|
Sida 76 av 111
|
|
|---|---|
|
Murf: Låter lockande, men Hasso: DU ÄR EN ÄNGEL!!! Det är precis det jag varit ute efter. (Har INPA i bilen!) /// BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Murf: Jag skall en tur ut på Hisingen nu till en kompis som har Carsoft. Det hade varit fin-fint om jag kunde testat ditt Inpa för att se att allt funkar innan jag far ända till Varberg för att finna ut att det inte gör det. (Antar att det är samma "kina" interface det är snack om... /// BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Jupp går bra. samm kinainterface som alla andra :P har powerpostat dig. |
|
|
Flikar in: Läs gärna bakåt i inläggen om OBD-II diagnos. Detta berör endast miljöspecifika delar i drivlina osv. Oavsett var man köper OBD-II utrustning så förblir detta en form av diagnos som inte kan jämföras med fulldiagnos med PC:n och t.ex Carsoft eller Ediabas osv. Tyvärr framgår inte detta alltid så speciellt tydligt hos de företag som säljer OBD-II interfacen. FP |
|
|
Folke: ...men sånt som div tryck runt och i motorn, samt annat som är av intresse för mig är väl standardiserat? Att jag inte kan vänta mig att se om takluckan funkar som den skall är jag på det klara med... Har jag missuppfattat detta? Är det BARA miljöbiten som är standardiserad (CO2, O2, NiOx osv? Jag vill HELST logga realtidsdata från motorn under körning nu. Får jag inte till det så hjälper felkodsläsare en bit på vägen. Jag trodde att jag skulle kunna läsa felkoder med i vart fall ett av dessa inköpta instrument, men icke... ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Man kan säga att du missuppfattat. Själva grundidén med OBD-II är att man med ett enkelt instrument (eller PC) kan kolla det som påverkar utsläppen från fordonet. Därav t.ex kravet att uttaget skall sitta i kupén inom 1 meter från förarens position. Sheriffen skall t.ex snabbt kunna koppla upp sin handenhet vid en flygande kontroll och se om fordonet är OK osv. Sen har man tagit fram mer eller mindre bra applikationer för t.ex PC, både gratis och betalprogram, där man kan se grafiska instrumentpaneler osv. Googla på OBD-II, OBD2 osv så slipper det bli en massa upprepningar och du får flera dagars läsning. Det som kan förvirra är att en del bilar (även nyare BMW) även kör fulldiagnos i samma uttag i kupén, men detta är en helt annan sak, medan OBD-II diagnos är en standardiserad "produkt", även om man som vanligt även frångår standarden ibland. Man kan även köra livedata (inom OBD-II standarden) men fortfarande inte komma åt alla system och moduler, släcka felkoder osv, som vid fulldiagnos. Den gula "motorlampan" kan släckas, men den är ju som bekant kopplad till miljö och utsläpp osv. FP |
|
|
Hej igen. Jag skulle gladeligen suttit och läst nätterna igenom om OBD och allt annat som jag inte förstår mig på om det inte var för att jag är på campingsemester och GPRS är ganska dyrt utomlands. (Upp mot 200 kr/mb) Och det är Norska kronor... Nu har jag gjort en Carsoft diagnos på bilen och det visar sig en del intressanta ting. Se Länk ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
En liten sak till: När Casoft säger "Nominal (VALUE)" menar den då "börvärde"? Exempel taget från minnet: Charge pressure : nnnn millibar Nominal pressure : nnnn millibar Jag utgår från att frågan är dum och svaret självklart, men...? ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Nominal (sv. nominell) betyder snarare ursprungsvärde, i detta fallet kan man nog tolka det som börvärde. Inga frågor är dumma, men om du tänker på infon om OBD-II osv så hade du kunnat spara en massa sköna slantar och sluppit förargas över funktioner som inte finns i dessa. Säljare borde också kunna upplysa om vad OBD-II kan påvisa eller ej vad gäller diagnos osv. Din Carsoftdiagnos visar på problem med bränsleförsörjningen, möjligen förpumpen i tanken. Felmeddelandet "avbrott eller kortslutning mot jord" är mer eller mindre ett standarduttryck inom diagnosvärlden, ta inte detta alltför bokstavligt. Feleindikeringen från instrumentclustret skulle jag bortse från till att börja med, prova även att radera felkoderna och kör en sväng. Återkommer de så går du vidare, annars kan du helt bortse från detta. FP |
|
Proctologist |
Hade inte felkoder innan jag drog på semster på min 523:a 00:a då jag tittade genom OBD uttaget kollade då jag kom hem via uttaget under huven då varnade den för felkod 243 misfire cyl6 raderade den direkt då och läste av igen den kom ej tillbaka har kört några mil nu och läsde av den igen ingen felkod på någe misfire alls nu.. Men vad är det som gör att den felkodar på den?, dåliga stift eller tändspole..eller kan det bara vara att den misstänt en gång?? |
|
Lånade ett INPA interface idag och fick fram några skrämmande uppgifter om för hög friktion någon plas i motor eller tillhörande system. Börvärdet var max 16 Nm medans mitt uppmätta värde var 66 Nm!!! Någon som vet vad detta kan vara??? Nu betalar jag MYCKET till den so vill sälja sitt fungerande INPA interface till mig! Powerposta om du har ett att sälga!!! |
|
|
To sweeten the deal: Hjälper du mig att fixa ett interface skall du få mitt "special OS" för MKIV NAV med "APPROACH LJUDVARING" för fartkameror! D.v.s: när du närmar dig fartkamera: DI-DA ... DI-DA ... "Varning ... Risk för säkerhetskontroller..." samt symboler på kartan. Svenska originalrösten (kvinnlig) Av / På -slagbart via meyn. alla kameror uppdaterade 2009 (vanlig DVD - hack) ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Har nu fått ett eget INPA interface och kan logga data. Tusen tack Sam! ("Rallyfinnen"). Jag hoppas att jag kan göra dig en gentjänst någon gång!! Allt tyder på att motorn (tror att den) får før lite diesel. Fel (1260) loggas altså var gång bränsletrycket sjunker under ca 2.0 bar. Limmar in felet direkt fr INPA i nästa inlägg, se nedan: Jag har nu en del andra frågor nu också: Nästan alla värden som har med luftmängd att göra ligger konstant i den övre änden av skalan under körning. Vid pådrag går flertalet av dessa över skalan, en del LÅNGT över. Är detta naturligt? Vilka friktionsvärden kan man läsa av i en diagnos på M57? Speciellt intressant är det friktionsvärdet som har sin normal mellan 0-16 Nm. Mitt värde ligger nästan konstant mellan 64-66 Nm. Jag lurade en stund på om det kunde vara motorns "interna" friktion, men 16 Nm låter som ett allt för lågt värde, eller? Vad kan vara såpass viktigt att känna friktionen i, och samtidigt vara möjligt att beräkna densamma genom tillgänglig data? ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
E R R O R M E M O R Y R E P O R T ------------------------------------- Date: 08/08/09 18:41:12 ECU: DDE40KW0 JobStatus: OKAY Variant: DDE40KW0 ------------------------------------------------------------- RESULT: 1 errors in error memory ! ------------------------------------------------------------- 4704 Pre-supply pressure monitoring Error frequency : 21 Logistic counter: 37 Error occured 1. times at: Engine speed 3046.95 1/min Air-temperature 51.14 Grad C Einspritzmenge 38.40 mm^3 fuel pre-supply pressure 1.84 bar Fehler aufgetreten bei 144720.00 km Error occured 2. times at: Engine speed 2847.15 1/min Air-temperature 43.63 Grad C Einspritzmenge 43.01 mm^3 fuel pre-supply pressure 1.86 bar Fehler aufgetreten bei 144730.00 km Error occured 3. times at: Engine speed 2347.65 1/min Air-temperature 30.66 Grad C Einspritzmenge 39.94 mm^3 fuel pre-supply pressure 1.78 bar Fehler aufgetreten bei 144760.00 km Error not present Sporadic error reduction due to low pre-supply pressure Errorcode: 12 60 25 15 78 01 7A 87 4B 73 38 88 01 72 7C 54 74 38 89 01 5E 69 4E 6F 38 ============================================================= |
|
|
Är det inte troligt att det är "inlinepumpen" som sviktar? ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
Proctologist |
Någon som är bra på live datan på carsoft som kan avgöra om dessa värden är bra på en 523:a e39 00:a Länk Länk Länk Länk Länk |
|
Hej! Nu när jag sålt gamla interfacet till marc-x så tänkte jag skaffa mig ett ads-interface istället. Har hittat följande: Länk 139Eur Länk 193Eur Någon som testat dessa, eller har bra erfarenheter av andra interface? Jag vill alltså ha ett interface som funkar på alla bilar, OBD interfacet jag hade innan funkade inte på äldre bilar, typ E36 och E31, men funkade på E38 och E39. Tittar men på denna så ser det ju ut som det är ADS som gäller: Länk |
|
Proctologist |
Ingen som regerar på något värde bilen min avger på live datan soms er galet ut... =) |
Proctologist |
Ska det verkligen skilja så mycket på dessa parametrar,mellan min bil (523) och en e39 528 som även kör carsoft live data, hittade den bilden under mektips här Mina värden: Air Flow Sensor signal: 0.53v Air Flow: 11kg/h Ignition Angle: 4.9kw!? Hans värden: Air Flow Sensor signal: 1v Air Flow: 15kg/h Ignition Angle: 15.3kw Bilden från hans live data Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Rallyfinnen: Är väl samma mjukvara som används som till Inpa Interfacet för 49 dollar så det är nog mera mjukvaran än interfacet som begränsar i så fall gissar jag på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.