|
Sida 52 av 111
|
|
|---|---|
|
>Folke Jo - visst är det precis som du säger "there is no free lunch"! Men som glad amatör som vill (till största delen, åtminstone) sköta sin bil själv (detta delvis pga att man känner att kunskapsnivån på aukt.verkstäder ibland är skrämmande låg, spciellt dieslar) har dessa crackade prg gett oss möjligheter att på mågra minuter kolla en massa parametrar som annars kanske tagit dagar. Men visst, man får ta det för vad det är. Mvh/Saij |
|
|
Denne bilen reparerer seg ikke etter 30 minutter kjøring, eller 30 minutter uten batteri. Når det gjelder diagnose og tilgang til moduler i bilene, så burde det for h... være et forbrukerkrav å få tilgang til både dokumentasjon og hjelpemidler for selv å kunne programmere bilen. Hva skal man med en flunkende ny 50" plasma-TV dersom elektronikken er låst på bare én kanal?!? Eller en PC som bare kan kjøre Notepad? La oss kreve USB-CONNECTOR I DASHBORDET! :D "Windows is installing new hardware... Hardware found: 850nm Tuning Module - Installing drivers..." ;) |
|
|
Vet inte om jag håller med där...) Det skulle vara jäkligt riskabelt att öppna dörren på vid gavel in i bilens förprogrammerade system. 50" plasmor och liknande hemelektronik är ett annat exempel, datorstyrda symaskiner, tvättmaskiner mm är andra. Även dessa har servicelägen och dålda menyer i massor... och jag har sett resultatet när den kreative hemmapularen kommit in i systemen. I några fall blev det skrot av apparaterna, och då kanske man skall vara glad för att det är stillastående apparater och inte fordon ute i trafiken.. FP |
|
|
Vel...:) "Reset to factory defaults" er en fin sak, sammen med en solid disclaimer. Det er også mulig å nivåregulere tilgang. Slike ting som programmering av radiokanaler, seat memory, motorvarmere, daytime running lights osv burde være kurante ting å holde åpent. I tillegg til feilkoder osv. Det farligste man kan gjøre uansett tilfelle er jo likevel å sette seg bak rattet og KJØRE bilen, ikke å programmere den...:) |
|
|
Biltillverkaren har fått bilarna godkända för olika marknader med olika egenskaper, ljuskombinationer och andra alternativ. I princip måste bilen regbesiktigas och godkännas igen om någonting ändras utanför dessa parametrar. Så är det tyvärr på den genomreglerade fordonsmarknaden. Om alla skulle gå in och progga sina egna egenskaper osv så blev det lätt kaos och vem skall ställas till svars? En del parametrar i motorstyrning osv påverkar avgasutsläpp osv, man kan nog glömma det scenario där en biltillverkare skulle godkänna att slutkunden själv ändrar i bland parametrarna. Självklart skulle programmering av radiokanaler inte räknas till detta men var skulle man sätta gränserna? FP |
|
|
Det er jo et poeng i seg selv. Men: Når du kjøper en PC, så kan den brukes til ulovlige/ureglementerte formål. Det er likevel ingen plikt for OS-leverandørene, enten det er M$, Apple eller de utallige Linux-distributørene, om å låse ned operativsystemene slik at det ikke er mulig å f.eks hacke Pentagon, eller gjøre download av rettighetsbeskyttet programvare. Det er heller ingen plikt for bilprodusentene å låse alle funksjoner i bilene; her er det snakk om markedsproteksjonistiske motiver. Volvo, feks, tar her i Norden 2-3000 for å aktivere timer for parkeringsvarmer. Du får den samme funksjonen for en slikk og ingenting nedover i Europa. Videre kan du enkelt installere tilleggsutstyr i en bil, men du må innom verkstedet for å aktivere modulen i programvaren, og får dermed en ekstra kostnad. I Norge er avgiftssystemet basert på bilens vekt, motorens effekt, og CO2-utslipp. Det er fullt lovlig å endre motorens parametere for å hente ut mer effekt, men det krever at man etterbetaler avgift. Men bilprodusentene tviholder på info om hvordan man får tilgang til motorens parametre, og det kreves derfor spesialkompetanse - ikke bare for å endre parameterne - men også for å få tilgang til dem. Det er MIN bil, det er JEG som eier elektronikken. Det er min RETT å vite hva jeg har kjøpt og hvordan jeg best kan utnytte og tilpasse den til MITT behov. :D |
|
|
Jag är inte riktigt säker på vad du vill ändra eller hacka i bilens system. Har du manualer, diagnos och interfaceutrustning så ändrar du så klart vad du vill och står själv för resultatet och ev. problem. Det "enda" du riskerar är att all form av ev. garanti och goodwill på bilen upphör, ev. ersättning från försäkringsbolaget vid skador eller olyckor blir ett stort problem, och du åker omkring på egen risk vad gäller problem vid besiktningen eller en flygande kontroll vad gäller t.ex utsläpp och avgasvärden (kollas lätt vid vägkanten av sherifferna mha en snabb plug-in av ett OBD-II instrument) osv. Om det är så att ABS eller antisladdsystem osv börjar uppföra sig konstigt så är det bara att plugga in och prova igen osv, men det kan bli dyrbara och riskabla försök, för dig själv och i värsta fall för andra trafikanter. Jag ser inget konstigt i att bilfabrikanterna håller fast i dessa uppgifter osv, liksom man gör även i betydligt simplare utrustningar, vitvaror, hemelektronik osv. Det är inte svårt att få till en konflikt mellan olika parametrar i t.ex en TV eller annan mjukvarustyrd elektronik så att t.ex en nätdel blir överbelastad efter en tids drift och i värsta fall börjar brinna. Tillverkarna släpper mer än gärna (fast inte gratis) ut uppgifterna till kvalificerad och utbildad personal för service osv, givetvis är det för att garantera funktion och säkerhet på sina produkter och slippa dyra återkallelser och ersättningsanspråk osv. Därmed inte sagt att man inte KAN ändra parametrar osv i motorstyrning m.fl system, det finns ju flera leverantörer av chiptrim och dylikt som klarar detta galant, men det är knappast något för hemmapularen med sin PC osv. Om inte annat så kostar det en del i form av utrustning och databaser för de olika systemen och motorstyrningarna, men själva chippet och manövern att tillverka dessa är enkla och billiga, oftast är det ingen hårdvara alls, bara att skjuta in ny programvara i befintligt flashminne osv. Om man bara har kunskapen och erfarenheten, rätt utrustning osv. FP |
|
|
Enig i det du sier, og det definerer jo i utgangspunktet noen grenser. Men om det bør være absolutte grenser eller nivåregulert, se det er noe annet. Dersom jeg ønsker å benytte en Pierburg LMM til 900.- eller en overpriset Bosch til 4000.-, når forskjellen kan tunes i ECU med dertil egnet programvare... Vel, det bør være mitt valg i en bil som koster en halv million. Hvis jeg mener at klimaanlegget skal kompensere mer eller mindre for sollys, så bør jeg ha mulighet for å fikse det. Dersom OBC viser for lavt eller for høyt drivstofforbruk, så burde jeg ha mulighet til å foreta en kalibrering. Slike ting kunne vært (og burde vært) mulig i en moderne bil, hvor alt likevel er elektronisk styrt. Når det gjelder sikkerhetssensitive parametere, så kunne man enkelt gjort disse read-only for å være compliant med regionale regler... :) |
|
|
Visst, jag kan hålla med om vissa delar. Samma förhållande gäller för reservdelar och ersättningsdelar för inom andra områden, efter garantitiden får givetvis var och en försöka med vilka ersättningsdelar som helst, självklart vill Pierburg sälja sina LMM och pushar för att de fungerar lika som t.ex Bosch och andra. Det blir till att övertyga Bosch och BMW att det är identisk kvalité och funktion bara... En viss uppluckring har skett inom EU och i Sverige iaf, nu kan inte biltillverkarna hävda att man måste använda just deras reservdelar och verkstäder osv för att garantin skall gälla, utan även delar med "jämförbar originalkvalitét" osv. Som jag skrev tidigare är fordonsindustrin hårt reglerad av bestämmelser osv, av säkerhets och miljömässiga skäl bl.a. Om vi tycker att Europa har knepiga regler så är det bara att besöka USA en tid och läsa försöka läsa in sig på motsvarande hos SAE osv, som dessutom kan skilja mellan staterna, mellan US och CA osv. Biltillverkarna är förhindrade av reglerna att sälja bilar med "öppna" system där slutanvändaren fritt kan ändra parametrar osv (ganska självklart eller hur?). Om man skulle designa t.ex ABS, antisladd, avståndsradar, parkeringshjälp osv osv med read-only system så kunde man lika gärna ta bort mjukvarudefinierade system, då kan man ju inte tuna systemen till bilens övriga system vid ev. service och utbyte osv. After all, vi får lära oss acceptera viss ordning på vissa system. Inte skulle iaf jag vilja åka varken tåg, flyg, bil eller berg och dalbanan på Tivoli om jag inte kunde lita på att styrsystemen sköts av tillverkare och viss utbildad personal, inte av kunderna och slutanvändarna. FP |
|
|
Hej, Jag har provat lite andra diagnos program med min E39:a Jag provade BMW INPA som vad jag förstår kommer från BMW själva. Detta program fungerade bra med mitt hembyggda KL-lina interface Med detta program kunde man även läsa "livedata" eller status på ingångar från de flesta moduler såsom instumenthus och Klima. Programmet var dock lite svår använt. Det andra programmet jag provade var "BMW scanner 1.40 Demo" detta fungerade även det perfekt med mitt interface. Programmet var lätt användt men innehåller visa tvivelaktiga funktioner som justering av mätarställning i flera moduler. Dock så fungerade inte dessa i demoversionen. Hälsningar Lars |
|
|
Interessant observasjon. Jeg fikk også kommunisert med BMWScanner 1.40 Demo med et KLine-adapter beregnet på INPA (fra One-Stop-Factory), men det funker ikke med BMWScanner 1.3.6. 1.4.0 rapporterte forresten at IKE (instrument cluster) var en petrol-modell, kan det være dette som gjør at den viser PPPPP i displayet på 320d? Kanskje Carsoft har oversett denne detaljen når den foretok write? Noen som kjenner detaljene i revision history mellom BMWScanner 1.3.6 og 1.4.0? Noen tips hvor man kan få tak i en "fungerende" versjon av INPA/EDIABAS? |
|
|
Hej Jag e återförsäljare för BMW`s orginal diagnos samma som dom har på BMW sverige. Priset ligger på 65 000 och ni kan göra ex samma saker som på BMW. LENNE |
|
| Og sifrene tilsier at det er ganske utopisk for en hobbymek å kjøpe et slikt system all den tid prisen er ekskluderende for enhver som ikke har til hensikt å tjene (mye) penger på det. :) | |
|
Fikk interface til BMWScanner 1.3.6 i dag. Jeg har behov for en dump av innholdet i instrument cluster (IKE) for 320d. Kommer tilbake med modellnummer osv. Problemet er at Carsoft har greid å legge inn feil verdier i eeprom, slik at displayet i IKE kun viser PPPPP. Resten av clusteret fungerer som det skal. Noen som melder seg frivillig til "blodbanken"? :) |
|
|
Ok, litt parametere fra eksisterende IKE: IKE -> M35080_-_E46_(E46) 6.906.890 hw:10 sw:20 ci:04 di:52 bi:11 ODO: 120666 km VIN: CA53790 ADFG: FFFFFF Chassis : E46 Model : 320d Type key : AL71 Engine : M47D20 Gearbox : Manual Legger spesielt merke til at innholdet på adressene 0x140 - 0x1DF er FF. Er dette normalt, eller kan det være her Carsoft har ødelagt? Kan noen her sjekke sine biler og se hva som ligger i dette området? |
|
|
Hallå Allihopa!! Vid OBD-II kontakten så finns det en liten knapp/brytare, vad är den till för?? Mvh Lars "Spännande Män Doftar Diesel" |
|
|
Förmodar att du avser din -02? Vet tyvärr inte men nånstans har jag läst om en brytare som helt enkelt bryter 12V-spänningen ut på kontaktens ena stift, kanske det är denna funktion. aTommyC: Har tyvärr inte grävt så djupt i minnen osv i instrumentclustret. Kanske är det lite fel att skriva att Carsoft har gjort fel, Carsoft har raderat osv. Carsoft i sig är ju bara en "dum" mängd programvara som inte gör något på egen hand, utan bara det som användaren knappar in på tangentbordet. Visst kan man kanske bygga in spärrar och säkerhetsfunktioner, inte vet jag. Men till syvende och sist blir det användaren som styr funktionerna. Jag har skrivit det många gånger förr: Carsoft och flera andra liknande programvaror som direktkommunicerar med bilens system är riskabla att använda om man inte vet exakt vad man gör osv. Därmed inte sagt att du gjort nåt medvetet fel, men många "verktyg" är farliga att använda om man brukar dom fel, men samtidigt ett stort hjälpmedel om man gör rätt. Gäller såväl vanliga handverktyg och maskiner såväl som datorer och mjukvara. Kanske man måste ta till speciella "mått och grepp" för att återställa ett tömt programminne, om det nu är fallet här. Ett fall för alla "tachojusterare" och dylika firmor i branchen kanske, vad vet jag? FP |
|
|
Folke, det er ikke helt riktig. Carsoft er en mengde software som er skapt av utviklere for å hjelpe brukeren. Hvis da brukeren benytter en funksjon, og denne fungerer 3-4 ganger, før den uten forvarsel ikke fungerer, så er det ikke en anvenderfeil. Carsoft 6.5SP1 forteller en ting, og gjør en annen. Den har ikke så mange muligheter for feil, all den tid man utfører riktig funksjon. "Coding -> E46"? Javel Bilen er en E46. Riktig funksjon, altså. Tilsynelatende. Men presterer likevel å modifisere på andre verdier enn jeg ba om. Som IT-tekniker velger jeg å kalle det en bug. BMWScanner gir litt andre muligheter, ettersom man kan endre bitwise i EEPROM, og ikke nødvendigvis ferdig definerte funksjoner. Feilpotensialet er mye større MEN: Scanner can ta backup av innholdet før man modifiserer. Og det er en slik backup jeg er på utkikk etter. :) |
|
|
Jepp, det kan vara en bug. Jag har inte testat på Just E46, men på andra modeller har jag kört och inga problem har visat sig. Det kan också vara elektriska störningar som ställer till det, potentialskillnad mellan bil och dator/elnät kan ge spänningsspikar osv, brumslingor på elnätets 50Hz osv är sånt som jag träffat på i flera fall i industrimiljö och liknande där man kör interface mellan PC och maskiner osv. Åter igen och för 5011-e gången: Vi rör oss här med ett crackat program från Carsoft International. Kika gärna in på deras hemsida eller undersök deras originalutrustning i praktiken, priser, manualer osv, och jämför med ett "enkelt" interface som vi rör oss med här. Jag är inte övertygad om att Carsoft International har en inbyggd bug som dumpar minnet i instrumentcluster, varför skulle dom ha det efter flera revisioner och uppdateringar genom åren? Däremot rör vi oss med en del andra variabler här med ibland inte helt solklara kombinationer mellan programvaror med tillhörande servicepack, interface av version I och II osv. Vi rör oss även med andra priser (eller gratis) och kan inte gärna klaga hos tillverkaren...) FP |
|
|
Jeg sier heller ikke at Carsoft har lagt inn en bug med vilje. :) Men det som har hendt har hendt, og det hendte mens Carsoft foretok write mot EEPROM. Uvesentlig for saken, annet enn at det kan være en ting å tenke på når man benytter programvaren, og for å understreke at feilen ikke oppstod som et resultat av odometer tampering. Jeg er likevel rimelig sikker på at BMWScanner har potensiale for å rette problemet, men først må jeg vite hvilke verdier som skal ligge i EEPROM. Så - la oss legge CS-diskusjonen død, shall we? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.