AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.504

Carsoft diagnossystem mm

Sida 79 av 111
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Då har jag beställt hem lite utrustning från OneStopFactory. Är väl lika bra att köpa hem USB-adapter med.
Råkar ha vägarna förbi bla. ClaesOhlsons i dagarna.
Går det bra med vilken adapter som helst eller finns det någon som ni rekomenderar?
ri
699
riku
740iA -97
Hej allihop vilka inställningar kör ni på com1 porten, bps o.s.v jag hittar inte det genom sökfunktionen.
Carsoft 6.5 sp1
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Har du kollat vilken com port som är ledig i datorn som CS kan använda, programmet har 1-4 som det kan använda (i mitt åtminstånne)?
I min är det com 2 i CS 6,5! (Sökväg: Diagnosis data / Settings / Selekt com)

Vänligen-
Stefan
ri
699
riku
740iA -97
Jodå det är com1, tänkte bara ifall inställningarna till porten har att göra med att datorn bara får kontakt med DME och inget annat t.e.x airbag.
MVH Risto
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Om du har dubbla diagnosuttag (runt under huven och obd2 i bilen) så ska du använda det runda! Annars får du inte kontakt med airbag odyl.
ri
699
riku
740iA -97
Tyvärr har jag bara den runda, men kommer likväl inte åt något annat än DME modulen.
Så jag har helt enkelt ryckt sladden till airbaglampan men då har jag ju ingen koll på om den funkar.
Den tändes för att jag körde bilen utan airbagen monterad, trodde ju att den kan jag släcka med carsoft vilken funkar bra på 7:an
mi
4
mihe
320i -03
Hej, Har precis installerat inpa/ediabas version 4.4.7 och tänkte försöka läsa av felkoder och släcka "engine lampan" som lyser sedan någon vecka. Vill ju inte ställa till något elände nu...Finns det någon enkel instruktion om hur man kommer igång?

F3(E46)+Motor+M54 och sen?

/Micke
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Det kan inte gå fel så länge du kör INPA.
Bara att välja modell, motortyp osv och gå in och läsa och rensa felkoder, läsa lite värden osv.
INPA har inga funktioner som kan förstöra något.
Dom andra programmen i 'paketet' kan däremot ställa till det om du börjar koda och flasha.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
mr_bmw_
Kör du Carsoft 6.5 SP1? Om inte så hämta hem den så slutar Carsoft att bomba.

Hemligheten med error codes........

Finns det någon sammanställd lista med samtliga felkoder? Har letat runt och hittat Länk men det gäller vä bara bilar fram till 1994? Jag söker felkoder till e39
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Har fått upp följande vid diagnos och behöver hjälp med att tyda fel, felen!
Antar att detta gjorde att motorlampan tändes. Måste fixa till detta innan bilprovningen.
Någon kan detta?

Single diagnos DME/DDE - Status ERROR !
Module Info DME/DDE

BMW Part Nr: 7544610
BMW Hardware nr: 10
Code index: 16
Diagnos Index: 32
Productiondate: 20.11.03
Supplier: Bosch
Catalog - Message: 0.13.145
Functionware: 255.255.255
Operatingsoftware: 255.255.255
Variantenindex: 12881

ME9_FE.dxt

28D7 Communication with dynamo
2760 Secundaire - air system bank 1
2761 Secundaire - air system bank 2
27B8 Pressure difference sensor tube - not plausibble
2738 KAT-convertion bank 2
273D

- Single diagnosis completed!
dr
24
dr.acid
330i Sedan -01
Hej!

med risk för att idotförklara mig själv...

Har haft nedanstående Carsoft felkod ett tag som inte går att radera bort.
Har inte tänkt så mycket på det för ett par veckor sedan då fläkten började att löpa amok då den gick upp och ner i styrka, helt omöjligt att kontrollera.
Så helt sonika byte jag ut fläktmotståndet (som jag antog felkoden betyder)och mycket riktigt fungerar den numera som den ska MEN felmeddelande är fortfarande kvar(!) och går inte att ta bort.

Är det något annat som måste åtgärdas?

Felkod:

Airco
22 Auxiliary-fan relay

Felkoderna pekar inte mot fläkten osv, säkert en ren slump att detta inträffade samtidigt.
DME/DDE är elektronikboxen för motorstyrningen, sen står det nåt om kommunikation med generatorn, sekundärluftsystem och sensor för detta, samt brist på kommunikation/styrsignal från en av katalysatorerna. Allt påverkar utsläppen och gör att motorlampan tänds.

FP
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Var inne hos BMW idag eftersom jag skulle köpa gummimattor. Visade även upp Diagnosresultat för deras verkstadschef, dignosresultat strax över detta inlägg.
- Ingen aning om vad det kan betyda, sa han.
Han ville att jag kommer in med bilen så de kan koppla upp den mot deras utrustning. Blir väl tvungen att göra det så jag får felet, felen åtgärdade.
Har nog mest att göra med att BMW använder sin verkstadsdator med DIS medan din diagnos kommer från Carsoft. Fast nog kan en verkstadschef läsa texten och säkert lägga ihop 1+1 om han vill tycker man. Han vill säkert ha en peng för jobbet också.

FP
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Felkoderna som kommer upp i sifferform är väl "orginal" BMW-felkoder? Själva textbeskrivningen, bredvid siffer-felkod, är inte BMW´s egen. Har jag förstått det hela rätt?

I sådana fall borde han ha kunnat kolla upp det tycker jag.
Hej jag har en enkel fråga, jag har köpt mig en sådan här
Länk

Men då är frågan har jag skjutit mig själv i foten av ren okunskap?
Det är så att jag hade tänkt att andvända den till en 325 E36 91 men den får ingen kontakt står det men när den försöker så slår det lite i reläna och grejor i bilen. Nu är i och för sig bilen stendöd och vägrar starta så det kan vara något annat fel med men jag blir lite osäker :)

För övrigt kan jag säga att den fungerade fin fint i min v70xc-01
Beror helt på vad du vill kunna utläsa från bilen.
Detta är ett OBD-II instrument som läser koder osv från system som är relaterade till drivlina (motor och motorstyrning) och miljö, dvs sånt som kan orsaka tänd motorlampa och förhöjda avgasutsläpp.
Ej att jämföra med fulldiagnos som läser detta plus alla övriga system.
Frågan är också om din bil har OBD-II system, tror inte att så är fallet, tyvärr.
Marknadsföringen och superlativen är lite väl "yvig" också, system med CAN-buss är t.ex knappast ny teknik i bilarna som det skrivs, osv.
Du kan hitta motsvarande hos t.ex Biltema eller Kjell & Co för billig peng, med PC-anslutning får man dessutom trevligare presentation.
Googla på obd2 så finns det mycket info.

FP
Jo meningen var att den skulle läsa de lite enklare koderna så att man vet när nått strular med motorn eller med tändsystemet som tex nu när den är stendöd
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Hej Monstertråd:)

E34, 520i, 1994,

Provat CS 6.5 och BMWScanner 1.3.5, ingen av de verkar få kontakt med pärlan. Vad ska man ha förutom DIS till E34?

Äldre CS?

Mest nyfiken på bilfan, miltal bl.a.
Hej!

Har nyligen införskaffat ett interface V6.5.
Fick inte med några instruktioner till interfacet. Har ett problem jag inte får kontakt med bilen och interfacet. Hittar inte inställningarna för att koppla upp mig med bilen. Menar att jag saknar inställningarna för seriellporten. Dvs, så att datorn och interfacet synkar.

Mvh Fredrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.