AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.384

Carsoft diagnossystem mm

Sida 77 av 111
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Flera som påstår att man måste ha ADS för äldre bilar.. dom påstår OBD-interfacen inte stöder L-lina. Som jag förstått det skippades L-lina på senare bilar (e38, e39, e46 osv) och man kör full tvåvägskommunikation på K-lina.

Har du (eller någon annan) kört OBD-interface på e30, e36, e31 eller e34?

Har någon testat ADS-interface på dessa?
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
På min e36 328 fick jag felkod 65: Camshaft Angle Pulse Generator.

Det måste vara kamaxelgivaren va? Lätt/svårt att byta själv? Hittar inte delen på RealOEM (Impulsgivare kamaxel??)...

Om nån kan ge mig tips så är jag tacksam!
An
15
AnnieV8
540i/6 -95 Arktisgraumetallic #631/797
Om det är kamaxelgivaren felkoden menar (jag har ingen aning) men jag hittade kamaxelgivare till min 540 på motor-> motorhuv (inte helt logiskt kanske) -> kedjelåda.

Lycka till!
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Har tänkt att införskaffa mig kablar för att läsa felkoder.
Har kollat lite på BMW /INPA Ediabas, Carsoft 6.5, samt BMW scanner 1.36
Läste i hasso's blogg att han tyckte INPA systemet var överlägset, vad tycker ni?
Funderade också på om det går att använda t.ex INPA kablarna och interfacet med programmet Carsoft 6.5, någon som vet om det funkar?

// Gustav
Går inte tyvärr. Carsoft fungerar endast med sitt egna interface som innehåller bl.a mikrokontroller med liten programsnutt för just detta diagnosprogram osv.
BMW-scanner har också eget interface.
Interfacet för Inpa är av enklare konstruktion och det kan finnas interface som kan köra mera än Inpa. Fast det är knappast lönt att bygga/laborera då priserna för färdiga interface från Kina är billiga och bra.

FP
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Okej, tack för de utförliga svaret =)

Får se lite vad det blir för något när behovet av det blir lite större, men förmodligen INPA eller carsoft..
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Finns det några riktvärdestabeller (börvärde) som skulle kunna jämföras med Carsoft diagnostikvärden?
Man har ju inte så mycket glädje av mätvärden om man inte kan jämföra mätresultat...
Grusse
Jag har skaffat ett INPA interface för några veckor sedan, men har inte fått det att fungera på min laptop utan endast på stationära datorn som har serieport. Men nu så har jag skaffat en gammal laptop med serieport, men det vill inte fungera?

Jag får ett felmeddelande redan när jag öppnar programmet Inpa. Det står nått i stil med "EDBAS32 har gjort ett allvarligt fel, prova att starta om datorn och se om det löste problemet"

Men om man klickar på okej i felmeddelanderutan så öppnas Inpa & EDIABAS, och man kan bläddra runt i menyerna. Men om man väljer att felsöka någon av bilens moduler, så får det ingen kontakt alls med bilen?

Vad kan vara fel, jag har installerat programmet exakt på samma sätt som jag installerat på den stationära datorn där det fungerade på en gång?

Tacksam för tips!
Jag skulle börja med att kolla det seriella uttaget i den bärbara med något annat program eller diagnosverktyg (PC-diagnos alltså) i t.ex Windows Hyperterminal Kolla även så att inget annat program finns som använder samma comport, isf avinstallera eller disabla detta tillfälligt. Det är inte helt ovanligt att t.ex vissa kommunikations och synkprogram för mobiler och PDA inte frisläpper porten efter att man kört programmet.
Hårdvarufel på porten kan inte heller uteslutas, vilket inte alltid märks på alla program, men Ediabas kan vara lite kinkigt och vill ha en fullt kompatibel port enligt RS-232 standard.
Man listar till och med upp vissa datorer/modeller, Dell t.ex, som har icke kompatibla portar som gör att "tändning till" inte indikeras i programmet. Det finns ett fix för detta som lurar indikeringen att visa tändning till hela tiden, möjligt att programmet inte kör vissa funktioner om inte denna indikering visas.

FP
Grusse
Det lustiga är att programmet indikerar att tändningen är "on" när tändningen är frånslagen, men om jag vrider på tändningen så visar programmet "off"? Men det var exakt samma på min stationära dator, fast där fick jag kontakt med bilen då. Laptopen som jag använder är en Acer travelmate 202t, men jag vet inte hur det är med serieporten på den men jag ska testa med carsoft idag.

Men jag funderar på felmeddelandet som jag får när jag startar upp programmet, EDBAS 32, vad är det för något? Tänker om det är det som ställer till det för mig?
Grusse
Carsoft fungerade utan problem med laptopen som jag har, men fortfarande strul med inpa? Är Inpa kompatibelt med Windows ME/2000?

För jag lånade hem laptopen som jag har på jobbet, och den har XP installerat. Och då blev det inget felmeddelande(Edbas32) när jag startade programmet, samt att det fungerade att kommunicera med bilen. Men det kanske inte alls har nått med operativsystemet att göra?

Men fortfarande så visar Inpa "Ignition on" när tändningen är av, och "Ignition off" när tändnignen är på? Är det en bugg i programmet, eller har jag fel på mitt interface?
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Har köpt ett interface på blocket (TACHO PRO 2.0), fick med en skiva med massa program på b.la. CARSOFT 6.1 SP4 samt 6.5. 6.5 får jag inte att kommunicera alls med bilen, 6.1 funkar men jag kan inte logga live data, jag får ett fel "170 not defined" på DME diagnos osv... känns som det är för gammalt program ?

Har bara provat under motorhuven, runda kontakten.

Jag vill se mer fel och se live data - hur gör jag ? :)
Använd endast interface specifikt avsedda för Carsoft 6.5 osv så slipper du funderingar.
Tacho pro och många liknande programvaror/interface har ursprungligen mätarskruvning som främsta syfte, kanske inte det seriösaste man skall använda i interfaceväg om det är diagnos med Carsoft man är ute efter.

FP
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Verkar ju som att det är versionen av Carsoft som är för gammal.
Finns det en version mellan 6.1.4 och 6.5 ?
Är det nån här med en M5 E39 som fått Carsoft att funka hela vägen ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ja, men inte livedata på DME funkade inget vidare på M5 E39 helt obegripliga värden
. Dessutom måste du ha ett Carosftinterface för att köra carsoft.
Det ska vara verision 6,5.06 dvs 6,5.05+upgradering SP01 som funkar med one. stop interfacen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Carsoft 6.1 som är crackat kan köras med ett vanligt k-line interface (typ tacho pro etc)
carsoft 6.5 kräver ett lite mer inteligent interface som folke skrev längre upp.
Med mitt enkla hemmabyggda interface kan jag köra carsoft 6.1 och INPA.
Hälsningar Lars
mr
88
mr_ping
BMW M3 -93
Kan någon maila mig en c*ack till Carsoft 6.1.4 ?
gos_daniel@hotmail.com
bl
2
blossa
530D Touring -00
Lång tråd detta... Det verkar finnas version för både "home" och "professional". Att man kan diagnosera och nollställa felloggen har jag förstått, men kan man använda detta till att mappa med?

Om inte, vilket program behövs?

/novis-Anders
De flesta diagnosprogrammen är proffsprogram som blivit crackade osv. Just frågor och utbyte av filer för detta skall nog med fördel göras i privatmail istf på öppet forum.
Program för mappning och modifiering av programvara ner på detaljnivå i motorstyrningar är något helt annat.

FP
La
56
Lars-Eric
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Hej, På en E39 530 touring -00 lyser airbaglampan. Felkod i Airbagmodulen är enligt CarSoft och INPA: 26 seat occupied recognition (SBE1). (wiring) break seat mat.
-Har någon erfarenhet av detta och/eller tips var man skall börja leta. Har tittat på kablarna under framstolarna och de ser hela ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.