|
Sida 55 av 111
|
|
|---|---|
|
Tjenare allihopa! Är det någon som vet ifall det är samma interface som Unifix säljer för 1295kr som det från One stop factory? Det gäller interfacet för Carsoft 6.5 Tacksam för svar! Mvh Lardy |
|
|
hej har försökt att leta efter mitt problem hära i forumet utan resultat. jag har carsoft 6.5. allting får jag att funka, utom de här med live data och att den inte hittar min regnsensor. (regnsensorn fungerar inte) någon som kan svara på de? tackar för svar!!! |
|
|
glömde skriva vikken bil =) 99 m5 |
|
|
Jag får ej kontakt med ABS modulen på en 323 -98:a. ABS lampan lyser så där finns ett fel kan det vara så att modulen är trasig i och med jag ej får kontakt med en via Carsoft 6.5. Det sitter bara den runda anslutningen i motor rummet hittar ej någon OEBD kontakt där jag har min på en e 39:a /Pulare |
|
|
nån som kan svara??? |
|
|
Regn sensorn stöds ej på e39 . Ska fungera på e60. Live data bör fungera det fungerar på min -01:a e39. /Pulare |
|
|
Provat att köra individuell diagnos på endast den enhet som söks? Ibland får man göra flera försök. Se även till att ha batteriet väl laddat, extern laddare eller motorn på tomgång kan hjälpa. Slutligen så kan ju ett fel i enheten, t.ex regnsensorn självklart göra att den helt enkelt inte kan kommunicera med omvärlden längre, ganska logiskt eller hur? Diagnos är ju mera avsett att avläsa felminne vid störningar och begynnande/ periodiska fel osv, vid totalstopp på nån utrustning behöver man ju inte tveka om vad som är problemet. Obs att diagnosutrustning inte kan reparera felen. FP |
|
|
Till pulare: Jag har en 528 -00 och där finns båda anslutningarna, men det verkar som om endast de miljörelaterade givarna/sensorerna är kopplade till EOBD-uttaget, samt givare tillhörande växellådan/transmissionen. Vad gäller -01 är det en helt annan sak. ;-( Du får väl prova programmet i en bil där allt funkar! Ett problem, ej onormalt, är att en styrenhet som är trasig "förstår" inte själv att den är trasig. Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
Med tanke på vad FP säger ovan, blir jag "orolig". Med tanke på diagnosprogrammet som användes och som inte hittade fel i ABS och lite ström i batteriet... När vi hade testat en stund (provat det nya diagnosprogrammet!) så gick det inte att starta bilen, så det var väl nästan tomt. Jag har ett 88Ah-batteri, men jag kör bara ca 11km två gånger om dagen fem dagar per vecka. Det blir att testa igen så småningom. Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
BMW-verkstäders utrustning brukar kunna hoppa igång tröga enheter utan större problem. CS e inte riktigt lika bra på det. Men som sagt. 1500kr vs 150000kr. |
|
|
tack för svaren, men har fortfarande probs med livedata, har gett upp de där med regnsensorn, blir väll å köpa en ny, vad kan dom ligga på? när man ska göra livedata hur lång tid tar det innan den lixom har laddat klart? för när ja ska göra så håller den på å laddar i 10-15min men verkar inte hända nått. ska bilen va avstäng innan, eller ska man starta den och sen koppla på kontakten? hur ska man göra? |
|
|
För att se live-data (årsmodell <95); Starta bilen, och låt den gå på tomgång. Aktivera live-data i CS. Det tar upp mot en minut innan värde visas. Välj runt bland sidorna för att se olika information. |
|
|
okej,tack för svaret, ska prova nästa gång ja åker ti bilen, den är på vinterförvaring nu. |
|
|
Inga felkoder och bilen vill helt plötsligt inte starta. Fullt med kraft i batteriet och bränslepumpen går men ingen antydan till att tända varav stiften blir blöta. Har haft stiften av och blåst dom torra samt ventilerat ut bensinångorna ur cylindrarna men det hjälper ej. Har även bytt till andra begagnade stift som jag hittade i min skrotlåda som byttes förra veckan som var fungerande. Detta har hänt efter felsökning av ABS fel som Carsoft inte hittade modulen till. Låg ett fel i EWS modulen om nycklarna men efter en reset så försvann det och kom ej igen. Några tips????? /Pulare |
|
|
Verkar ju som om något i EWS-delen är inne och spökar, eller kanske säkringen till just tändspolarnas matning? Det bör vara säkring F5 inne i motorstyrningens box (under höger kupéfilter), den är på 30A och matar alla spolarna via ett relä. Kabeln ut till spolarna är grön till samtliga spolar. Fast om 30A-säkringen blåst så finns det en anledning förstås. Prova även med en batterireset, och även med reservnyckeln eftersom du hade ett fel i felminnet ang. EWS. Algotsson: Jag har vid ett par tillfällen varit med om när BMW inte kan kommunicera med bilar via sin DIS-dator, ingen skillnad där gentimot andra system. FP |
|
|
Glömde att skriva det är en e36:a -98 som det gäller inte min 530. Alla säkringar och reläer sitter på vänster sida och allt är helt när det gäller säkringarna. Ska prova en batteri reset och se ifall det hjälper. /Pulare |
|
| Får du någon gnista? Skruva loss exempelvis 1ans spole.. jorda stiftet mot topppen å kolla. | |
|
Folke, Carsoft hittar inte min ABS-modul överhuvudtaget, men det gjorde BMWs DIS-låda, men det kan ju vara intermittent. |
|
|
Brist på gnista är nog redan konstaterat. Är det dessutom separata spolar så är det knappast möjligt (men riskabelt) att lossa dessa och aptera med förlängningskablar osv för att kunna kika på gnistan. FP |
|
|
Vi brukar vara två när vi felsöker gnista. En som tittar och en som vrider på nyckeln. Man behöver inte hålla i varken spole eller motor, utan det räcker oftast att man riggar grejerna så de inte glider ifrån jordpunkten. Jag brukar hålla i spolen med ena handen och fixera siftets gängor mot toppen så brukar det gå bra. En handske kanske kan praktisk också. Sist jag felsökte motsvarande fel fick vi faktiskt gnista. Torka rent stiften, startgas i insuget och efter ett par kirr hoppade maskinen igång. Då var det en 525 från -92 har jag för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.