AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.432

Carsoft diagnossystem mm

Sida 68 av 111
Xi
42
Xit
M5 -00
525 88
vänder mig till alla experter ang carsoft 6.5...
försöker använda cs på en 750 95a. kommer nästan bara åt live data på egs
kan ej kolla felkoder eller dyligt. kommer upp en text med "carsoft.exe har stött på problem och måste avslutas" har läst lite här på forumet och undrara om det bara är att glömma carsoft på min 750 eller finns det nått jag missat att göra?

tacksam för svar...
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Prova kopiera filen CARSOFT65BMW.exe från skivan till mappen du installerat i, även om det redan ligger en sån där... Sedan kör du den istället. Kommer garanterat funka då.

Jag har en liten fråga också, kan man använda carsoft interacet (BMW Compatible interface 6.5) + obd2 kabeln med något annat program än carsoft?

Sedan har jag en till, vad är skillnaden på att koppla in datorn genom obd2 och genom DIS kontakten... Får man mer funktioner genom den gamla?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Obd2 har du enbart DME koder i så länge du har uttaget under huven dvs enbart avgasrelaterade och motorelektroniken.
Du ska enbart använda uttaget under huven, full diagnos.
Nej du kan inte använda interfacet till nått annat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Okej, tack för svaret!

Då dyker det genast upp en till fråga. Även om det här tredje(fjärde)-parts interfacet bara funkar till carsoft så borde det väl inte på något sätt vara låst till den mjukvaran?

Jag är helt på det klara med programmering av de flesta språken, så det vore ett lagom helgprojekt att analysera protokollet som används mellan interfacet och datorn, samt göra en datalogger/graflogger =)
Grejen med carsoftinterfacet är att det inte enbart innehåller en protokoll/nivåomvandlare mellan billens TTL-nivå och datorns RS-232. Inne i interfacet sitter även en microcontroller med en programsnutt som krävs för Carsoft, och denna hårdvaran kan inte användas för annat än Carsoft.
Det finns andra interface som är mera universella.

FP
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Men kommunikationen mellan interface <- rs232 -> dator är väl inte krypterad eller obfuskerad på något sätt? Om inte annat så borde jag kunna klura ut hur handskaket fungerar med lite rs232 sniffning :)

Eller är jag ute och cyklar, det kanske är beprövat och konstaterat redan? (Hursomhelst kommer jag endå prova :) )
Visst kan du prova. Jag tror protokollet finns beskrivet på nätet, men det är länge sen jag såg detta nu. Även ritningar på interface osv finns lite här och var. Mellan dator och interface är det inga problem att sniffa av signalen, inte mellan interface och bil heller, grejen är kanske att du ändå inte kan använda just denna hårdvara (interface) till t.ex BMW-scanner, VAGCOM, INPA eller OBD-II osv just pga att microcontrollern lägger till sin sträng till kommunikationen, just för att Carsoft skall lira osv.
Omvänt är det en del interface som kan funka med andra programvaror, t.ex BMW-scanner kan i vissa fall köra VAGCOM osv.

FP
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jo att det inte går att använda befintliga program till mitt carsoft interface tvivlar jag inte en sekund på, men det jag tänkte göra är att bygga en egen datalogger/datagrapher baserad på det befintliga interfacet; dvs läsa av de signaler som carsoft normalt änvänder i sin live-data modul, och spara denna data för senare analys - en funktion jag verkligen saknar i carsoft.
Proctologist
Testade en felkodsavläsare i dag på min 523 00:a e39:a

Fick upp koden p1622

MAP Cooling Control Circuit Electrical.

Googlade lite snabbt verkar va termostat fel?

har misstänkt en längre tid att min termostat inte är som det ska, är jag på rätt spår eller kan det va någe annat?

Kan nog vara den elektriska värmepluggen som är inbyggd i termostaten.
Motorstyrningen kan styra/tidigarelägga öppningen av termostaten via denna.
Termostat och termostathus byts i ett stycke.

FP
Proctologist
Tack för svaret, har ett termostathus hemma byter till våren då :)
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Har kört en test nu på bilen och får upp bla.

DME / DDE - Status: ERROR -> read the error memory!
SIM - Status: ERROR -> read the error memory!
ZKE / ZVM Status : ERROR -> read the error memory!

ok, men vart i carsoft hittar man "read memory" funktionen i carsoft?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Du kör testen var för sig, nedanför "Total diagnose" i den menyn.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hej.

Har inte läst denna tråd de sista 20 sidorna,men jag har haft detta en tid nu och undrar om Interfacet i fråga passar till MB?? så det "bara" är att skaffa kabeln till bilen från interface. programvara har jag. Frågan: Är det samma interface till BMW som MB för just carsoft??

Mvh:Jonas B.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nej det är inte samma.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tack Hans-Olov.

/Jonas B.
Hej!

Funderar på att skaffa bildiagnostik. Undrar om det är någon som provart den nya versionen av carsoft eller ska man använda sig av 6.5:an. Vilka är era erfarenheter av versionerna? CS orginal hårdvaran + program är ju som sagt lite dyr. Vilken bör jag välja som fungerar bra som helst inte kostar för mkt (det är ju då billigare att köra diagnostik på en BMW verkstad!)?

Mvh Fredrik

PS är egentligen bara mest intresserad av att felsöka å radera felkoder så CS är väl tillräckligt avancerad för det?! DS
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
CS 6.5 för bmw som säljs på blocket tradera fungerar utmärkt, men man ska vara förberedd på att det inte är "orginalgrejer", man kan således behöva ställa lite frågor här i forumet för att få igång grejerna.

Bra att tänka på (som jagt skulle viljat veta innan jag började greja):
* interfacet ansluts till COM-port, sån finns oftast inte på dagens bärbara datorer, med usb till DB9 converter från kjell&co funkar t.ex.

* Programmet kan stängas av helt plötsligt när man försöker kommunicera med bilen, detta löses genom att starta exe filen som heter carsoft65bmw.exe istället för den vanliga länken (denna kan behöva hämtas från skivan och läggas i installationsmappen först).

* använder man usb till com ports converter så är det oftast COM3 eller COM4 som man ska välja i programmet.

* olika bilar ska vara i olika läge för att kunna prata med datorn, fungerar det inte så prova ett av följande; tändning av, tändning på och lyse av, tändning på lyse på, motor på lyse på. Oftast funkar det bra med tändning på och lyse av (för att spara batteri)

* Äldre bilar (e36 och mindre) går inte alltid att prata med av någon anledning (kanske bara ärjad anslutning?)

* Har bilen gamla(runda) anslutningen så ska den ALLTID användas, OBDII sladden användes bara om den gamla inte finns. årsmodell 2002+?
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Går de på något sätt att få det ändrat till svenska eller engelska när felkoder utskirivs är på belgiska på min version iallafall
al
72
alexx
523iT-97
I den CS6.5 distro som omnämnts i den här tråden är standardspråket tyska
men det finns tex engelska språkfiler att ladda ner, det är bara att slå upp!
Svenska har jag personligen aldrig sett.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.