AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.358

Carsoft diagnossystem mm

Sida 62 av 111
32
50
325cab-02
325 cab -02
Är det någon som har en lista över samtliga felkoder i carsoft?
Körde programmet på min e46:a eftersom min airbaglampa lyser. Jag fick följande felmeddelanden: 2,3,116 och 112. Jag "nollade" felkoderna men lampan tändes igen efter ca: 1 vecka. Vad står koderna för?
Tacksam för svar/hjälp!
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
120 Plausibility Pedal value sensor. Throttle valve sensor

Suttit och funderat på denna felkod ett tag nu, Pedal value sensor borde ju vara sensorn till gaspedalen. Throttle valve sensor är ju i sin tur spjällägesgivaren... Kan det vara så att det har varit avbrott i kontakten mellan dessa givare?? ärgade kontakter eller dylikt..

Googlar man på betydelsen för "Plausibility" får man förklaringen: som synes giltigt, rimligt eller godtagbart; troligt... hum, blev man inget klokare på

Hasso och Folke var är ni??? =)
Skulle det finnas en pedallägesgivare också? Låter orimligt. Pedalen är ju sammanlänkad med spjället med hjälp av gaswiren. ...
Vissa modeller har bara en potentiometer vid gaspedalen (drive by wire) istf gasvajer.
Men i t.ex min E39 är det en gasvajer till trottelhuset, men sedan sitter det inte en utan fyra potentiometrar på trottelhuset. De är ihoplänkade två + två, och jobbar dels med börvärdet från gaspedalen, dels med ärvärdet på trottelspjället. Spjället kan ju även styras av en "motor" (elektromagnet) som kan rotera spjället ett kvarts varv när man kör med farthållaren men även när antispinnkontrollen vill reglera varvtalet osv.
Gasvajern är inte direktkopplad till trottelaxeln utan via en fjäder, därför kan "motorn" gå in och styra även när man gasar manuellt.
Andra E39-modeller har helt elektronisk överföring, utan vajer osv.
Vanligt orsak till felmeddelanden ovan är glappkontakt i kablaget till trottelhuset, mera sällan är det själva potentiometrarna som strular.

FP
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det måste ju isf vara helt elektroniskt på min 330, får felsöka kablaget mellan pedal och throttel
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Noterade idag att på min 750iL-89 så kan man inte komma åt airbag-modulen när tändningen är på, däremot går det bra med enbart radioläge.

Igår började lampan blinka för att efter fem minuter lysa med fast sken, helt utan anledning. Med radiläget på gick det bra att nolla den.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Grattis Erik 10.000 !!. Airbagsystemet aktiverars ju i radioläget, men normalt så brukar det gå att nolla det med tändningen på.

Deimos: Radera felkoden och se om den kommer igen, kan ha varit ett tillfälligt fel som hänt en gång tex. Om bilen funkar som den ska.
Det behöver inte varit ett glapp i kablaget utan någon av sensorerna kan tillfälligtvis hamnat utan för sitt limitvärde och sätter då en felkod.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Länk

Gamla fd one-stops factorys. nya webadress för att köpa diagnosutrustning.

Det gamla one.stop factory köptes upp av ett Fransk bolag för några månader sedan. Då blev det stop för att handla diagnosutrustning under någon månad.
Men har även lyckats handla av dom utan anmärkning trots att dom inte skulle tillverka och sälja diagnosutrustning. utan den delen skulle vara kvar i den gamla regin vad jag förstog på de kontakter som jag hade med "bägge företagen under denna period.

Länk
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Jag tittade på deras nya hemsida och kunde inte hitta CS Interface för BMW längre. De verkar inte sälja det längre. Det fanns bara enklare saker som har med BMW att göra.

Dock säljer de ett CS 7.4 interface för MB, så kanske ett för BMW kommer snart?

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Länk
Går tydligen fortfarande att köpa på den gamla adressen klicka på BMW i kanten.
82 US dollar runt 500 spänn + 240 i frakt ca =billigt.

Länk
Nu har jag läst en massa om detta och har bara en fråga då jag bestämt mig att köpa detta.

Vilka av de här rekomenderar ni?

Länk

eller

Länk

Länk

eller om ni har något bätre förslag dock inom rimlig prisgräns.
Har en 330i e46. årsmod. 2004

Och jag behöver endast detta som jag köper + en laptop, och inget tillbygge för att kunna läsa av felkored och sånt?

Tacksam för svar så att jag kan beställa!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Inget av dessa alternativ då prispåslaget är typ 100-200% mot vad man handlar direkt av tillverkaren i KINA.=Ocker.
BMW/INPA Ediabas är betydligt mera avancerat än Carsoft , som räcker bra för normalanvändaren.
Carsoft kostar
Finns svenska "ockrare" också

Länk

Länk
Jag handlade på eBay tyskland (fast pris), blev knappt 700kr, hemma på 4dagar..!
Också ett alternativ

Artikelbezeichnung: BMW Carsoft 6.5 Interface E30 E34 E36 E38 E39 E46 OBD
-
-
-
Mitgliedsname des Verkäufers: diadig
EUR 0,00 Rabatte (-) oder Gebühren (+)
Ihr Gesamtbetrag:
EUR 59,95 pro Artikel
Versicherung
EUR 9,90 Verpackung / Versand

// Stefan
to
319
tobmag
525iT -03
Har precis beställt mitt interface och sitter och leker lite med CS 6.5 men kan inte få in SP1, nån som har lyckats eller är det OK utan ?

Köpte detta; Länk
interface för 65€ + frakt = samma pengar som från USA men utan risk för strafftullar

//Tobmag
to
319
tobmag
525iT -03
Då så interface hemma oxo, kunde läsa och radera felkoderna men får inte "Live Data DME" att funka, datorn verkar kommunisera med bilen men får bara 0 i alla rutor . Att läsa "Live Data EGS" funkar perfect!

Bilen ja en: 525iT -03

Nån som vet vad det kan vara eller är inte min bil kompatibel med detta?

//Tobmag
ro
2
rob_eri
320d -99
Hej allihopa!

Mitt problem med carsoft är att tyda felkoderna.
På abs1.dxt har jag fått fel nummer 33, 18 och 17 men ingen förklarande text.
Det får jag inte heller på överiga moduler.
Är det fel på mina .dxt-filer eller kan det vara något annat?

Vidare får jag error i carsoft och den stänger ner sig när jag läser ut på airbag och den lämnar inget svar, jag kan nolla felkoderna dock så lampan släcks men den tändes igen efter ca 45 mils körning.

Har någon något bra råd att ge på de problemen?

to
319
tobmag
525iT -03
rob-eri.
kolla att du har sen senaste SP'n till CarSoft skall vara 1.1 men det som finns med på dom flesta "nerladdningar" som ligger ute så är det SP1.0 som är med. Kan ge problem om du har ett nytt interface. Se mina inlägg ovan.

//Tobmag
ab
18
abris76
523i Touring -98
Hallå.

Har inhandlat mig ett Kina interface ver. 4 och får inte CS 6.5 att lira!
Jag har SP 1.1 och får igång CS och kan läsa Live data.
Men så fort jag försöker köra diagnostic så får jag ett felmedelande
att CS har ett fel och måste avslutas...

Har försökt läsa den här tråden men hittar inget med liknande fel.
Har provat installera om flera gånger utan resultat..
to
319
tobmag
525iT -03
Abris76.

Det beror på att du startar CS via fel ikon. Skall startas via crack ikonen du kopierade in annars funkar det inte!

//Tobmag
ab
18
abris76
523i Touring -98
Jo, det gör jag..

Konstigt som bara den...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.