AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.386

Carsoft diagnossystem mm

Sida 53 av 111
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Hello World.

Är det någon som VET om DIS / GT1 / SSS / CIP m.fl går att köra under Linux? Har LITEN lust att börja bråka med SCO Unix bara för att testa...

Någon som VET om det går att bruka annat interface än "BMW Diagnostic Head" (Gul trådlös box...)

Några tips om forum som omhandlar dessa system specifikt?
...Nej jag menar INTE "BMW Official Dealer Support Program" :)

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Visa användare
36
Harley-63
530 D Touring -02
Folke Tack för svaret, ja jag menade min -02a, jag tycker att det knäpper till någonstans när man trycker in den, typ som i ett litet relä eller nåt...

Är det någon som kan tala om vad kontakten i handskfacket är till också?, när jag ändå är här :)

"Spännande Män Doftar Diesel"
Kontakten i handsfacket är avsett att plugga in en laddbar ficklampa i för uppladdning.

FP
Visa användare
36
Harley-63
530 D Touring -02
Jaha, tack, det såg jag nånstans i instruktionsboken....

LP

"Spännande Män Doftar Diesel"
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Marc-X: Kolla Yahoo forumen Hacktheibus och BMWNAV. Kolla även Länk Linux och DIS lär inte trivas ihop. VMware lirar visst bra med SCO+DIS. Det finns en installationsinstruktion för DIS på PC, den såg rätt svettig ut.........Tyvärr är du tvungen att ha BMW IF. Med lite hackande i DIS går säkert allt att lösa:). Till Mercedes finns det pirat IF att köpa, vem vet när det dyker upp till BMW.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Olja: Jag har længe føsøkt att komma in på dessa forum, men fortfarande inte fått svar fr moderator. carforum.tehas.ee tar inte emot nyreg...

Får væl ge mig på SCO Unix nær jag har en lång dag utan andra gøromål (hahaha...)

Med BMW Interface menas hær endast den GULA TRÅDLØSA BOXEN?

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
ze
23
zensurfer
528iA Touring -99
Vad har ni fått betala i frakt från one-stop-factory.com?
Har inte lyckats lista ut det genom att läsa informationen på siten.

Nästa fråga... ska man välja INPA/EDIABAS eller Carsoft? Tror att jag kan få båda programmen att fungera. Om inte annat så kostar interfacet till INPA/EDIABAS bara $49 dvs hälften av Carsoft.

Frakt er avhengig av hvilken speditør du velger - du kan velge når du går til CheckOut. Til Norge - alt mellom $20-$50.

Carsoft har jeg litt blandede følelser for, noe du ser i historikken her. INPA/EDIABAS har jeg ikke fått prøvd enda. BMWScanner 1.36 fungerer greit, men interface koster dobbelt så mye som Carsoft.
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan på Er!

Har nu ägnat ett par kvällar att läsa igenom denna tråden för att få lite information om hur man kan bygga ett eget interface till senaste carsoft med sp1. Dock har jag inte hittat någon ritning. Anledningen att jag vill bygga ett själv är för ett projekt under utbildningen jag går just nu.
Jag hittade endast lite gamla länkar som var döda.

Så är det någon som har någon ritning eller vet var man får tag i dyligt vore det till hjälp.

MVH

Johan

JIK
Ritningar har funnits tidigare, men är rätt meningslösa då interfacet även innehåller en processorkrets med inbyggt program. Detta program är inte åtkomligt på enkelt sätt tyvärr.
I grunden är alla interfacen väldigt enkla och består av en nivåomvandlare från bilens TTL-nivå till datorns RS-232 alt. USB. Problemet uppstår då det ibland sitter processor och programvara.

FP
Enig med Folke her, det kan fort være lønnsomt å kjøpe et ferdig interface, gjerne fra one-stop-factory. Koster ikke allverdens, og det funker.
Hei alle, har litt ny info ang PPPPP-feilen jeg nevnte tidligere.

Fikk INPA/EDIABAS til å kjøre, og her rapporteres det at IKE tror bilen har bensinmotor. Noen som kjenner til bits 'n bytes i EEPROM, og vet hvilken adresse som inneholder denne byten?
BMW GT1 och Carsoft fungerar perfekt!
Kan ordna om det behövs :)
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Nu har jag fått tag i ett interface till carsoft och det funkar ganska bra efter ett antal försök med olika installationer.
Kör version 6.5.06 utan sp1. har interface ver 2.
Har nu testat en del på min 520i -94 och lyckats få ut felkod på arbag samt släckt lampan.
Får även error på airco samt felkoder/beskrivning av felen, får även error på DME men där får jag inte fram vilka fel det är.. programmet identifierar styrboxen helt korrekt men visar ej några felkoder.

Vad är felet??

Tack på förhand JJ
An
5
Anek
523iA5 -97
Jag har skummat igenom denna mastodonttråd från 2001 och försökt få fram hur jag fixar följande till min E39:a Touring från 1997:

1) nollställa airbagindikatorn utan verkstadsbesök och
2) kunna få ut och tolka felkoder i min dator via USB-interface (jag antar att min kärra är för gammal för att prata OBD2)
3) (optionellt) kunna återställa stapelindikatorn för serviceintervall

Hur ser idag ett lämpligt komplett paket för detta ut och var kan man köpa komponenterna?

Stort tack på förhand!

/Anders
Lämplig utrustning för feldiagnos och återställning är t.ex Carsoft 6.5 (interface plus programvara och PC) som denna tråden handlar om.
Förmodar att du fixat felorsaken till airbagindikatorn, annars går det inte att återställa.
Just Carsoft kommunicerar inte via USB, endast RS-232 så det blir isf till att köra med en övergång om din PC inte har vanliga COM-portar. Här kan det bli problem med vissa USB-adaptrar som du säkert läst i trådarna ovan.
OBD-II diagnosen är något helt annat än Carsoft diagnos och bygger (i BMW) enbart på drivlinans felkoder och sånt som påverkar utsläpp och miljö.
Du kan kolla under panelen till vänster om ratten om det sitter nåt uttag under en liten lucka men troligen inte på din -97. Det kom först senare i EU men i USA fanns det tidigare och ibland hittar man i tidigare bilar här hemma också.
Efter 00/01 så körs även full diagnos i OBD-II kontakten.
Serviceindikatorn kan återställas med enbart kablar om man vet hur och det finns även enkla återställare att plugga in i diagnosuttaget, förutom utrustning som Carsoft och liknande.
Om det bara rör sig om enstaka återställning av Airbagindikering osv så är det nog mera lönt att åka förbi verkstaden. Lite fikabröd osv brukar räcka ibland.

FP
An
5
Anek
523iA5 -97
Folke,

tack för snabbt svar. Jag ska ut och kika efter "luckan intill ratten" imorgon.

Kan man utifrån det du skriver förvänta sig att de diagnosinstrument som säljs på 24.se (t ex ELM323 USB bildiagnostik verktyg för 599 SEK) endast fixar en OBD-II diagnos (vilket i mitt fall begränsas till felkoder för drivlina, utsläpp och miljö) eller kan de komma lite närmare en "Carsoft diagnos"?

Du vil neppe komme særlig lengre enn OBD-II, ettersom ELM-chipene er konstruert og kodet for nettopp OBD-II.

ELM-327 v1.2a klarer 500Kb over USB, den kan benyttes som CANBUS monitor på biler med CAN-basert OBD-II.

For andre peeks og pokes kan det være greit å ha BMW Scanner, med tilhørende interface. Har hatt noen "uhell" med CS6.5SP1, riktignok ikke en butikkversjon, men likevel. BMW-Scanner har så langt gjort det det blir bedt om, og ikke noe annet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Anek:523-97 använder enbart 20 pinnars diagnosuttaget under huven.
Är inte ens säker på att 97 har OBDII uttag kom nog 98 ev.
Carsoft läser alla bilens moduler och skriver felcoder med codnr + klartext.Kinainterface Carsoft 6,5 för BMW från one-stop factory + programvara + en gammal laptop med seriell port är bäst och billigaste lösningen för att få så komplett diagnosprogram som möjligt.

///MVH Hasso
Länk
Anek: Jepp, som aTommyC skriver så är ELM-chippet och andra liknande med OBD-II boxar och PC-interface avsedda för just OBD-II diagnos, som innefattar drivlina och miljörelaterade fel osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.