|
Sida 71 av 111
|
|
|---|---|
|
Ok tackar.... Konstigt hittade det under en meny där det även stod att man skulle trycka läs av enheten (fanns även en knapp för det) och sen av med tändningen och in med nya enheten och sedan på med tändningen och skriv till den nya enheten. Tror det låg under "coding" eller liknande |
|
|
Pratar vi Carsoft 6.5 nu? FP |
|
|
Tänkte fråga en sak, ser att frågan varit upp på de senaste sidorna men utan något direkt svar. Har inte läst alla 71sidor då det tar sin tid. Jag undrar helt enkelt vilket diagnosverktyg som är det "bästa" man kan köpa i dagens läge för en vettig peng. Jag syftar på carsoft och liknande. Nu kommer jag väl få svaret "beror på vad du skall använda det till". Jag säger såhär, jag skall använda det till så mycket som möjligt. Jag är INTE ute efter att ställa om mätarna och kolla felkoder utan även de mera avancerade sakerna. GIVETVIS så vill man ju självklart kunna läsa felkoder och enklare saker men dessa "ingår" ju i de mer avancerade verktygen. Vad skiljer då carsoft och INPA? Verkar vara dessa 2 som folk pratar om mest. Finns det några andra i dessa prisnivåer? Skulle vara riktigt bra om vi kunde reda ut detta.... Tack! /Crille |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Crille i ditt fall så spelar det ingen större roll vad du använder om du tänker på din 325-92, där är det bilen som begränsar funktionerna inte programmen. E39 /E46/E38 mfl från -96 är de som programmen fungerar fullt ut på eftersom bilens elsystem är byggt på att annat sätt , än de gamla. Carsoft är en enkelt smidigt och lättskött program, som läser felkoder med klartext i de flesta fall, fungerar bra för den som vill göra det lätt för sig. BMW/INPA är ett betydligt mera avancerat program i klass med BMW DIS och läser alla enheter, dessutom livedata funktion på alla system i bilen på nyare bilar där möjligheten finns. Men det behövs ett tilläggsprogram för att kunna programera enheter. Kräver en hel del av användaren och man kan ställa till det för sig om man trycker fel. Notera att inget diagnosprogram är bättre än kunnandet på användaren dvs man måste veta hur bilen är uppbyggd och förstå vad felkoderna betyder och vad som kan ha orsakat felet primärt och sekundärt, inte bara läsa läsa av och byta delen som indikerar fel som de reservdelsbytare gör på en del verkstäder. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Folke: Jepp, Carsoft 6.5 Har inte den bärbara här just nu så jag kan kolla men är helt säker på att jag satt och kikade på det häromdagen. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Menyer a finns för avläsning och inkodning av en del nya enheter i carsoft men jag skulle inte var säker på att det fungerar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Airbag. DME DDE finns byteskodningfunktion. samt en del annat som språkbyte som förstör instrumentet !!! ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso tack för dit svar... Dock äger jag inte någon 325 nu som det står i min signatur. Vet inte hur man ändrar den. Jag äger en BMW 540i Touring 97 och jag är intresserad av blandannat att kunna justera nivåregleringen bak.... Jag kan direkt säga att jag inte har tummen mitt i handen utan gör många avancerade jobb, men jag kan absolut inte heller säga att jag är expert på en sån avancerad nivå att jag kan programmera enheter. Har svårt att välja vilka av dessa 2 jag skall köpa??? Vad tror du? /Crille |
|
|
Persson: Under Coding finns endast DDE/DME och airbag samt en del språkval osv. Var har du hittat ABS nånstans? Inte i Carsoft iaf...) FP |
|
|
Folke: Ni har rätt....jag blandade mog ihop det med Airbag kodningen.....sorry |
|
crilleB. BMW/INPA Ediabas, vet inte om det går att ändra nivåregleringen har inte testad,men det går att köra den från datorn upp och ned och de inprogramerade värdena visas. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack hasso! Uppfattade jag dig fel eller rekommenderar du mig att skaffa BMW/INPA Ediabas? eller menade du att jag kan köra den upp och ned och se de inprogrammerade värdena? Finns denna funktion med carsoft? Tack ännu en gång! /Crille |
|
Nej den finns inte i Carsoft. Enbart i BMW /Inpa ett BMW AG program, det närmaste du kan komma BMW Dis ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej, tack för hjälpen....Det var till stor nytta då jag blivit klokare nu vad det handlar om... /Crille |
|
|
Var har ni köpt erat INPA Interface? Är det 5.02 som gäller? |
|
| Har inte köpt nåt än, men kolla ebay.de | |
Självklart direkt från Kina one-stop factory ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för infon! Beställer nog från one-stop factory. |
|
|
Ngn som har ngt schema till en övergångskoppling från gamla runda kontakten till obd-kontakt, hade ett själv när jag byggde mitt CS interface, men det är några år sen och det försvinner ju saker med åren tyvärr. Har bytt från E 39 till E 60 därav frågan. Pelle |
|
| Tack Folke! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.