokumentet är mestadels på tyska: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tjena !

Jag kan mer än gärna ställa upp på att försöka tanka ur programmet och försöka bygga ett interface (e ju elektronik konstruktör till yrekt så :) ).

// Anders
Hej.
Har hittat en ritning på carsoft interfacet som inkluderar en Intel 87c51 CPU.
Har tyvärr ingen kod att köra i CPU:n men den kanske olja kan läsa ur?
Detta hittades på DC (Direct Connect), tips kan vara att söka runt på olika filesharing ställen...
Dela gärna med er av vad ni hittar här.
/mrd33jay

Ps. det jag är ute efter just nu är att släcka en airbaglampa, kan man göra det med någon annan känd billig utrustning?
Står det möjligen Diakom på ritningen? Har funnits på deras hemsida länge, problemet är som bekant programmet i u-processorn. Även om man skulle komma över ett fungerande interface så har förmodligen tillverkaren inte varit dummare än att han satt skyddbitarna på "protect" i programmet, sen kan man glömma att tanka av detta.

FP
Jeppe W
ehh...om man skulle summera denna tråd på en femårings nivå (min), vad behövs för att jag ska kunna ha lite roligt med 535:a? Lödkunskaper har jag...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nu tar i varje fall jag nya tag med carsoft 5,8 Vill ha live data från mina bumsar.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Sa
98
Sajlor
330 -01
Tjena, Är det någon som har en programvara som verkligen funkar, jag har hittat leverantörer på kontakter och kablar, visserligen e kablarna till Tachopro, det har man väl ingen större nytta av ? Men kablar till OBDII och Kontakter till diagnosuttaget e ju en bra början. Så vilken mjukvara ska man satsa på, så man vet vilket interface man ska bygga. Är fler intresserade av kontakter?

Linus
Jeppe W
En kontakt till diagnosuttaget kan du klämma in i modemet å mejla mig bums.. ;)
Kablar och kontakter är det lilla problemet, de har alltid funnits beroende på hur mycket man vill betala. Till diagnosuttaget i motorrummet kan man om inte annat köra med ett lock från skroten eller lösa kontaktstift, OBD-II-pluggar finns från flera håll och tillverkas även av t.ex AMP och Molex.
Men det skall till en del hårdvara (nivåomvandlare osv) samt interface också. Samt som sagt ett program som är verifierat till att fungera.
Se upp med kontakter som är specificerade för nåt speciellt ändamål, de kan mycket väl innehålla nån form av interface som isf ev. måste ersättas. I en del fall är kontakterna gjutna, då är det svårt att öppna och modifiera...
Så frågan kvarstår har någon fått t.ex CS 5,8 eller annan programvara till att funka på nyare bilar som t.ex E34, E38, E39 osv?

FP
Sa
98
Sajlor
330 -01
Tjena!
Kontakterna är ej gjutna och full stiftade så det e bara fram med lödkolven, frågan e bara vad man ska satsa på om man ska gå på CS eller hitta andra mjukvaror,

det börjar ju dyka upp fler o fler eller om man ska satsa på CS lite?
At
24
Atnek
M Roadster -97
Hej!

Problemet med CS är ju att de använder sig av en "hårdvarudongel". Det stora problemet ligger i att hitta den programkod som ska vara i den processor (Intel 87C51) som sitter i interfacet. Jag har letat som en galning för att hitta den men utan framgång:-(. Någon som har lyckats bättre än jag?

/Kenneth

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.