|
Sida 65 av 111
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk köps här. mjukvara piratebay tex. 6,5.05 + upgraderingen till 0,6 (Sp01) inklusive crackfiler behövs. Krävs en del instruktioner för att installera fulprogramvara, inga svårigheter om man kan det. Carsoft är ett bra och enkelt diagnosprogram som dock kostar 30.000 i äkta vara, innerhåller en del "buggar" pga skillnader mot USA versioner. Vill man ha lite mera avancerad program så är BMW INPA Ediabas att rekomendera finns interface för det också och fulprogramvara på nätet, lite mera avancerat att installera. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har en Bmw 330-2001 som går dåligt. Fick fram det här i Carsoft "Single diagnosis DME /DDE - Status ERROR Module Info DME /DDE DME MS43.0 Bmw Part nr: 7511571 Hardware Nr: 03 Software Nr: 53 Diagnose index: 60 Code index: 00 Bus index: 11 Production date: 07 /11 DME41_FE.DXT 65 Camshaft angle pulse generator " Verkar vara något fel på en kam sensor men problemet är att det finns 2 stycken. Är det någon som kan läsa ut av infon vilken det kan vara? Tack på förhand |
|
| Har du larm på en ena så skall du byte båda på en gång, då den andra troligtvis kommer att ge med sig, och du får böka med att plocka bort allting igen. | |
|
Är det någon som har ett fungerande system som klarar att snacka med en BMW 850 -92? Är lite nyfiken på vad min bil sitter och håller på. Bor i Onsala söder om Göteborg men kan köra ganska långt om det är så. /AGW |
|
Gieselman |
Hej, har köpt ett kina interface för carsoft 6.5 interfacet ser jättefint ut men har inte lyckats få det att fungera, kanske har jag inte installerat mjukvaran rätt i datorn. Det lyser inga dioder i mitt interface alls (två gröna) och jag får ingen kontakt via datorn. Skall interfacet lysa om man bara kopplar in det i bilen utan att datorn är ansluten? Eller måste mjukvaran fungera för att dom skall lysa? /Mvh Marcus |
|
På mitt (kina-) interface blinkar dioderna bara när läsningen/skrivningen sker och då knappt märkbart. Kontaktdon finns av flera olika fabrikat - och vissa har något bättre konstruktion än andra. En del kontakter saknar ringen helt men den diagnoskontakt som jag nu använder måste alltid först tryckas in i diagnosuttaget och sedan skruvas in hela vägen annars blir det ingen kontakt. //Alexx |
|
|
Fick det här på mailen: Länk Kan det vara ett stabilare diagnoskör? Högt pris, men funkar det bättre så......... Kanske någon vet? Toson |
|
|
Hej, min erfarenhet är att de enklare (och billigare) interfacen fungerar väl när man konfigurerat allting rätt, och med tanke på CS begränsade funktionalitet är det tveksamt om det verkligen är värt pengarna att satsa på ett ännu dyrare alternativ. Är det någon av er som vill prova/jämföra med mitt interface kan vi säkert ordna det såtillvida det inte blir för långt bort från Stockholm :-) ) //Alexx |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har tre gröna lampor så fort jag ansluter CS interfacet som blinkar rött när överföring sker. tillverkat Aug 2005. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
toson: Helt meningslöst att köpa så dyrt, Carsofts interface från Länk . Det fungerar lika bra som det dyra 30.000 kr originalprogrammet. Vill du ha det bästa så köper du. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Fast är det ny version 7,3 på själva programvaran så kan det vara värt att kika på. Själva interfacet är bara ett fysiskt/elektriskt gränssnitt (nivåomvandlare) mellan bil och PC. Antingen funkar det korrekt eller inte alls, inget mitt i mellan. Visst är det bättre med gedigna metallhöljen osv, men inte nödvändigt för hobbybruk. Möjligt att äldre interface funkar med v7,3 också men inget som går att säga utan att testa. CS har ju krävt uppgraderad hårdvara (interface) vid nyare versioner förr... FP |
|
|
Glömde: Uppgraderat nterface med USB-kabel mot datorn är ju inte fel eftersom RS232 (COM-port) saknas på de flesta nyare burkar. Omvandlare mellan USB-RS232 funkar som bekant inte alltid bra. FP |
|
|
Jag har kört CS med motsvarande kinainterface som funkar, dock lite ostabilt och kryckigt och vill gärna ha ngt bättre men "hobbyprisat". Har inte provat BMW INPA / Ediabas vad som är bättre/stabilare där. Kanske ska det om det är märkbart så mycket bättre och kanske kan mer? / Toson |
|
| hmm.. om larmet strular (inte går att stänga av) kan man läsa av det då med en felkodsläsare? och vilken sådan skall det vara till en 540iA e34 -94? | |
|
Hasso; Hur länge fick du vänta på INPA interfacet när du beställde därifrån? Är man tvungen att pröjsa i förskott, eller kan man få det på räkning/PF? /S |
|
Kina är stängd 21/1-4/2 pga nyårsfriande så ingen ide att beställa nått före 4/2. enligt Cindy på one -stop elektronics poseidon som jag hade kontakt med igår, ska ha en extrakabel till ett interface jag köpt tidigare. Inpa interfacet tog väl inte mer än 53 timmar med DHL. men när jag köpte BMWScanner så gick det med Hongkongpost och tog väl 4-5dagar. Kreditkortsbetalning har funkat perfekt alla gånger jag beställt både från one-stop factory och one-stopelectronics/poseidon . ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej. Har skummat igenom tråden (Puh!) utan att hitta någon bra lösning på problemet med moduler som inte går att läsa. Ser däremot att fler har haft samma problem. Mitt Kina IF (från Unifix) verkar inte få kontakt med någon modul i bilen. Förutsättningar: -523i -98 med 20-pinnars uttag. -Dator: Dell Precision med inbyggd COM-port. Fungerar klockrent i övrigt. -Deafault konfiguration på COM-porten. -Carsoft 6.5.06 installerades och crackfilerna flyttades över till mappen carsoft/BMW. Gamla .exe filen raderades. Programmet har ominstallerats ett flertal ggr och hämtats från två olika källor. -SP1 installerades och ny crackad .exe fil flyttdes in i mappen carsoft/BMW. Har bara provat SP1 från piratbukten. -Kraftig batteriladdare (12A) är kopplad till bilen under diagnos. Voltmeter inkopplad för kontroll att spänningen inte understiger 12V. -Batteriet 1,5 år gammalt och har aldrig krånglat. -BMW verkstaden har aldrig haft problem att läsa fekoder på min bil. -Tre lysdioder lyser grönt på IF när den kopplas till bilen: Power, K-Line Pin 20, K-Line Pin 17. -L-Line Pin 15 lyser rött. Pin 15 verkar inte ha ngn kontakt monterad i bilens kontaktdon. -Service Interval är släckt. -Tändning och halvljus (automatik, brytare i läge 2) på under diagnos. Har testat att köra total diagnos och enstaka moduler. Jag har testat ca 50 ggr men får alltid meddelande "Module does not respond" Live data och LCM reading fungerar ej. Känns som jag har tänkt på allt men har säkert missat något.. Måste fixa ABS/ASC, får snart körförbud :( |
|
|
Knepigt fall verkar det. Har du någon möjlighet att kunna köra en snabbtest på nån kompis bil? Kan du se om nån av lysdioderna blinkar till när programmet försöker kontakta bilen, om inte så är det nog något datorfel iaf. Jag har t.ex varit ute för avbrott på enstaka ledare i seriekablaget mellan interface och PC. Du kan också testa att torrsimma i programmet utan interfacekabeln inkopplad, då bör datorn skriva nåt i stil med "communication error", om detta försvinner med kablaget inkopplat så är det iaf nån kontakt med utrustningen osv. FP |
|
|
Japp, programmet känner av om man tar bort en kabel: "bad communication" oavsett vilken kontakt man drar isär. En av lysdioderna blinkar svagt när jag försöker diagnostera. Polarnas bilar har endast OBD-II. |
|
|
Du menar att de bara har uttaget i kupén? OBD-II är ett helt annan diagnossystem men på t.ex BMW efter -01 kör du även fulldiagnos typ Carsoft i detta uttaget. Du fick inte med nån kabel med den 16-poliga kontakten då från din leverantör? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.