AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.383

Carsoft diagnossystem mm

Sida 67 av 111
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är billigare att köpa ett färdigt Carsoft 6,5 Interface för 50 dollar än att köpa lösa delar och bygga själv.
Länk

Jag beställde en färdig lös OBDII kabel till 15DB anslutningen till Carsoftinterfacet igår från Kina den kostade 10 dollar inklusive frakt dvs 83 spänn.
En lös OBDII kontakt för lödning kostar typ 90 spänn på Kjell oCo exempelvis.

Welle.
testade en E61 04/2005 häromdan en del moduler gick att köra men inte alla Airbag tex gick att utläsa Error på höger sida men gick inte att läsa av felkoder och inte släcka lampan.
Notera att det inte funkade med original Carsoft 1:1 2008 heller.
Tror du har större möjlighet med BMW /INPA Eidabas till din X5a
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
folke: Okej hänger med nu, men vad är rekomenderat vilket kitt skulle man köpa om man vill editera allt som finns i bilens data box. Samt vilken programvara skulle vara den bästa.

För jag söker något som inte har någon begränsninga av funktionalitet, Vill kunna göra så mycket så möjligt i min bil.

Hört att det går trimma bilen om man har rätt kunskap och vet vad man gör. men då behöver man kanske någon annat interface.

Eftersom jag är programmerare vill man ha tillgång till hela boxen och inte bara delar av den.

Jag är mycket tacksam för alla svar.

MVH

BMW Fan

OK, isf är inte Carsoft eller andra ordinära diagnosprogram rätt väg. Carsoft kan bara koda in vissa delar (inget med motorstyrning eller trim) förutom utläsning av felminnen osv.
Det finns betydligt mer avancerade diagnosprogram som klarar att koda in delar och moduler vid reservdelsbyte osv, inklusive BMW:s eget DIS/GT1 osv. Fortfarande inget som kommer under skalet på t.ex motorstyrningen så som du menar med ommappning/trimning osv.
Rekommenderar att du söker runt på nätet angående just chiptrim osv, det varierar stort mellan olika bilmodeller/motorstyrningar. Det finns en anledning till att firmor som håller på med detta håller hårt i koder osv, det brukar vara ordentligt krypterat, skyddsbitar och motsvarande är satta i utbytbara chip, de går inte att kopiera rakt av osv.
Själva interfacedelen är oftast inte speciellt komplicerad (undantag finns) men programvaran kan kanske vara värre att hitta tror jag.

FP
Okej, Men vad är rekomenderat att köra för program för enkel programmering som servicelampor och olika automatiska prorammeringar som exempel lås dörrarna efter att man kommer upp i 13km/h med mera. DVS ett program som man kan gör mycket med. Error koder m.m.

OM vi bortser från chipptrimmning. Finns det något som täcker det mesta men inte allt program? Något rekomenderat?

MVH

BWM FAN

Om du är insatt i bilens system, kanske bilmekaniker med viss utbildning osv, så är Ediabas för BMW förmodligen det mest kompletta systemet.
Vad som inte alltid kommer fram i diskussionerna, eller som oftast missförstås, är att inget diangnosprogram i världen kan reparera fel osv, endast påvisa fel, läsa ut felminnen, släcka indikeringar EFTER vanlig reparation osv.
En annan och ännu viktigare sak är att man måste förstå att man väldigt lätt kan orsaka fel i bilen om man inte är fullständigt på det klara med vad man håller på med när man kommunicerar direkt med moduler och styrsystem. I bästa fall kan det stoppa med byte av nån modul, instrumentcluster osv, i värsta fall rasar man motor eller transmission osv.
Obs att inget av de diagnosprogram som är framtagna för bilarna (möjligen undantaget ren OBD-II diagnos) är avsedda för hobbyanvändare eller den vanliga bilägaren.
Om det inte är löpande service osv som man sysslar med så är det klart mera lönsamt och säkert att åka till BMW (eller annan verkstad) och be om diagnos, separat eller i samband med ordinarie service.

FP
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
Man kan inte köpa för bara 49$. Minst 100$ enligt onestopshops websida.

Typiskt...
Sp
5
Spyros
325i -01
Jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få för att tolka/översätta följande felkoder.
OBS: Inga varningslampor lyser för att indikera något fel

Module Info: DME/DDE
ERROR: 192 Heizleistung Lamdasonde nach Katalysator Bank 2

Module Info: Instrument Cluster
ERROR: CE Außentemperaturfüler
ERROR: BE Fehlereintrag über internen Fehler im Lichtmodul
ERROR: 11 EGS Signalleitung gestört

Module info: ABS/ASC/DSC
ERROR: 5e543 Lenkwinkelsensor intern

Module Info: ZKE/ZVM
ERROR: 61 Innenraum Überwachung Sicherung
Uppifrån och ner ungefär:
Värmebelastning lambdasond kat bank 2 (förmodligen den elektriska uppvärmningen)
Yttertemperaturmätare (oftast kabelbrott vid givaren)
Internt fel i ljusmodulen
Störning, signalledningen till EGS
Styrvinkelsensor (för ASC/DSC)
Kupésensor till larmet (säkringsfel)

FP
Su
35
Suffer
520i Touring -01
dan wrote: Man kan inte köpa för bara 49$. Minst 100$ enligt onestopshops websida.

Typiskt...

Suffer says: Jag ska också beställa ett interface, ska vi lägga en gemensam order?
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
OJ (off topic) detta måste vara en av de längsta trådarna? (67 sidor)

Beemoholist javisst!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Svart OT
Nja tror det finns några 318IS entusiaster som har den längsta tråden.
Gloryfierade BMWmodell ??
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Finns det ngn här som vet ngn(privatperson el verkstad) som har bmw scanner 1.4.0 i Sthlm eller Uppsala området? Behöver det för att koda om mitt IKE men tycker det är lite för dyrt att köpa för 4000:-
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
Suffer:
Jag mailade och det gick bra med mail+adress+tel då.

Så jag slog till
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hejsan.

Jag försöker köra Carsoft 6,5 med windows xp och seriell com1 port men utan framgång.
På interfacerN "RS232" lyser endast POWER lampan grönt.
Service interwall lampan är svart, medans K-line pin20, pin17, pin15 lyser rött.
Dvs 1 grön 1 svart 3röda.

Har provat att ändra kompatibiliteten utan framgång.

Tips?

Mvh
skalman
Det verkar lysa helt OK på interfacet.
COM-porten kanske inte är aktiv, det finns en del saker som kan sno åt sig porten och sedan inte släppa den, dvs dåligt skrivna program. Synkprogram och diverse program från Nokia och SE är exempel på sånt, kanske du har haft nåt sånt igång i datorn.

FP
Or
14
Orsa
523i -98
2500 -75
På mitt interface lyser alla lampor utom "service interval" grönt när jag kopplar det till bilen, oavsett om jag har datorn inkopplad. Vid diagnos blinkar några rött.

Jag hade fel på mitt förra interface. Kolla mina tidigare inlägg.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Tack för svaren.

Har testat ännu en gång med att vrida tändningen av och på mellan läge 0-2 enl instruktioner.
Även lyset skall vara på.
Det är den andra datorn jag testat på nu så tankarna börjar kretsa kring intefacern.
Om inte det är så att svarsmodulerna i bilen felar??

Mvh
Skalman
Interfaceboxen strömförsörjs från diagnosuttaget, där finns +12V alltid, även utan att vrida på tändning osv. Varför lyset skulle vara tänt förstår jag inte riktigt.
Under de flesta av testerna skall tändningen vara på, det är även bra att ha en laddare inkopplad så att batterispänningen hålls uppe.

FP
Pl
119
Placeboboy
320d GT -14
520d Touring -14
Nu har jag installerat cs 6.5.0.6 ett antal hundra ggr utan resultat.
gjorde enligt hassos beskrivning. det enda jag får när jag försöker starta prog från mappen jag installerat i genom den vita carsoft ikon/exe filen. Får bara "kopieringsskydd fel nr 213". Kör jag med carssoftbmw65 så startar programet men jag får ingen kontakt "bad communication, check cables" Provade även tidigare att köra med cs 6.1 där fick jag kontakt med bilen eller iaf den sökte igenom med resultat module not found på allt. Mitt IF är ett ver 2 typ nytt.
Kör rs232 kontakt via ett expresscard, en nyare variant på uråldriga pccard.

Verkar som att jag får kontakt med bilen så det måste vara något fel i SW cs6.5 eller?

Har även provat att byta mellan port 1-4, ingen skillnad.

Snälla någon...
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Efter otaliga nyinstalleringar av olika windows versioner och carsoft, byte av datorer mm mm så har jag nu koimmit fram till att det är interfacern som felar.
Talade med det företag jag köpt den utav och får en ny i utbyte mot den gamla :)
Tydligen rätt vanligt med felande interface speciellt de som producerats på eftermarknaden.

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.