AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.393

Carsoft diagnossystem mm

Sida 66 av 111
Or
14
Orsa
523i -98
2500 -75
OK, 16-pol kontakten menar jag. Jag fick med kabel. Ska se om jag kan testa den i helgen. Om den fungerar borde problemet ligga i bilen eller 20-pols kabeln? Används samma signaler oavsett kontakt i BMW? Eller är IF konfigurerat för att läsa olika signaler beroende på kontakt?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Orsa: Kolla så att inte något annat program lagt beslag på COM-porten. Jag har råkat ut för det med Microsoft Activesync till min PocketPC.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har du 20 pinnarsuttaget under huven ska du enbart använda detta.
Du har enbart DME koder i OBDII uttaget på en bil som har dubbla uttag.
Kan ju vara ett felaktigt interface också ??
Unifix har dessutom tredubblat priset mot om du handlar direkt från Kina för 49 dollar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Or
14
Orsa
523i -98
2500 -75
ErikW: Ska sätta IT konsulten på jobbet i arbete och kolla COM-porten.

Hasso: Jag har bara 20-pols uttaget på min bil. Polarn har bara 16-pol. Vad jag förstår jobbar de med samma protokoll gentemot Carsoft/IF?

Vore intressant att testa ett annat IF mot min bil och dator.

Unifix hade IF hemma och skickade direkt, hade det dagen efter. Det var viktigare för mig än att spara några hundringar. Trist att det inte fungerar när man har brottom :(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jo det är samma bara att skifta kabeln mellan bil o interface.
Det är 3 crackfiler i första installationen dvs 2st som ser ut som latops och 1 st som heter Carsoft 65, dessa kopiera man in och skriver över.
Därefter startar man uppgraderingen och låter den patchas in till Carsoftmappen, därefter klistrar in skriver över Carsoft 65 rekomendation att installera från en CD har också funnits. men du verkar ha koll på installationen är nog bra att rensa bort allt manuellt innan man försöker igen. Det ska fungare utmärkt om allt är rätt och interfacet funkar har kört det sedan 2005. Både med Spo1 och utan eftersom mitt interface är äldre än oktober 2005 då version 2 kom som enbart funkar med Sp01 upgraderingen

Länk
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Hittade följande... Länk rikitgt billigt och det verkar som det följer med en skiva också, undra vad det kan vara på den :)

//Daniel
al
72
alexx
523iT-97
Innehållet på skivan är föga förvånande identiskt med CS-distro som flitigt diskuteras i den här tråden :-D
//Alexx
We
10
Welle
130i -06
Hej !
Helt ny här på Autopower och forumet.
Har köpt en X5 -05 och tänkte köpa mig
något att läsa och radera felkoder med.
Inser att Carsoft är ett vettigt alternativ
men klarar 6.5 av nyare bilar än 2004.
All info om 6.5 som jag hittat säger t.o.m -04
Har någon här provat på en X5 -05 eller nyare.

//Anders
Or
14
Orsa
523i -98
2500 -75
Sådärja! Nu fungerar det. Skickade tillbaka interfacet till Unifix och dom konstaterade att det var fabrikationsfel så jag fick ett nytt if skickat omgående. Nu lyser alla lysdioderna på if utom "service interval" grönt när jag kopplar det till bilen och några blinkar rött under diagnos. På det trasiga if lyste en diod konstant rött.

Hittade felet på ABSen direkt. Givaren hö fram. Jag har tidigare mätt både resistans och kapacitans på alla givarna utan att se någon skillnad. Ett diagnosverktyg som Carsoft är oumbärligt i detta läge.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Såg på carsofts hemsida att dom har börjat sälja home edition versioner nu som börjar på €245
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Länk
är ju som en VCDS kostar typ.
är det någon som använt China-interface 6.1 v.2 tillsammans med nyare version av Carsoft programvara 6.7 eller nyare?
Vad är det för skillad mellan en vanlig ODBD-2 contakt som går direkt till Comporten och Aparaten ELM327 om man kör CarSoft v6.5. Är det säkrare eller vad är skillanden igentligen?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Carsoft kan enbart köras med det anpassade interfacet antingen genom 20 pluggs diagnoskontakten eller from 05/2000 från ObdII kontakten.

Länk
Det är ett missförstånd att en OBD-II plugg kopplas direkt till COM-porten. det kan se ut så, men det sitter elektronik inne i pluggen, dvs ett interface. En typ av interfacekretsar för just OBD-II bygger på ELM-kretsar, och det finns några olika.
Ingen av dessa hanterar Carsoft, som kräver sitt alldeles egna interface med sin microcontroller med inbyggt program osv.

FP
folke jag tänkte köpa denna först men nu tvivlar jag jag har en BMW 525iA -03 E39 serien.

Hittade denna kabel på Länk

Anslutningskabel till data
Artnr:11021
Beskrivning:OBD2 bildiagnostik anslutningskabel för att koppla mellan bilar med OBD2 koppling (1996-) och data via comporten. Används vid byggandet av eget interface.

Mjukvara ingår ej.
OBS! Ingen support lämnas på denna produkt, all användning av bildiagnostikverktyg sker på egen risk...
Pris: 99,00 kr
Enhet: st.

Måste man bygga sitt egna interface? isåfall skall man kanske köpa ELM327 istället så slipper man det hela.

Jag har CarSoft 6.5 tänkte använda det.

Men vill vara säker att det kommer att fungera.

MVH

BMWFAN

Varför inte bara beställa ett färdigt interface det kostar inte så mycket mer.
MR_BMWFAN: Denna kabeln har du ingen nytta av till ditt Carsoftprogram, du måste ha ett komplett interfacekit. Precis som det skrivits många gånger, köp ett färdigt komplett Carsoftinterface, det lönar sig dåligt att bygga med lösa delar.

FP
We
10
Welle
130i -06
Finns det ingen som provar Carsoft 6,5 på
nyare bilar än 2004 ?

// Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.