|
Sida 6 av 111
|
|
|---|---|
|
Här är en lång tysk diskussion på 7er.com om detta program: Länk För att sammanfatta det så har det inte varit helt utan problem, åtminstone inte med beta-utgåvan. Hur den nya utgåvan fungerat står inget där. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Verkar mera som detta är ett progran typ alla de som finns för OBD-II anslutningen, inte att jämföra med fullständig diagnos typ Carsoft eller DIS hos BMW. FP |
|
|
Hur gick det för alla som testade ? Finns det något rekomenderat kit att använda till e32 ? dvs. en länk till en ritning på en kabel (fungerande länk) , och en länk till ett användbart program ? |
|
|
wadel, jag håller på med kablaget (är ju inte helt lätt med alla komponenter) prog finns, maila om du undrar över nåt. mvh//trucker Länk Länk NY |
|
|
ok mailar lite då. |
|
|
Jag får väl erkänna att jag ännu inte blivit färdig till att bygga färdigt interfacet för diagnosuttaget. Beror på att jag vill ha en delvis annan lösning med ett universalinterface som skall användas till lite annat också. Intressant om nån kan rapportera om funktionerande programvara, nån Carsoftvariant eller annat som funkar på E39. FP |
|
|
nu har ja bygt ett interface... men nån kontakt har ja inte. det är ett "vanligt" med en maxim rs232 , nån ritning det har ja ju inte... men misstänker att det är +5 v logik i obd kontakten ? |
|
|
Fick plötsligt en känsla av att ha missuppfattat allt. Det jag VILL ha är ett interface passandes kontakten i MOTORRUMET på en gammal e32 , inget nytt jox för kontakter inne i coupen. Är carsoft programvaran gjord för kontakten i motorrummet eller i coupen ? och vad är de 3 olika interfacen gjorda till för kontakt ? Jag tänker då på de 3 olika carsoftinterfacen som cirkulerar varav det första är det med TVÅ serieportar och de två senare 5.x är de med maxim rs232 krets... skulle behöva lite klarhet i detta. vad finns det för andra alternativ om det är en GAMMAL bmw utan kontakt i coupen man vill läsa felkoder ifrån ? jag har sökt men tyvärr inte funnit något som inte är alldeles för dyrt. |
|
|
Det som finns på den här sidan kräver en serieport och borde vara till din bil! Lars |
|
|
glömde ju länken... Länk |
|
| vilken sida och vilket interface kräver INTE en serieport ? :-) | |
|
AH okaj , där kom länken :-) DEt är ett exakt sådant interface jag bygt , men hur är det med carsoftarna är de för motorhuvskontakten eller är de för "miljökontakten" i coupe ? |
|
|
Hej För både och Mvh Zac |
|
|
Tror att det som är på länken endast är en typ av demo version+att man inte kan köra detta fullt ut. Jag kommer att inrikta mig på carsoft 5.8 med inkoppling via diagnose kontakt i motorrum,med dett prog kan man köra det mesta antingen på separat komponent tex ABS eller live data eller om man törs=) full scanning. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
zac : om carsofts interface är för både och så uppfattar jag det som att ritningen INTE avslöjar vilka anslutningar som skall vart på något av interfacen. det framgår inte till vilket av interfacen ritningen är och således kan man då koppla riktigt fel om det är till en kontakt och man testar på den andra som har annorlunda pinnkonfiguration. ? Eller har jag missuppfattat ? |
|
|
Länken ovan inklusive program och interface (nivåomvandlare från bilens TTL-nivå till datorns RS-232) är för bilens diagnosuttag i motorrummet, har inget med OBD-II uttaget i kupén att göra. Bilderna och schemat visar tydligt hur man konverterar ett lock som man hittar på närmaste skrot till en kontakt som sedan passar i bilen. Carsoft gör programvara i olika utgåvor som också jobbar mot diagnosuttaget. Nyare Carsoft (original med interfaceutrustning osv) jobbar mot både diagnos och OBD-II. Datorn på BMW-verkstaden (DIS från Siemens) med lämplig programvara kan också anslutas till både diagnosuttaget och OBD-II. Slutligen finns det en uppsjö med rena OBD-II program inkl interface, dessa jobbar givetvis inte mot diagnosuttaget i motorrummet. För att komplicera till det ytterliggare, på senare modeller (2001 och framåt troligen) kan man göra vissa motordiagnoser osv även i OBD-II uttaget, annars är detta mest avsett för vissa miljörelaterade kontroller. FP |
|
|
Har torrsimmat på en PC med Carsoft Diagnostics 5.8 samt Scanner 1.0 beta. Kollat 2 olika schema (men samma funktion) på HW-interf. med EN serieport (RS232<->CAN). Jag har kollat på lämpligt CAD program för att fixa ett riktigt PCB till interfacet. Arbetet är på G. Synpunkter o erfarenheter efterfrågas mvh / Per O. |
|
|
PEOUSER: Väntar med spänning på ditt resultat, jag har också "torrkört" Carsoft 5.8. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har snickrat ihop lite olika Carsoft interface. Jag har bara fått 3.4 if att fungera. Carsoft 3.71, 5.0 och 5.8 verkar att vara lite besvärligare. Carsofts org. if fungerar tydligen som dongle. Scanner 1.0 fungerar utmärkt med if enligt Länk Det finns f.ö. färdiga if med kontakt att köpa hos Länk för 80-85Euro /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
| Var det det med 2 serieportskontakter du fick att fungera ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.