AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.409

Carsoft diagnossystem mm

Sida 54 av 111
En liten sak ang ELM:

Om man vil ha en CAN compliant ELM som funker, pass på å få 327 V1.2a. Denne støtter multi frame CAN headers, noe V1.2 ikke gjør. Resultatet uten multi frame support er at det f.eks ikke er mulig å lese ut VIN, og at all videre kommunikasjon på bussen gir ERROR/NO DATA inntil man foretar RESET av ELM.

ELM er en microcontroller med en viss mengde firmware. 1.2 hadde denne buggen.
An
5
Anek
523iA5 -97
Tack för konstruktiva tips!

Det verkar som om jag kan få nytta av min gamla Toshiba-laptop med RS232 som stått och dammat sedan 2000. Hur vass maskin kräver egentligen Carsoft (primärminne, CPU, etc.)?

aTommyC, var kan man skaffa denna BMW Scanner?

Den lå tidligere på www.bmw-scanner.com i versjon 1.36, den kunne benyttes sammen med interface fra one-stop-factory.

Versjon 1.40 som er tilgjengelig nå, og er gratis i demoversjon, funker sammen med interface til INPA/EDIABAS - som du også finner på one-stop-factory. Coding-seksjonen i 1.40 er vesentlig større enn CS 6.5, men jeg har ikke fått tak i noen fullversjon enda og dermed ikke fått gjort noen test.
An
5
Anek
523iA5 -97
Glimrende,

jag laddade hem demoversionen av 1.40 och fick den faktiskt att fungera i Vista!

Jag är inte helt hemma på protokoll m m. Kan man utgå från att jag med fullversionen av BMW Scanner + lämpligt interface från one-stop-factory kan få ut motsvarande information som ur CS 6.5 + lämpligt interface, givet mitt gamla 20-pinnars gränssnitt?
Du får mer info med BMW-Scanner, men CS har så langt vært bedre på "verbose" feilkoder, altså, du får ikke bare hex-koden, men en kort beskrivelse. Mer eller mindre intetsigende, men likevel. 1.36 av BMW-scanner har kun gitt meg hex-koder uten tekst.

Jeg har hentet ut koder fra 5-serie fra midten av 90-tallet via 20-pin, med begge programmene, så det bør funke bra. :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
CS har en utmärkt livedata funktion, dvd du kan köra bilen och se vad som händer i både motor och växellåda. BMW scanner har jag inte provat.
CS kräver ingen datorkapacitet alls.
Går med vad för gammalt som helst i princip, däremot har jag inte kört det i vista, W98 -Xp ua.

///MVH Hasso
Länk
An
5
Anek
523iA5 -97
Livedata låter riktigt intressant. Nu gäller det bara att skramla ihop nödvändiga komponenter så att man kan plugga in den 20-poliga och börja testa...

Er du først igang med livedata kan du også se på INPA/EDIABAS. Den har også ganske greie funksjoner for dette. Funker med samme interface som BMW-Scanner 1.40.
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Tänkte skaffa mig ett interface till Ediabas/Inpa. Funkar detta även till BMW-Scanner? Länk
Den funker med v1.40, ikke med 1.36.
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Ok. Tack för svaret. Nästa fråga. Kan jag koda en ny ABS/ASC styrenhet med interfacet och ediabas/inpa programmet? Kan man aktivera halvsjusautomatik med den.
Det kan ikke jeg svare på. :)
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Hej allesammans!

Mitt problem är att min vinterbil 316i-94 har fått ett nytt kombi instr som visar för lite mil, då originalen var trasigt. Har köpt Tachopro v2 och testat med antal tachopro mjukvaror... allt ifrån DOS varianter till Win 98SE men inget fungerar. Testat olika hårdvara och köra mjukvaran på... Vill så gärna ha mätarställningen rätt då det finns komplett service bok och en klockren bil.

Har någon nån aning om annan mjukvara/interface till en E36:a... Vill inte att detta skulle tolkas som en oseriös mätarskruvning bara... kolla på www.wenngren.com så förstår du nog att jag inte är den typen :-)

God fortsättning!

Mvh Jocke W
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Jag har problem med mitt carsoft ihop med min nya dator med vista. När man startar själva diagosförloppet så går de bara ett par sekunder sen stänger vista ner programmet. Någon som har någon lösning??

XP under VMware, f.eks. Virtualisering. Tipper Vista sliter med å kjøre CS.
ri
699
riku
740iA -97
Hej allihop! Testade mitt kina if och carsoft 6.5.06 mot BILEN men prg. stänger.Frågan är vilka lampor ska lysa på if och hur?Pin 15 lyser inte för mig.Några ideer?
ri
699
riku
740iA -97
Ett tillägg. Kan köra live data,men när jag försöker med diagnoserna stänger den ner(ett oväntat fel har uppstått)
Hej!

Antar du kör CS6.5sp1. Kör CARSOFT65BMW direkt från mappen du installerade från, så skall du se att det fungerar som du tänkt.

Hälsningar
Christofer
ri
699
riku
740iA -97
Hej! Christofer. Ska testa mer imorgon och även sätta på batteriladdning så jag kan utesluta åtminstone såna problem.
Hej.

Se även till så installationen gick bra utan fel. Det går inte att installera från skrivbordet eftersom sökvägen blir för lång för installationsprogrammet. Installera från C:\temp istället.

Hälsningar,
Christofer

ps. Bytte LMM (hot film) idag efter en diagnos med CS6.5sp1. Tydligen går det utmärkt att byta från 2.5" till 3.0" i en 320 från -94.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.