|
Sida 57 av 111
|
|
|---|---|
|
LMM gir ikke nødvendigvis feilkode i klartekst, gjorde ikke det på 320d '00. Eneste måten å finne ut av det på var live data. Forøvrig - noen her som har prøvd BMW-Scanner 1.4.0? Skal visstnok ha en fyldig Car Coding-seksjon, samt low-level access til de fleste funksjoner. |
|
| aTommyC: Exakt, så var det på min A3, trots kass lmm fanns ingen felkod. lmm mätte upp på tok för låg luftmassa. Borde finnas samma symtom på en del BMW också. | |
|
Har flere slike erfaringer. LMM kan være defekt, uten at det gir feilkode. Den gir bare feil verdier. Tipper feilkodene dukker opp først når LMM er borte, eller på annen måte ikke responderer. LMM som bare gir ut feil signal gir ikke nødvendigvis feilkode. Når det er sagt, noen som vet hvilken funksjon man skal bruke i Carsoft når man bytter LMM? Adaption values etc? |
|
|
Det stämmer säkert. Ett sätt att testa på är att helt enkelt lossa kontakten till LMM under drift. Om motorn inte förändras eller går sämre så är det fel i LMM. FP |
|
|
Det vil jeg tro, ja. :) Men vet du hvilken funksjon man skal bruke når man bytter LMM? |
|
|
Gäller säkert inte alla typer av fel, jag har till och med varit med om en motor som gick bättre utan LMM. De flesta nyare motorstyrningar lägger in ett adaptivvärde och kör vidare nästan som inget hade hänt även utan LMM. En del nyare bilmodeller har numera ingen LMM alls, endast en tempmätare för luften i insuget. Vilken funktion är det du menar?? Om det är Carsoft så finns det inget där vad jag vet. Plugga in och kör skulle jag säga, de nyare LMM av hotfilm-typ är även självkalibrerande osv. FP |
|
|
Läs detta om VAG-bilar: Länk (MAF=LMM) Jag gjorde själv så när jag fick felkoder (ej på LMM) på min A**I A6 4,2 och den inte gick riktigt som den skulle. Jag gjorde några fulllgasaccceleratioenr och loggade maxvärdet på luftflödet. Jag kom då bara upp i drygt 100 g/s, medan det med 300hk skulle ligga runt 240 g/s. Med ny LMM går den som ett skott, dessutom minskade bränsleförbrukningen 20%! I Carsoft har jag för mig att livedata går att logga? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har ett kinainterface för cf 6.5 (ser exakt ut som one-stop-factory:s) är märkt på kretskortet "BMW intreface v1.6". Sitter inget versionslapp på lådan. Har CF 6.5 fån Piratebay. Kan köra live och läsa LMC men inget mer utan programmet utför en förbjuden åtgärd. Håller på att bli galen.... Har installerat om datorn med program och operativsystem. bil 523I -97 |
|
|
Cykelbo-den; Har du fixat från kina, ta och använd grejorna från kina (inte PB). Det funkar o finns på Engelska. Använd Powerpost om andra frågor.. /S |
|
|
Har precis samma fel som cykelbo, men jag köpte mit kitt på blocket. På interface lådan strår det BMW 6.5 Interface. Dom jag köpte det av sa att jag skulle använda Carsoft 6.5 från Piratebay. Men det enda jag kan göra är att köra Live data, försöker jag med diagnos blir det förbjuden åtgärd och programmet stänger ner sig. Har provat på 2 olika laptops både med inbyggd comport och med USB comport. Fick även ett helt nytt kitt av dom jag köpte det från men samma problem med det. Någon som vet vad det kan vara eller finns det något annat program man kan använda??? Tacksam för hjälp!! |
|
|
nån som fått kina grejorna o fungera eller finns det nåt väl fungerande interface med software på ebay som funkar till BMW 520 -97 (jonte |
|
|
Det finns en del variabler att ta hänsyn till: Det finns ett servicepack till CS6.5, har ni installerat detta? Heter Carsoftversionen 6.5.05 eller 6.5.06? Vidare: På interfacesidan finns version 1 och 2. Tyvärr förekommer lite småstrul vid diagnoskörning i bilar, både med enklare Carsoftprogram och med original DIS eller annat på BMW-verkstaden, och det är likadant hos andra biltillverkares verkstäder. Man bör kanske komma ihåg att crackade gratisprogram från t.ex Carsoft inte alltid kan jämnställas med senaste originalversionen som kostar 50+ kkr osv. leclone: Vad är det du vill kolla eller göra på din bil? FP |
|
|
hade tänkt köra diagnosen o se om den kan hjälpa till o lokalisera varför bilen ibland och då framförallt vid kall motor beter sig underligt trots att jag bytt stift,bränlsefilter,luftfilter,olja,oljefilter,bilen en BMW 520 -1997 har ju en hel del elkomponenter som man borde kunna diagnosticera och ev hitta den felande länken genom att få data på luftmassemängd, bränsletryck osv ibland fungerar den ok och ibland kan den få för sig att rycka hela tiden innan bilen nått normal arbtestemp o verkstäder tar som bekant hutlöst betalt så dit har man ingen lust o lämna bilen o så är man ju en hemmapulare o vill försöka hitta felen själv.. Sen kan det ju vara bra att ha tillhands ett fungerande diagnosprogram med inteface om nåt yterligare fel uppstår. /jonte |
|
|
OK. En avläsning av felminnet hos verkstaden kan kosta allt från en påse fikabröd till kanske 500-600:- Om något/några fel visas så kan man sedan gå vidare på egen hand osv, det behöver inte betyda hutlösa priser alltid. Vill man mera frekvent läsa av så kan t.ex Carsoft vara ett användbart verktyg som dock kräver en del kunskaper och som även kan strula lite tyvärr. Mera stabila utrustningar kostar tyvärr därefter och lönar sig aldrig för hemmapularen. På lite nyare vagnar från 98/99 och framåt kan man köpa ett billigt OBD-2 interface och ladda ner resp. köpa lämplig mjukvara som inte är crackad osv. Sen kan man köra diagnos på motorstyrning, drivlina, insprut osv. FP |
|
|
Folke vet du om det finns nåt diagnosverktyg för 97.ans 520i modell till rimligt pris hae hittills klarat mig bra med o reparera alla fel själv men då har jag haft BMW och Audi fram till 1994 års modeller men denna 520 är fullutrustad med dom sagt en hel del elektronik så det vore bra om det finns nåt interface som fungerar till denna årsmodell som känner du till den här som säljs av www.peakresearch.com och om den fungerar så som dom påstår för då skule det ju gå att läsa av en hel del felkoder med denna. Annars är jag tacksam om du har en länk till nån som du vet fungerar bra på just dessa årsmodeller som inte är alltför dyrt. Vet du nåt om den som 24.se säljer som det står BMW interface på den med display och vilken och är det carsofts programvara till dessa står inget på sidan eller fungerar nån av de som säljs på denna sida. /jonte |
|
|
Förmodar att du inte har nån OBD-2 kontakt strax till vänster och under ratten, under en liten lucka? I denna hade du kunnat köra en del enkla men bra diagnosverktyg för drivlinan osv. I motorrummets uttag kan du köra t.ex Carsoft för allmän diagnos eller nåt av de felkodsavläsare från Peakresearch som du nämner. Carsoft är lite mera informativt med avläsning via PC osv, ren felkodsläsning ger bara några siffror i kodad form osv. FP |
|
|
ser inte ut som jag obd- 2 utan de 20 poliga varianten som finns i motorrummet /jonte |
|
| Cyckelbo>> Har kommit på varför programmet hänger sig när man kör diagnos. När man har installerat service pack1 så uppdateras inte länken (ikonen) Så man får göra en ny shortcut till SP1 crack filen eller öppna direkt från katalågen där man har installerat programmet med SP1 crack filen. Då funkade det perfekt för mig iallfall. | |
|
Folke! borde det inte funka med 20 pin till OBD-2 adapter så kan man köra nån av OBD-2 felkodsläsarna finns ju en del sk palm modeller om dessa fungerar vill säga, vet du om dessa adapters fungerar? /jonte |
|
|
Det är inte bara kontakttypen som skiljer, tyvärr. OBD-2 är en helt egen standard och signalleringen osv skiljer en del mot annan diagnos. Men testa gärna på, din bil ligger i gränslandet, OBD-2 kom lite tidigare i USA, obligatoriskt från -98 i EU men en del tillverkare hade det tidigare. Att det finns färdiga omvandlare från 20-polig rund till 16-poligt OBD-plugg beror på att en del diagnosutrustningar kan köra i båda uttagen. Googla på OBD2, OBD-II osv så får du flera dagars läsning. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.