AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.498

Carsoft diagnossystem mm

Sida 61 av 111
Ha
1
HansBengtsson
BMW 316i Compact -00
Jag har Carsoft 6.5 från Pb.org och if från onestopfactory,usb-seriell och allt fungerar perfekt bara man startar programmet carsoft65bmw.exe
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Provade igår igen att installera Carsoft, på en dator där jag kört CCleaner tidigare. Fungerar fortfarande inte, det det vara så illa att det är fel på interfacet?

Går det att kolla detta?

// Henrik
Länk
Nja, det går alltid att starta CS utan interface, programmet kör ändå, ända tills man aktiverar en test, då blir det givetvis ett kommunikationsfel osv.
Oftast brukar det vara nån miss under installtionen av de olika momenten som gör att det inte går igång. Försök läs bakåt i bland inläggen så finns det en del matnyttigt, många har haft liknande problem.

FP
Servicepacken för carsoft kan man använda dom på carsofts hemsida eller måste man ta dom från alternativa ställen?
Man bör inte blanda in filer från Carsofts hemsida. Jag kan tänka mig att de som crackar och moddar filerna har egna lösningar och möjligen är även servicepackar osv lite special...

FP
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag fick problem så fort jag körde in servicepack. dock utan funkar det galant. har du provat att köra CS utan SP?

/Ian
När jag pysslade med Carsoft 6.5 så använde jag mig av servicepacket från Carsofts egen hemsida och det fungerade utan problem. Man fick ju dock se till att man hade korrekt patchad startfil (.exe), dvs en som motsvarade den som låg i servicepacket. Fanns flera att välja på då och det var lite dribblande innan man hittade rätt vill jag minnas.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Servicepack eller ej, korrekt installerad så borde man få kontakt med bilen.
Den säger bara kolla kabeln, mellan datorn och bilen, datorn jag lånat har bara en comport.
OK. Om programmet rullar igång (med eller utan sp) och kan ge felmeddelande i klartext så är ju allt väl så långt. Sen kan det fallera mellan interface och bil eller mellan interface och dator/program.
Det senaste är vanligast, oftast beroende på rent h/w fel, fel i kablage eller stängd COM-port osv. En del program, bl.a Sony-Ericson synkprogram slarvar med att frisläppa COM-porten efter att man kört programmet. Det är även välkänt att vissa USB till RS-232 omvandlare inte funkar tillsammans med bl.a CS-interfacet, om detta skulle vara aktuellt.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Som Folke skriver, kolla även att Microsoft Activesync inte snor com-porten, har hänt mig vid något tillfälle.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Om man inte några sync program instalerade. Hur ser man vilka com som inte är frisläppta då? Skall man kanske se till att försöka köra CS på en "ren" install och sen börja lägga in drivisar och programvara från tyillverkaren av datorn?

Jag har en Dell LATITUDE C600 och en D600 på C600 funkar det felfritt utan problem. Men på min D600 får jag samma felmedelande som Delorian.
Jag skulle gärna vilja ha ingång CS så att det funkar på min D600 för då har jag en burk som jag kan köra som Diagnodstik/Betala räkningar dator när jag är ute och seglar.
Har någon några idéer över vad man kan hitta på?

Min bil: Länk
Jag hade kört en ren install,sedan installerat cs det första gjort provat om det fungerat.

Fungerar det så hade jag inte slängt in en massa patchar å skit, speciellt inte dra ner en massa grejer med windows update.

Basic and simple helt enkelt, idde vi kan ta allt det här vi sidan om, tråden börjar bli lång.
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag tänkte mer om kanske någon mer har varit med om samma sak...

någon?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
120 Plausibility Pedal value sensor. Throttle valve sensor

Kan någon förklara den felkoden för mig?
Hej. Fackengelska tycker jag det verkar som.

MOTOR DRIVEN THROTTLE VALVE(MDK)
MODELS AFFECTED:
E 39-528i/iA with M52TU engine produced 9/98E 46-323i/iA &328i/iA with M52TU engine produced 6/98Z3-Roadster with 2.5L/2.8L engine and Mcoupe with 2.8L Engine produced 9/98FAULT:
The check engine light is on and one or more of the following faults are Set in the ECM/DME:FAULT CODES:
...
120(78)-Pedal sensor, throttle valve potentiometer.
...

och Throttle valve sensor = Gas spjäll sensor

Så jag tippar spjälläges-givare...

/Christofer
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Om det nu är spjällägesgivaren. Går den att byta eller är hela throttelhuset kaputt?
Bilen reagerar lite dåligt på gas, känns som lite lag när man gasar från tomgång.

330n som detta handlar om har som jag förstår det elektroniskt gasspjäll!? Kanske räcker med grundinställning? Gick att göra med vag-com till min gamla audi, går detta med carsoft?
Det snabbaste sättet att ta reda på om något går att skruva av är att se efter själv :)

/Christofer
Programet jag testat är på engelska, problemet är att alla förklaringar på felkoder är på tyska, någon som kan hjälpa till?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det är alltid tryggast att fråga först, pilla sen. På audin var man tvungen att byta hela huset när givaren var sönder = dyrt. På BMWn kanske det går att byta bara givaren
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Delorian.
Du har mail

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.