AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.375

Carsoft diagnossystem mm

Sida 73 av 111
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Verkar vara lite beroende på hur du väljer interface..
Om du valt ADS så funkar det inte med USB-serieadapter, men ska kunna fungera om du väljer OBD. Finns det inte en ruta att kryssa i när du väljer interface vid installation, har för mig man kunde kryssa i USB också?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Glömde länken:
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Nu har jag kört lite INPA. Funkade på E38:an men inte på E31:an..

E38: Vissa signaler i online-data från motronic 3.3 funkade inte (spänning lambda2 tror jag), och det var någon annan burk som inte live-data fungerade alls på, men felkoder odyl funkade klockrent.

E31: Misstänker mitt problem kan ha att göra med interfacet eller inställningar i INPA, tar gärna emot tips om någon är expert..
Jag undrar om det inte kan ha med 'L-line' att göra. Är inte säker på att interfacet stöder L-lina för att 'väcka' burkar. Körde endast med motor igång så jag tycker alla burkar borde vara vakna. Kanske man måste köra i annat läge på tändningen i E31, och väcka dom på L-lina?
Funderar på att installera om och testa konfigurera för ADS istället för OBD interface.
Tacksam för tips!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är alltid problem med bilar före -96 att allt inte fungerar. Det är mera begränsningar i bilens kommunikationsfunktioner än i interfacet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Hej igen!

Har ännu inte lyckats få igång INPA genom bärbara datorn. Den får helt enkelt inte kontakt med bilen. Är det någon speciell USB-Serial adapter man måste ha? Jag köpte min på Jula. Har konfigurerat så den är på COM1.

Monterar jag i det från en stationär burk direkt till rätta uttaget så funkar det direkt.

Hur skall jag lösa detta tror ni!

Tack!

/Christoffer
Den stationära hade den en comport eller provade du med usb-adapter?

På bärbara har du provat att byta comport tex com1 -4

Har du stängt av alla brandväggar (även windows egna) och antivirusprogam?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det löser du inte, skaffa en laptop med seriell port Usbadapter är lottovinst om det skulle funka, eller ev släktskap med Labero

Länk
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Jooo det verkar inte riktigt lira med USBadapter. Testade aldrig adaptern på den stationära, det skulle jag ha gjort.

Ska leta mig en bärbar som har seriel port direkt....
Är det någon som vet på rak arm någon "gammal" dator som fungerar bra med INPA / Ediabas och har seriel port?

Tack för svaren!

/Crille
yo
61
yoyo59
318i -04
Eventuella brandväggar kan du låta vara aktiva, dom verkar ändå inte på ett interface som används till "vanlig" seriell kommunikation
Det skiljer som redan nämnts en del mellan olika USB>RS-232 adaptrar. Men det hindrar inte att även vissa laptops har avvikaelser även i den vanliga RS-232 porten. Dell Latitude följer t.ex inte standard vilket gör att Inpa inte indikerar "tändning på" osv, vilket även nämns i textfilerna för Inpa/Ediabas. Programmet funkar iofs utan denna indikering och det finns även ett fix som gör att skärmen visar "tändning på".
Det kan säkert finnas andra laptops som har liknande avvikelser, så man skall inte rakt av lägga skulden på adaptrarna.
Jag har just kört ett professionellt styrsystem med Sioux-buss via USB-adapter på en Lenovo laptop, det funkade utmärkt.

FP
Jag håller med folke, inte all skuld på adaptrarna.

Det vanligaste felet är nog att många inte vet att man måste gå in i kontrollpanelen och ställa in comport, utan kopplar bara in den och tror att det skall fungera.

sedan även med en riktig sereport kan det vara svårt att få igång, vi hade lite mek innan vi fick det å fungera.

har man en dator med serieport och fått igång sin programvara där så kan man testa och installera usb även på denna och se om den fungerar man vet då att man har en fungerande mjukvara och kan utesluta den.

Jag skall nog prova detta själv med min adapter från Kjell co och återkomma med hur det fungerar.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ett tips kan vara att ställa ner alla buffrar till noll på inställningarna för
USB-adaptern också.

Jag köpte en Compaq M700 med serieport för 500kr, funkar klockrent.

Problemet jag har med E31:an är tyvärr att det är tvärstopp, kunde tänka mig att inte alla funktioner funkar, men borde ju få någon kontakt..
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Rallyfinnen, jag såg att det fanns lite olika inställningsmöjligheter. Tack för tipset, ska ta och kolla det.....

Tror det löser sig annars ändå, en polare satt med en gammal bärbar hemma som hade seriel port. Ska låna hem den och se om det fungerar.

Flera här använder ju INPA, är det någon som kan svara på följande;
1; (som även är frågat tidigare) Kan man kolla mätarställningen genom INPA? Under vilken kategori skall man gå då?
2;Jag antar att man kan nollställa serviceindikatorn, vart kan man göra detta?

/Crille
Det kan också vara värt att prova med en lägre "bitrate" på den virtuella comporten. Det har i andra sammanhang löst problem jag haft med streckkodsläsare vilka har använt virtuella comportar över USB anslutning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jag har 2 thinkpads A22E och en T30 samt köpte en mycket bra beggad HP8230 på traddera för ett par veckor sedan 2000kr har även kört på två andra liknade HP burkar. Alla med seriel port tninkpaddarna har ett utmärk format att ha som diagnosdator och är tåliga.Men det är långt ifrån alla modeller som har serieport de som jaghar saknar dessutom usb 2.0 vilket gär att jag får ha en adapter till det trådlösa nätverket och den drar hårt på batteriet. därför HP köpet som är riktigt trevlig men större i formatet.
Den nya lenovo dual processor cadburken som jag fick på jobbet saknar tyvärr serieport.

Länk
pp
7
ppp123
328ia e46 -99
Jag köpte min usb-seriell på kjell co. Det var bara att installera drivrutinerna på skivan man fick och sen ställa in den på com1 så funkade inpa för mig, så nu har man diagnossystem "in dash" ;)

Jag köpte också den har inte provat än, köpte du också den grå?

Jag måste erkänna att den känns väldigt crap:ig och plastig men många hävdar att den funkar till allt.
pp
7
ppp123
328ia e46 -99
ja den är gråaktig med en liten dosa på sladden, å drivrutinerna låg på en mini-cd. Jag var också lite tveksam till den men den gjorde det den skulle:)

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Crille_B: Jag nollade serviceindikatorn på E38:an, har för mig att det var på instrumentet.. Jag var inne o kollade i varenda meny jag kunde komma åt, så det är lite knepigt att komma ihåg..
Verkade som det var lite si o så med funktionerna för instrumentet i E38 för övrigt..

Tror man kunde se mätarställningen från instrumentet också, men det säger ju naturligtvis samma som displayen.

Ingen som kört INPA på E31? Jag har fortfarande ingen ledtråd på varför det inte fungerar.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Testade mitt INPA på en E36 -91 igår, och fick ingen kontakt alls på den heller.
Hittills ser det ut så här:
E38 -95 OK
E31 -91 NOK
E36 -91 NOK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.