AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.377

Carsoft diagnossystem mm

Sida 56 av 111
Verkar OK. Ibland hör man om helt igensurade stift som vägrar men med nya (beg) stift borde det hända något på nån cylinder iaf. Det som kan är riskabelt vid tester som dessa är dels högspänningen men även glapp vid testerna, i synnerhet på spolarnas jordsida (lågspänningssidan) som kan slå sönder effektkretsar och annat inne i motorstyrningen.
Ett enkelt sätt att se om spolarna får styrspänning och pulser är att hålla en gammal hederlig testmejsel intill höljet på spolen. En s.k.tändstiftsprovare, fast de aldrig testat själva stiften... de innehåller en liten glimlampa som blinkar tydligt när spolarna jobbar som de skall.
Även en lös glimpampa som man håller intill spolen kommer att blinka. Om så är fallet så återstår bara själva stiften, man kan ju utesluta att alla spolarna lägger av samtidigt. Om inte så har EWS eller annat stängt av tändningen.

FP
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Gnista finns och har satt dit nya stift men vill fortfarande inte.
Stiften blir blöta direkt det hjälper inte hellre att torka ur cylindrarna och torr blåsa stiften dom blir sura direkt. Har även prövat det gamla knepet att hålla fullgas och bara köra ett bra tag på starten så att motorn ventileras ut samtidigt som den får en chans att starta då den torkat ut överflödet av bensin.

/Pulare
Hej.
... Provade du startgas som vi tipsade om?
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Har testat det också.

/Pulare
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Äntligen efter 2 minuter med startgas och fullgas så hostade den igång.

Vad gör man utan startgas!!!!!
Vad dom ska vara kinkiga dessa high tech motorer.

Tack för alla tips

/Pulare
Var det inte så att den verkade kompressionslös också, innan den började tända igen?