AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.441

Carsoft diagnossystem mm

Sida 74 av 111
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
E38 M5 funkade också ok
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Feltryckning, E39 skulle det ju naturligtvis vara!
Mj
49
Mjarlhov
BMW 525iM Touring -03
Hej,
ni som beställt från one-stop-factory, fick ni skriva in era kreditkortsuppgifter när ni beställde?

min beställning gick igenom utan denna procedur och det verkar som att de skickar med en faktura i paketet. Kan det verkligen stämma??
Mj
49
Mjarlhov
BMW 525iM Touring -03
glöm min fråga, hitta det nu. Tydligen sp skickar de en bekräftelse på ordern trots att man inte betalt.
ca
206
caddie
523i Touring 1997
År inte Carsoft V6,5 kompatibelt Vista opertörsystem ?
Om inte, funkar det med XP ?

Mvh Peter
BMW CS #7097
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det fungerar med xp!!!
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Gunnarh...... jag har insett det nu. Hittade en gammal IBM med Windows 95 inlagt och med COM2-port. Är ingen höjdare på datorer, får se om man får igång det.

Mvh Peter
BMW CS #7097
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Får inte igång den gamla IBM:en heller. Fick kopiera över programmet till disketter och installera, men den säger att det fattas en fil som heter MSVBVM60.DLL samt att den talade om att något var gammalt i Windows 95. Kan man koppla till en extern CD-enhet till IBM:en ?

Har idag fått igång lite av programmet i Vista Home Basic, datorn är en Compaq CQ-300.SO med en USB - RS232 adapter från Kjell & Compani. Kan inte läsa felkoder men går att köra live-data samt att se chassinummer och mätarställning i LCM. När man kör felsökning så vill den inte initieras, säger ett fönster som kommer upp.

Vad jag förstår så ska inte Carsoft fungerara ihop med Vista, men varför fungerar Live Data i så fall. Har nästan lust att installera Carsoft på den stationära datorn, med XP, och släpa den med mej.
Det börjar nästan bli intressant med datorer efter allt klickande fram och tillbaka.
Är väldigt mottaglig av info angående detta, har försökt läsa denna tråd men det blir lite mkt.

Mvh Peter
BMW CS #7097
Kan du inte använda usbminne istället för disketter?

Det finns folk på forumet som bekräftar att det fungerar utmärkt med kjell & co adapter så det skall fungera kan man tycka.
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Har nu lyckats få igång INPA/Ediabas genom en gammal bärbar dator som hade seriel port. Kör med Windows 98 och än så länge har jag inte funnit någon funktion som inte har fungerat på E39.

Är det någon här som har listan med felkoder?
Antar att det finns någon lista att få tag i....
Maila gärna den till; skoter_tokig@hotmail.com

Tack!

/Christoffer
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Delorian...... har inga USB-portar på den gamla IBM:en.

Mvh Peter
BMW CS #7097
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Horde funka med USB-adapter också. Finns lite inställningsmöjligheter i ini-filerna.
Kolla obd.ini, ediabas.ini kanske någon till..
Läs även faq.pdf och ini.pdf, där finns många tips!
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Är det någon här som har fått DIS/GT1 att fungera?

/Crille
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Rallfinnen....... tack för info. Ska prata med en polare som är betydligt bättre än mej på datorer.

Mvh Peter
BMW CS #7097
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag har gjort ett försök med DIS och vmware, det startade en gång, sedan var det tilt.. Har inte orkat börja om..Kom aldrig så långt att jag kunde börja installera applikationerna.
Har sett trådar där dom lyckats få det att funka med vanligt obd-interface: Länk

Får väl testa krångla med det när man känner sig motiverad..
Just nu är jag mest irriterad på att jag inte får INPA att funka på 850, och har lagt grejerna 'åt sidan'..
dr
24
dr.acid
330i Sedan -01
Hej,

har nyss använt Carsoft 6.5 för första gången. Fick ett gäng med felkoder som jag inte är helt på det klara med. Jag har en 330i, årsmodell 2001.
Någon som kan förbarma sig med att ge mig lite kött på benen?

- Instrument Cluster Combination
CE Outside temperature sensor
C7 Fuel tank sensor 1 (fuel pump side)
D7 Fuel tank sensor 2 (without fuel pump)

- Airbag
18 Control Light
Left Satellite or Right Satellite occupancy sensor (Bef, mod. 2000 and All
E36)

- ZKE 5
48 Wire to display module -passenger's side FH, rear
61 Fuse for passenger- comparment sensor
58 DWA relay or wire is short-circuited to B+

- Aircon.
22 Auxiliary-fan relay

Tack!
Förmodar att du inte vill kännas vid alla felen?. Förmodligen är det gamla och ej relevanta felkoder. Börja med att nollställa/radera felkoderna och kör nån dag, gör sedan ny diagnos.
För övrigt är felkoderna relativt självförklarande, det blir inte mera klartext än så.

FP
dr
24
dr.acid
330i Sedan -01
Hej Folke,

tackar för dit snabba svar!
Det var också vad hade tänkt att göra, radera felkoderna för att se om de tittar fram igen efter ett tag, för det gör de väl ifall det verkligen är något fel? Vill vara på säkra sidan så att man inte trasslar till det fullstänigt ;-)
Mj
49
Mjarlhov
BMW 525iM Touring -03
min e46:a har funkat klockrent men har nån gång då och då ryckt till vid gaspådrag.

Det har inte hänt ofta och därför har jag inte tagit tag i det. Nu har det hänt ett par gånger att när man kört med bilen och ska starta den ca en timme senare så tänder den till, men startar inte. Man har fått pumpa och hålla på med gasen för att få upp den i varv och sen hålla mer eller mindre full gas när man kört ivag. Det har varit det ända som funkat. Jag trodde först på en kam/vevaxel sensor men det verkar inte som jag fått felkod på någon.

jag körde carsoft idag och fick fram följande felkoder som kanske kan vara av intresse för att hjälpa mig med problemet.

DME> 81 Theft warning system signal

ABS> 149 CAN error: DME connection / 49 weel sensor: rear left OR outlet valve front right

ZKE/ZVM> 58 DWA relay or the wire is short.circutet to B+

INST.Cluster> 11 EGS signal disturbed, F6,F7,F8 Can identidication missing
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Är det någon som använt special funktionen i carsoft och kodat in en ny eller beg dme eller dde? Och synkat Ews till Dme/Dde?
Att ändra språk mm vet jag att man ska undvika med carsoft.
Jag vet ej hur det är i inpa för bilen är inte hemma och det går inte torrköra inpa för mig.
Någon som vet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.