AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.369

Carsoft diagnossystem mm

Sida 78 av 111
Det gäller passagerarstolen enbart, och har inget samband med kabelfel, typ kablaget till bältessträckarna som inte är ovanligt.
Kontaktmattan är förmodligen defekt viket ger felmeddelande. Byte av matta (rätt dyrt) eller modifiering av elektroniken för att simulera at någon sitter i stolen gäller. Hasso har erfarenheter av detta, det finns en mängd tidigare inlägg i ämnet.

FP
Grusse
Går det att ändra så man får enheterna kmh & celsius i INPA?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Här kunde kanske vara något för er att testa som har carsoft-interface och vill köra INPA (eller DIS):

Länk
Proctologist
Är felkoden 65 camshaft angle pulse generator kamaxelgivare insug eller avgas?

Bilen har börjat tjuvstanna och kan i bland bli svår att få i gång e39 523:a 00:a

Koden fick jag upp i dag vid avläsning. så om någon vet vilken givare det är så man inte köper fel =)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
BMWs felcodlista säger 65 insug vilken oftast är den vanligaste att vara fel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
våldtar tråden lite!
Finns det någon här i nv-skåne som råkar ha ett CS 6.5 interface och kablage?Verkar som att mitt har sagt upp sig,så min tanke var att testa ifall det är brott på kablar eller om det är interfacet som dött den stora kina-döden.
Lyser inget på interfacet?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
jo allt lyser grönt,börjar blinka rött under testerna.Har funkat bra innan,har testat på 4 olika bilar nu,får inte kontakt med nått alls!
Får en känsla av att det är kabelbrott där kablarna går in i de flerpoliga kontakterna. Kan vara på både bilsidan och PC-sidan på interfacet, och möjligen även där kabeln går in i bilkontakten.
Jag har haft ett par fall med dessa problem, det är ingen högre kvalité på själva kabeln som går sönder när man böjt den lite fram och tillbaka osv. Mot PC:n kan man ta vilken annan seriell DB9 kabel som helt och testa med, på den andra sidan får man fixa kablaget med lite handpåläggning.
Om det inte är kabel eller interfacefel så skulle jag testat med annan PC, alternativt med annan utrustning i det aktuella uttaget på datorn.
Det förekommer att vissa program, synkprogram för telefoner/handdatorer t.ex, inte frisläpper porten efter användning. Kolla så att porten verkligen är aktiv.

FP
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ja,du har koll på grejerna Folke!Det hela började med att jag hade installerat Activesync,som kidnappade com1.avinstallerade det och då sluta den att klaga på upptagen comport.Men då börja den med "Module not respond",då formatera jag datorn och installera win98 pånytt.Men samma problem!Har haft nått strul innan,där jag har fått ricka på comkabeln mot datorn för att få kontakt,har precis ohmat kablarna men verkar vara intakta.Men ska testa en annan dator som du sa!Återkommer!
Är datorn lite till åren och välanvänd? Det är inte helt ovanligt med avbrott och lödfel i comportens kontakt, jag har sett några söndertryckta DB9-uttag genom åren. Kan gå att fixa men kräver att man kan ta isär hela datorn för att nå uttaget inne på moderkortet osv.
En rekommendation är att skruva fast en kort kabel i DB9-uttaget som får sitta där hela tiden. Om man efter en tid sliter ut kontakten mot interfacet så är det bara att byta den korta kabeln mot en ny osv.

FP
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ja datorn skulle gått i pension för längesedan igentligen,men då den hade en riktig seriell port tyckte jag den kunde få slita ett tag till.Ska öppna den och se om jag kan se något uppenbart på db9an.
Proctologist
Mitt fel på kamaxelgivare insug har försvunnit nu i carsoft märkligt..

Hde efl kod 65 för den, tog bort den felsökte igen den kom upp direkt, någon dag senare felsökte jag bilen igen den kom upp jag tog bort den körde 1 dag nu innan jagt ittade på bilen igen då var den kvar.

I går avläsde jag bilen igen den dök upp jag tog bort den avläsde bilen igen direkt den var inte kvar, kört i går och i dag läsde av den nyss iegn den finns ej??

Byter den ändå i morgon men kan den glappa endast och ge fel??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Helt rätt tänkt de kan bete sig på detta vis med sporadiska fel som uppkommer vid ett specifikt varvtal tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Har just nu utför en nyinstallation på en annan dator med vista home basic, med usbadapter från kjell och co har mappat rätt port i windows och provat att identifiera ett anslutet modem, det gick utmärkt.

Vet sen innan att även om man har en äkta comport så kräver programvaran en vissa handpåläggning och tålamod för att fungera.

Har dock problem att få det att fungera igen, någon som vet om det fungerar med vista i huvudtaget?
Proctologist
Ja kör utan problem på en vista laptop med clas ohlson usb konverterare, ändra jag gjort var att manualet ändra usb porten så den ska gå på com1.

Funkar bra
Tror också det fungerar utmärkt om comporten fungerar.

Det är ihopbaket av programvaran som inte fungerar.
Jag hatar min carsoftsladd, den är hur lätt som helst att trycka dit , men när man skall rycka loss den så känns det som att man får kontakt och sockel i handen, det krävs en jävla kraft.
Finns fungerande diagnos för hemmamek för E90/91/92 modellår 2008-, och i så fall vilket? Har egentillverkat Carsoft som fungerar för E39, bl a men ej E46 MY 2002- (facelift).
Är denna produkt den billigaste om man behöver felsöka lite då och då? Länk 950 kr kostar grejerna, vad har ni själva köpt för något? Kan man köpa enbart kablar? själva mjukvaran finns ju att få tag på "gratis"
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
hej.

då jag är lite för lat för att läsa alla 78 sidorna och typligen är jag helt värdelös på att söka för hittar inte det jag letar efter..

så ställer frågan ist.

har nyss införskaffat carsoft 6.5 samt interface o kablar osv.

men när datorn söker så kommer den halvägs genom sökningen och sedan avslutas programmet. kan det ha någon med min usb-serieport? för har testat på 2st datrorer men samma sak händer och det är olika op-system i dom oxå.

eller är det någon inställning eller nått som ska ändras på som jag inte fattar?

//Chippen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.