AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.377

Carsoft diagnossystem mm

Sida 56 av 111
Verkar OK. Ibland hör man om helt igensurade stift som vägrar men med nya (beg) stift borde det hända något på nån cylinder iaf. Det som kan är riskabelt vid tester som dessa är dels högspänningen men även glapp vid testerna, i synnerhet på spolarnas jordsida (lågspänningssidan) som kan slå sönder effektkretsar och annat inne i motorstyrningen.
Ett enkelt sätt att se om spolarna får styrspänning och pulser är att hålla en gammal hederlig testmejsel intill höljet på spolen. En s.k.tändstiftsprovare, fast de aldrig testat själva stiften... de innehåller en liten glimlampa som blinkar tydligt när spolarna jobbar som de skall.
Även en lös glimpampa som man håller intill spolen kommer att blinka. Om så är fallet så återstår bara själva stiften, man kan ju utesluta att alla spolarna lägger av samtidigt. Om inte så har EWS eller annat stängt av tändningen.

FP
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Gnista finns och har satt dit nya stift men vill fortfarande inte.
Stiften blir blöta direkt det hjälper inte hellre att torka ur cylindrarna och torr blåsa stiften dom blir sura direkt. Har även prövat det gamla knepet att hålla fullgas och bara köra ett bra tag på starten så att motorn ventileras ut samtidigt som den får en chans att starta då den torkat ut överflödet av bensin.

/Pulare
Hej.
... Provade du startgas som vi tipsade om?
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Har testat det också.

/Pulare
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Äntligen efter 2 minuter med startgas och fullgas så hostade den igång.

Vad gör man utan startgas!!!!!
Vad dom ska vara kinkiga dessa high tech motorer.

Tack för alla tips

/Pulare
Var det inte så att den verkade kompressionslös också, innan den började tända igen?
Samma och liknande fel finns beskrivet på flera ställen och forum, drabbar olika bilar då och då, oftast beroende på att ventillyftarna blir utan olja tillfälligt så att ventilerna inte öppnar eller bara gläntar en aning.
Efter vila blir det bara en komprimering under första varven, sen inget mera, motorn tänder inte men bränsle sprutas in och allt blir blött osv. Så småningom byggs trycket upp igen och motorn kan börja andas osv.

FP
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det stämmer ju klockrent med din beskrivning.
Detta hände ju aldrig på en gammal Volvo Amazon med hederliga stela lyftare som man fick justera emellanåt.
En eloge till den som uppfann startgas!!

/Pulare
Folke > Är det vanos du beskriver? Förstår inte riktigt iallafall. Hur variabel är vanos? :)

I min värld drivs oljepumpen mekaniskt när man kirrar motorn.. och borde således pumpa upp rätt tryck i lyftarna ganska snabbt. Även fast lyftaren är "tom på olja" så lyfter den så mycket att motorn kan köra.

Problemet med hydrauler är snarare att de tenderar pumpa upp sig och bli för höga när man varvar för mycket vilket allt som oftast resulterar i att man bränner ventiler. Sånt är vanligt i de sporter jag sysslar med.

Pulare >
Bra där. Jag visste väl att det skulle fungera ;)

Trevlig helg.
Nej, inte vanos som ändrar ventiltiderna lite (när bilen väl är igång). Händer inte sällan på Volvo och många andra, inkl BMW. Visst pumpar oljepumpen, fråga mig inte hur ventiltryckarna/lyftarna blir trycklösa men det händer inte sällan iaf.
Oftast kommer det när man startat upp helt kort och stoppar igen och sedan försöker starta osv. Jag har aldrig lyckats, men flera kan vittna om detta. Motorn går runt lätt som om den är utan komp och tänder först efter en bra stunds försök.
Att lyftarna däremot fylls upp och blir höglyftande beror mera på fel viskositet eller "sticky valves" som på Fords Cetekmotor osv. Gläntande ventiler och fortfarande gång på motorn ger snabbt brända ventiler.

FP
hm.. nu när jag tänker efter vet jag en bekant som haft motsvarande problem. Han trodde det var kamkedian som pajat och befarade det värsta, men det var de inte.
Hej
Får denna felkod i Carsoft.
Koden kommer tillbaka direkt efter reset.
Nån som vet hur man ska tyda den?

Har just bytt fläkt motståndet då fläkten varavade upp och ner konstigt plus att nått drog ur batteriet.

Single diagnosis AIRCO - Status: ERROR !

Module Info: AIRCO

Version: Airco automatic

Part Nr. : 6 902 547
Code index. : 3
Hardware Nr. : 80
Software Nr. : 97
Production Date: 42/00
1
-Single diagnosis completed !
Na
2
Naummk
525iA Touring -04
Hej allesammen. Jeg er ny her på forumet og som I kan se er jeg dansk. Jeg håber nogen kan hjälpe mig. Jeg har stort problem med at få carsoft til at köre. Jeg har fået interface 6.5 for 10 dage siden, har hentet cs 6.5 og prövet at instalera flere gange, men kan ikke får det til at köre. Er der en da kan sige hur man instalere den? Har computer med comport, har kobblet en anden bil på min BMW og havde nästen 13volt på obd2 stikket, men den siger "Bad connection" check cable... Hvad görer jeg forkert pleaase hjälp mig.
za
30
zac
540ia -97
Hej Naumk
Kan du kolla vilken comport som används i Device manager man kan välja på com1-4 i CS. Start Kör devmgmt.msc portar com & lpt
Lyser det några lampor på interfacet? Har du tändning på?
Vart köpte du interfacet ifrån?

Zac
Välkommen till forumet.
Try, try and try again. Många har haft samma problem, det boror nästan alltid på installationen i datorn. Det finns en del fallgropar, ordningsföljd på huvudprogram och servicepack, ev. crack osv. Läs bakåt bland trådarna så tror jag det finns detaljerad beskrivning från de som haft samma problem.
Om programmet startar riktigt, du får upp menyer och kan flytta mellan dessa osv så har du kommit en lång bit på rätt väg. Om du ändå får kommunikationsfel så kan det kanske trots allt vara fel i interface och kablar. Har du möjlighet så testa i en annan bil.

FP
Na
2
Naummk
525iA Touring -04
Tak for svarene. Jeg har köpt interfacet fra onestopfactory, har sat computer og CS til COM1, 4 af de 5 lamper lyser når jeg har den på, ingenting hjälper.
Jeg har også läst mange af trådene, men jag finder inte noget om software instaleringen.
Prova i en annan bil först så ser du direkt om det är någon skillnad.

FP
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Finns det någon motsvarande sida till carsoft 6.5 som Länk är för vag-com? En PDF-manual eller vad som helst så man kan lära sig dom olika funktionerna! Hjälpmanualen i programmet hjälper ju bara till att komma igång med programmet..

Har precis börjat använda detta program och vill ogärna experimentera själv utan kött på benen...
Det blir svårt, det är helt olika program. Men det bör finnas en hjälpfil i programmet osv. Man får hela tiden komma ihåg att det är ett crackat program som kräver rätt stor kunskap osv om bilens system osv, det är inte avsett för hemmapulare tyvärr.

FP
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Får väl ta hjälp härifrån då, om det inte finns någon vettig guide=) Du folke verkar ju ha bra koll på carsoft.

Körde livedata i carsoft men saknade att jag inte kunde sätta upp grafer på datan jag fick fram. Verkar bara som man kan se allt i nutid. eller kan programmet spara ner olika variabel?

När jag körde audi kunde jag exempelvis köra en vända samtidigt som datorn sparade det som hela tiden visades på skärmen. Tack vare detta kunde jag studera värdena, rpm/luftmängd/laddtryck i efterhand, vilket senare ledde till att jag kunde konstatera att lmm var defekt.

Ska man sitta och kolla på datorskärmen hela tiden kommer jag snart orsaka en olycka!
Der är helt olika program med helt olika funktioner osv som inte är jämförbara. Du behöver inte köra livedata för att felsöka LMM, den lämnar felkod i klartext.
Det närmaste du kan komma VAGCOM är att köra någon av OBD-II programmen i BMW, t.ex Scantool, Freescan, Digimoto och många flera. Googla på OBD2 så får du många dagars läsning.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.