|
Sida 70 av 111
|
|
|---|---|
Proctologist |
Var med om en mycket lustig sak i dag ang en felavläsning Skulle in med bilen på bmw för att plocka ur airbagen för att kunna ha barnstol fram, samt så hade jag bokat in bilen på en felavläsning för att jämföra lite vad dom får fram och vad jag själv fått fram då jag läst av bilen. Eftersom dom inte hade fått grejorna av någon anledning för att koppla ur airbagen så skulle dom läsa av min bil utan extra kostnad i ställlet. JAja tänkte väl ja och lämnade nycklarna till han och dom körde in bilen, efter en stund fick jag ett papper som visade vad dom fått fram bilen hade varnat för någe fel på abs/asc samt termostat som jag själv fått fram samt någon felkod där det stog kupe??! samt styrning vad det nu betydde mecken sa att bilen kunde ha varnat för detta någon gång eftersom abs/asc funkar som det ska på bilen, under kolumen felkod stog det 0 på, så bilen har väl gett dessa felkoder av någon anledning någon gång bara. Allt var frid och fröjd frugan tog bilen direkt från verkstaden då jag var tvungen att dra i väg på jobb, pratar med henne sedan och hon frågar vad jag gjort med bilen? (va faan är det nudå) tänker man, jaa den går som faan hur pigg som helst! Testade själv bilen senare då jag var på väg på affären och bilen går mycket bättre än vad den gjort tidigare har tyckt den varit seg på låg register, men aldrig tänkt mer på det då jag gick från 300hk bil till denna bmw. Men nu drar den jävligt fin på lågvarv och känns piggare även på fyran och 5:an då man gasar, så fråagn är vad bmw kan ha släckt eller pysslat med så bilen vart så här? Någon som kan ha någon ide? för ett termostat fel kan väl inte göra att bilen går mycket sämre även fast termostaten går till mitten som vanligt (d0ck betydligt segare än vanligt) för bytt termostat har jag ju inte gjort än. Tycker detta är väldigt skumt bara =) alt att felkoden för styrning som bara stog så på papperet att den hade någe med detta att göra... |
|
Vissa felkoder stryper ner bilen för att minska risken för att man överbelastar den, och följdaktligen förstör något. Dtta gäller dock bara nyare modeller och de mest allvarliga felen. Men termostatfel kanske räknas som allvarligt, tråkigt om bilen kokar och toppackningen går liksom :P |
|
Proctologist |
Jo det är mycket lustigt, tog bilen till farsan som alltid peakade mig med att hans ford nästan gick lika bra, sa inget till han och lät han provköra han frågade oxxå vad jag gjort det känns verkligen att den går mycket bättre i alla register! Skumt då den inte dragit just någe mycket soppa då den gick sämre! |
| Vilken modul skall man felsöka med carsoft för att hitta fel med nivåregleringen? Lampan lyser på instrumentpanelen men jag hittar inget fel. Borde väl finnas felkod eftersom felindikeringen finns? | |
Proctologist |
Någon som beställt Carsoft BMW Mini Ultimate Home V7.3.5 Software verkar finnas att köpa nu på ebay, undar vad det är för skillnad på den och 6.5;an |
|
Jösses vilken mega-tråd detta är! Ska blanda mig i diskussionen lite också.. Verkar ju som INPA/EDIABAS är det man 'ska ha' vad det gäller diagnos och lite konfigurering av burkarna..? Har laddat ner detta från PB och kört igång på en dator för att kolla lite hur det 'ser ut' (INPA 5.0.2, EDIABAS 6.4.7) Ser ju lovande ut, verkar vara BMW's egna verktyg? På saab hade vi egna internt utvecklade PC-verktyg för diagnos mm under utvecklingsfasen, och dessa användes endast internt. Kan detta vara motsvarande? Tyvärr kommer jag ingenstans för att se närmare på funktionerna, och detta beror antagligen på att jag inte har kontakt med någon bil..? Eller så är jag bara dum :-) Hade varit trevligt att se lite screenshots på hur det ser ut när det är igång. Någon som har bilder eller länkar till detta? Interface: När man letar verkar det finnas lite varianter, där det är någon 'ny' variant dom kallar EA-80x och lite andra där det inte är specat.. Är inne på denna: Länk Är jag helt fel ute? Kör nu E38 och E31, och hoppas kunna köra diagnos på dessa (kanske lite config på e38?), men i framtiden blir det säkert nyare bilar, och då kan det ju vara trevligt att kunna gå in o justera lite konfig också. |
|
|
hittade en filmsnutt på youtube: Länk Jag blir mer och mer övertygad om at det är detta som gäller. Har läst på lite och fått bekräftat att det är ett verktyg utvecklat av bmw för internt bruk precis som jag trodde. Det stöder mina E31 och E38, och en massa nyare modeller, alla fram till -04 i versionen jag har, och där ingår även Mini och RR (..tja risken är väl inte överhängande att man skaffar en RR framöver.. :-) ) Dom flesta interfacen på ebay är för en nyare version (EA-80x) som stöder allt fram till -07 om jag inte tar fel. Vet dock inte om dom är kompatibla.., har dessutom inte hittat den mjukvaran på nätet. Blir nog en beställning på det'gamla' interfacet inom kort om ingen kommer med bättre förslag? |
|
|
inpa funkar kanon kan jag säga. lite si och så med en del live data dock. men annars kan du göra i princip allt. Va försiktig bara. ibland gör man sånnt man inte ska. |
|
|
Har grävt som fan i detta nu, finns mycket intressant att lära.. benämningar som SSS, GT1, Progman, riktiga värstinggrejer :-) Finns ett slutet forum för detta här: Länk ..men man måste få en inbjudan för att vara med.. |
|
|
Är ingen höjdare på det här men är Inpa bättre program än vad Carsoft 6,5 är? Hoppsan_84; Vad menar du med att med Inpa kan man göra allt? Lite fundersam bara. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag har en kod som jag inte vet vad det betyder i CS6.5. ABS / ASC / DSC så får jag felkod 112. Tack på förhand. |
|
|
Såvitt jag läst på, så är INPA bättre än CS 6.5. Sen finns SSS/GT1 som är ännu bättre, körs på märkesverkstäderna.. Är fortfarande lite osäker vad det är för interface och spec på dator som behövs för detta.. Finns tydligen lite olika interface för INPA också, vissa bed stöd för bara OBDII kontakt och vissa utan detektering av batterispänning odyl.. Hoppsan_84: Vad kör du för interface, och hur funkar det på äldre bilar (tidigt 90-tal) ? Du kanske kan berätta lite med om dina erfarenheter? |
|
|
Att köpa SSS/GT1 osv utanför BMW-svären och deras verkstäder som hobbyanvändare lär inte gå. Det finns kopior och krackade programvaror, det kräver speciell laptop osv för att köra de medföljande hårddiskarna som ingår i paketet. Omständigt är nog ingen överdrift.. Inpa är ett internt test och serviceprogram med ett userinterface som heter Ediabas (ej att förväxla med interfacet på kablaget). Ansluts till PC:ns serieport på vanligt sätt, har inget som helst samband med OBD-II även om man använder samma kontakt för utläsning av diagnos i vissa bilmodeller. Buggen med utebliven visning av batterispänning ligger på PC-sidan och rör vissa Dellmodeller, beror på att de inte bestyckat serieporten 100% fullt ut. Felet går att ta bort, programmet funkar lika bra utan denna indikering, som bara är en enkel upplysning på skärmen. Att jämför så vitt skilda produkter som Inpa och Carsoft/BMW-scanner osv är att jämför äpplen och päron. Första frågan man måstre ställa sig är: Vad vill jag göra, och vilka kunskaper har jag? Tyvärr cirkulerar det fullt av skrönor och annat om vad man kan göra med olika diagnosprogram, allt från motortrimning till att reparera fel eller ge bilen helt andra egenskaper än den hade när den rullade ut från fabriken osv. FP |
|
|
Rallyfinnen: har bara provat på en 523 -96 Kan det kanske vara en E36 men där funkade inte live datan alls. Man kunde kolla dom digitala ingångarna. peter78w: har inte provat men det finns menyer för nycker inisiering bla. Är det jag kommer på på rak arm |
|
Proctologist |
Men vad tror ni carsoft 7.3 då som finns nu att köpa? något att hänga i granen eller? |
|
Beror på helt och hållet vad man tänker sig att göra med utrustningen. Inte testat denna version men det finns mycket info. Här t.ex: Länk Att köpa originalet är dyrt.. FP |
|
|
Hej igen! Verkar finnas färdiga 'kit' för att köra GT1.. interface och HD i en IBM såen kör man.. Någon som har erfarenhet av dom här?: Länk Har läst att vissa interface-kopior inte går att använda för programmering.. kan ovanstående vara ett sånt? Nu vet jag inte hur dom definierar programmering, men gäller det bara flashning av mjukvara så ser jag det inte som speciellt allvaligt, men om det inte går att 'koda' burkarna, lära in nycklar odyl, så är det ju inte bra! Någon som testat?? |
|
|
Både GT1 och OPS finns hos flera "leverantörer" i Kina sen ett par år. Förmodligen finns det inte lika många tillverkare... Hur kvalitén är kan jag inte svara på, förmodligen följer den priset till viss del, och vad ovanstående utrustning kostar i original vill nog ingen veta, men räkna med sex siffror till att börja med... Åter igen: VAD är det man önska göra med sin bil? För en verkstad som har reparationer som sitt dagliga arbete är ovanstående en nödvändig utrustning. Att initiera sina nycklar vid ev. problem görs direkt i bilen utan utrustning, sen finns finns det allt däremellan. FP |
|
| Går det att med carsoft läsa ut allt om en ABS enhet och sedan programera en ny? Har sett att det finns en sådan funktion elelr bör man lämna in för programering? | |
|
Carsoft har ingen funktion för kodning av ABS-enheten, endast felkodsavläsning. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.