AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.443

Carsoft diagnossystem mm

Sida 64 av 111
Hårdvaran, interface och kablage duger säkert. Jag rekommenderar att läsa bakåt i Carsofttråden, mjukvaran får man ragga upp på nätet, den brukar finnas på en del olika ställen.

FP
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Ford Mustang Fastback 1966
Carsoft finns på Pirate Bay, gå in på www.piratebay.org och sök på Carsoft.
Där ligger en version som garanterat funkar, det är jag som lagt upp filerna från början.
Det kostar ingenting men det är olagligt att ladda ner, Om du ska köpa Carsoft original kostar det flera 10k kronor.
st
5
sterk
520Touring 2000mod
Hei!
Har lest igjennom alle disse 64 sidene ang. carsoft uten å finne noe nyttig info ang. feilkoder. Har anskaffet meg carsoft programmet for å kunne finne feil og skifte deler selv på min e39 touring.
Resette servicer og feilkoder er inget problem. Men du vet jo ikke hvilken feil du har på bilen din.
Jeg mener hele programmet er bortkastet hvis det ikke finnes noen manual der man kan sjekke feilmeldinger opp mot.
Leverandøren sier jeg kan sjekke på nettet.Finner ingen ting.
Håper noen har et fornuftig svar. Her er noen eksempler.Errors details (dec)
----------------------------
EWS -> 15/63

A/C -> 42/2

IKE -> 244/132 206/130

ZKE -> 149/1

LRA -> 1/7 3/3 2/3

Mvh Frode
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Felkoderna med nummer kod kommer vid singeldiagnos på respektive modul med förklaringstext vad som är fel i de allra flesta fall antingen på tyska eller engelska beroende vilken version man har installerad.
Felkodsnumren är också original BMWkoder.
Tex
på airbag så kommer
felkod 3 eller 4 och så står det belttensior förare eller passagerar stol. exempelvis.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
I versionen som ligger på piratebay finns de engelska koderna med, kopiera ner alla DXT filer från engelsk carsoft koder.zip till carsoft katalogen så får du felmeddelandena på engelska.
Måste bra fråga en dum fråga. Om man kör en diagnos på Styrenheten DME eller vad den hette.

Så står det OK! och så får jag fram modell namn och några bosch nummer.

Betyder då det att det inte finns några registrerade felkoder ?
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Grattis, du har inga fel lagrade!!
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Hörni, hur funkar det om datorn inte har serieport dá? Sett tidigare att väldigt fá modeller klarar konvertering frán serie till usb. Stämmer det?

/Christian

Länk
Stämmer bra, men är inget oöverstigligt problem. Vissa adaptrar funkar, bl.a Elfa sälger en modell, allt finns beskrivet ett flertal gånger i trådarna ovan. Ett alternativ är en PCMCIA-baserad adapter (PC-kort med en eller två comportar) som ger en äkta COM-port.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
After years of dealing with idiots...

Carsoft USA is closed.
Länk

Lysande reklam av den egna befolkningen eller ?? Är det Carsoft s huvudkontor i Belgien det syftas på månne )

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Märkligt sätt att göra sorti på.
Man kanske tröttnat på piratkopierade program...
På deras Hq verkar allt som vanligt.

FP
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jamför Länk ...
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Har installerat Carsoft diagnos mjukvara på min Vista-baserade laptop. Pga. avsaknad av seriell port använder jag USB-adapter (FT 232 R USB) för att koppla ihop hårdvaran. Allt verkar vara ok, datorn kommunicerar med bilen, och när jag exempelvis försöker göra service intervall reset säger datorn:

- Mod. communication status. Initialisation in progress...
- Service intervall - Reset in progress...
# MFC - Anwendung CARSOFT har slutat att fungera # Programet stängs ned.

Varför händer detta ??? Är det så att Carsoft inte klarar Vista-mjukvaran eller är det USB-adaptern som strular och stänger ned efter uppstartat kommunikation ???

Jag har läst hundratals trådar, men inte hittat någon hjälp, någon som kan tipsa hur jag kan gå vidare ??
FT232-kretsen används så gott som uteslutande i alla USB-adaptrar, det är den efterföljande kretslösningen med (oftast) MAX232 nivåomvandlare som kan strula till det när man inte emulerar en RS-232 signal på rätt sätt. Man brukar inte ha med alla handskakningssignalerna fullt ut.
Sen kan Vista möjligen ställa till det också, det fanns ju inte när Carsoft 6.5 kom till världen, men mest troligt så är det brist på riktig seriekommunikation som ger problemen.

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Du kan ju alltid prova att ändra kompabilitetsläge för Carsoft genom att högerklicka på genvägen och testa ändra kompabilitetsläge till Win XP, Win98 eller nått. Ibland funkar detta på gamla program...
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Tack för båda tipsen, ska prova att ändra kompabilitetsläge till Win XP eller annat och testa med en annan adapterkabel. Kjell & Co's kabel är kanske ok ? Eller finns det en kabel som någon vet är OK/bättre ?

/FZ
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har skaffat mig en Carsoft nu.
Var hittar jag svenska DXT-filer för felkoder på svenska som någon tidigare i tråden fått tag på?

__
/Chrille
He
108
HenrikJakobsson
525iat -2002
740i hamann M7 -1995
Får ej igång live data på min 525 -93 vanos, står att modulen inte svarar fast bilen är avslagen eller igång..

Kan det bero på att motorn e bytt och vissa saker ej är inkopplade?

Eller något annat man kan göra kanske?

Jag kör med interfacet som unifix säljer tillsammans med carsoft 6.5, har provat med 5.8 också men det programmet stänger bara ner sig..
Jag hade samma problem, har fått veta att live data inte fungerar på e34.
Hej på er.

Jag har en E36a med en massa trötta moduler som jag försöker få igång. Ladda batteriet... finns det fler tips att väcka dessa? 5-6 moduler är igång redan.

Hälsningar,
Christofer

ps. Det rör sig om bl.a. ABS som inte vill prata.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.