|
Sida 60 av 111
|
|
|---|---|
| aTommyC: hur ska man översätta hex koderna? | |
|
Godt spørsmål. Noen skal ikke oversettes i det hele tatt. F.eks VIN, hvor sifrene har desimalverdier i hex-koden. Eksempelvis AB12345 gir hexkode 41 42 12 24 5x 41 - A 42 - B 12 - 12 34 - 34 5 - 5x Men for å finne detaljene må man nok foreta litt "reverse engineering". Jeg har ikke fått Carsoft til å foreta car coding på IKE etter "restore", dermed får jeg heller ikke funnet ut av hva som endres... Men har man BMW-Scanner OG Carsoft, et IKE som samarbeider litt bedre enn mitt, og litt fritidsproblemer, så kan man jo alltids kjøre noen codinger og lese ut EEPROM mellom hver... ;) |
|
| aTommyC: vad menar du med reversed engineering? | |
|
Her er en generell forklaring: Länk Det jeg mener er at man forandrer på koden og ser etter ny funksjon. F.eks bytter fra miles til km i Carsoft, og bruker BMW-scanner for å se hvor verdien er satt. |
|
|
Har även jag köpt ett interface för carsoft 6.5. Kopplat detta till en laptop med seriell utgång och med Carsoft 6.5 installerat. När jag försöker koppla upp mig och väljer Total analysis får jag endast "Module does not respond" på alla punkter. Jag har provat på 2 st E36 1 st E39 så det kan inte vara fel på bilarna utan felet bör ligga antingen i mjukvaran eller i interfacet. Har haft tändning i läge två, både med motor igån och av. Har ni några ideér eller vet om det måste göras några inställningar i programmet? // Henrik Länk |
|
|
Hex översättning: Länk t.eks: aTommyC´s 41 42 12 24 5x= AB$� _________________ I luv my Beemer ! Länk |
|
|
I ett 20pin diagnosuttag saknas nr15 (RXD) på en 320d -99. Kan det vara en anledning till att jag inte kan koppla upp mig mot bilen med min ELM327 och adapterkabel? Någon som vet?!?!? Det lyser om ABS, broms och airbaglampa och jag vill så gärna laga felet själv. Har funderat på att köpa Carsoft men är osäker på om det verkligen fungerar på min bil, finns det någonstans i stockholmstrakten man kan prova? Någon som vet?!??!?! Ha en toppen dag. |
|
| ELM327 er et OBDII-chip, og støtter ikke BMW's proprietære protokoller. | |
|
Jag har haft ett gidder med min laptop. Har testat flera sätt, bytat till USB-seriel och pcmica-seriel. Installerade om datorn och då funkade det, dock bara med pcmica. Funkade innan med USB-seriel men inte nu. Ändrade till com1 och då funkar allt. Jag vet inte var det klyddar, det beror nog på vad som helst. |
|
| Sorry! svar till Henrik. | |
|
Jag får prova att installera om programmet, funkar inte detta får jag prova med någon adapter-->seriell. Jag som köpte en gammal laptop med seriell för att det inte skulle krångla... // Henrik Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du måsta ha programmet på en cd när du installerar. Interface ver 2 tillverkade efter oktober 2005 så måste grundversionen 6,5 .05 + crack sedan upgraderas med SP01= 6,5.06 + crack. Allt måste göras i exact rätt ordning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
OK. Jag la filerna på skrivbordet och installerade dem från det. Ska bränna en skiva och prova detta imorgon. Tack för hjälpen! // Henrik Länk |
|
|
Jag har problemfritt installerat från en plats på skrivbordet och inte från cd. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Jag har skaffat Carsoft 6,5 men när jag öpnnar programmet ber det om en aktiveringskod, var kan jag hitta den Mvh |
|
|
Jag får verkligen inte detta att fungera. På det Carsoft som jag först skaffat var det precis som Hasso säger 6,5 .05 + crack därefter SP01= 6,5.06 + crack. Har provat att installera det i exakt denna ordningen. Vet ni om jag gör rätt när jag bara kopierar in "cracket" efter installationen och ersätter de filer som är lika??? Tror inte att jag gör rätt med SP1 cracket då programmet inte startar efter detta. Köpte även en skiva med carsoft på eBay UK och när denna är installerad och jag ska köra diagnos kommer det upp att ett fel har inträffat och Carsoft måste avslutas. Har provat att installera programmen på två olika datorer med seriell utgång båda två för att utesluta datorstrul. // Henrik Länk |
|
|
Efter tester med installationer MÅSTE datorn rensas i register osv innan nästa prov görs osv, annars får man felmeddelande. Vi lever trots allt i en Windowsvärld... Har du testat att starta programmet från ikonen med röd kant "CS V6.5"? Att starta från ordinarie blå ikon med datorbild osv funkar inte. FP |
|
|
Jag har provat att starta programmet från CS V6.5, får då att Carsoft har stött på ett problem och måste avslutas. Är det enkelt att rensa bort de register som blir kvar när man har avinstallerat programmet? Har efter varje gång jag avinstallerat programmet manuellt också tagit bort mappen carsoft som ligger kvar på C: // Henrik Länk |
|
|
Googla på registerrensning så får du många alternativ. CCleaner t.ex kan rekommenderas starkt. Det är alltid god idé att rensa registren i Windows, inte bara i samband med CS. Hur väl man än sköter sin dator så finns det massor med småfel i registren när man städar och rensar. Resultatet blir en pigg och väl fungerande dator. FP |
|
|
Jag ska prova detta. Tack för hjälpen! // Henrik Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.