|
Sida 51 av 111
|
|
|---|---|
|
Folke, Takk for innspill. Jeg har vurdert å koble fra batteriet, men har ikke kommet så langt. :) Når det gjelder testprosedyren, så finnes den, men den krever at man gjør valg ut fra tekst på displayet. Som altså kun viser PPPPP...:| Tester batteri-løsningen i kveld. Om noen her har erfaringer med BMWScanner, kom gjerne med innspill. |
|
|
Hmm... Det gikk som fryktet. Batteritrikset hjalp ikke. Virker som om CS har lagt inn eller fjernet verdier som hhv ikke skal være eller burde vært der. Så da er jeg tilbake til start: Er det noe flere som har forslag? De mottas med takk! :) |
|
|
Här är några länkar, det finn många fler i samma ämne (pppp) Länk Länk Länk I några fall hjälper det att bara starta och köra en stund eller att ställa klockan. FP |
|
|
Folkes PPPP-länkar gäller E32/E34, jag tror inte det är applicerbart på E46. Jag skulle också föreslå batteribortkoppling en stund. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jepp, stämmer säkert. Men just själva meddelandet PPPP borde betyda/innebära liknande förhållande i de flesta modeller, man kan inte hittat på "funktionen" bara för skojs skull eller? FP |
|
|
Hello World! Är det någon som vet om det är SAMMA interface som säljes på dessa två netshoppar? ONE-STOP-FACTORY.COM Länk ODBTOOLSTORE.COM Länk Någon som testat "BMW PASOFT 1.3.6 OBDII Professional Diagnostic Interface" från ODBTOOLSTORE.COM Länk Är ute efter en packe som klarar att koda om div funktioner i bilen, framför allt tillägg av funktioner i boardmonitor såsom "AUX Vent / Aux Heat" mm. Även copy och upload av DDE parametrar, omprogrammering av halvljusautomatik, autolock doors, mm är högintressanta funktioner. Någon som har andra SW förslag? ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Ja, jag har testat BMW PASOFT 1.3.6 OBDII Professional Diagnostic Interface. Det funkar på min bil, men kolla upp (enl. deras sida) vilka moduler som stöds. /S |
|
|
PPPP är felmedlande för att EEPROM inte kan läsas/felaktig data Om något har gått fel vid skrivning av EEPROMet så lär man få det felet. Jag skulle leta info om eepromet på de skumma yahoogroups. Lars |
|
|
Interfacen ovan: BMW-scanner (från PA-soft) med tillhörande interface och kablage är en produkt, medan Carsoft 6.5 interface och kablage är en annan produkt. One-Stop säljer båda men det är helt olika hård och mjukvara, även om de ser likartade ut på bilderna. OBD-toolstore har en annan produkt som verkar motsvara Carsoft med interface osv från OneStop. Eftersom det rör sig om samma styrprogram (CS 6.5) så bör de göra samma sak och ha samma för och nackdelar. Obs att OBD-II och tillhörande program, interface (Freescan m.fl gratisprogram) som visas på sidorna i länken ovan är en helt annan produktfamilj och ett interfacesystem som "bara" går in på miljörelaterade system i bilen, inga ljusmoduler eller andra specifika moduler eller kodningar osv. Även om vissa fulldiagnossystem såväl som OBD-II diagnos använder samma kontakt (OBD-II uttaget i kupén) så är det INTE likartad diagnos som man gör. Förvirrande? Visst! FP |
|
| Har precis köpt carsoft 6.5 men får det inte att funka. Det står Module not respond på alla tester. Bilen är en 750 -95a har inga problem med att programmet avslutas som många andra verkar ha problem med. Kör cs 6.5 sp1 på en win xp burk. Nån som har några tips?? | |
|
Lalaw, takk for info. Er det noen av dere som har prøvd BMWScanner, og som har mulighet for å hente ut innholdet i eeprom fra inst cluster? Om jeg ikke misforstår konseptet til BMW, så burde det være mulig å hente ut data fra et cluster, og legge disse dataene inn på et annet...? |
|
|
Det finns ett forum: Länk där det finns de som är duktiga på bland annat Carsoft och annan omkodning som man inte vill veta av! Tyvärr har de slutat med att ta emot nyregistreringar för användare och användare måste man vara för att kunna läsa forumet. Jag tog mig friheten att posta problemet för att se om någon hade några tips: "A BMW friend of mine is having a problem after playing around with Carsoft. After switching between C/F and 12h/24h with Carsoft the Instrument cluster made a reset, the Carsoft program said ""Turn off ignition for 10 sec", which he did but after that all that was displayed on the cluster was "PPPPP" (after the first 2 seconds showing "OILSERVICE", "INSPEKTION" and "999990"). He has tried READ/WRITE several times but always ands up with "PPPPP" in the end. Has also tried disconnecting the battery. Diagnose of the Instrument cluster now says: ("internal error"). Any ideas? Car is BMW e46 320d -00" Svar 1: "You must go to dealer to program the BC E46, you use an adaptor usb/rs232?" Svar 2: "You never should play around with CS; I think he simulated a replacement. You NEVER should do this with an already coded Kombi,ECU or EWS. Try a reset with INPA, but I believe eeprom is changed." Det är för övrigt inte så mycket prat om Carsoft där längre utan INPA/Ediabas istället. / Micke I'm a true believer Yes I am |
|
|
Mixmaster, u're the king! Da vet vi litt mer om situasjonen. Det litt merkelige er at jeg fortsatt kan forandre mk/ml, 12h/24h osv, og resultatene er synlige i både klima radio, samt cluster i de nevnte 2 sekundene etter koding. Ser ut som om eneste løsningen er å få rekodet EEPROM. INPA/Ediabas kan jo være et alternativ, men mangler lisens. Anyone? Alt 2 kan være BMWScanner. Men det mangler input fra dem som har prøvd softwaren. Anyone? |
|
|
Jag ska komplettera frågan på andra forumet med det du skriver om mk/km och 12h/24h så får vi se om de har några fler inputs! / Micke I'm a true believer Yes I am |
|
| Thanx! :) | |
|
aTommyC: Jag har sparat gammal data med BMWs 1,36, men ej gett mig på att ändra. mattemattias: Det borde inte vara alla moduler som inte svarar, men som på min; De flesta som svarar med CS 6.5 iofs SP2. Crackade grejjer eller? I så fall... Får du nog luska bakåt i tråden; Här finns massor. Vet inte nåt bra sätt att testa IF om du inte har koll på dator mm. Min "laps" funkar klockrent och då kör jag en DELL med inbyggd RS-232:a samt en Fuijutsu-Siemens med PCMCIA-multifunktionskort. Båda XP med senaste SP mm. Om Du tror jag kan hjälpa mer, ta kontakt via "Min PowerPost". /S |
|
|
Hepp! Är det någon som ahr erfarenhet med INPA / EDIABAS? Testade just version INPA v5.02 / EDIABAS v6.47 och har följande fråga: Alla moduler för olika BMW modeller har en "Functional Jobs" eller "Ident / Read Clear memory" -modul UTOM e46 och e83. Verkar lite märkligt... Har Googlat lite för att finna info, utan resultat. Någon som har en aning om hur man då gör en "Full scan" på en e46:a? Finns det uppgraderingar till dessa scriptfiler som jag inte har? Försöker bestämma mig för vilken väg jag skall gå: Carsoft eller INPA / EDIABAS (Har inte köpt interface än...) ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
Här kommer ännu en med problem liknande aTommyC's (dock inte lika allvarligt - men ändå). Efter servicearbeten på 320d -02 försökte jag nollställa serviceintevall via CS6.5, trots upprepade försök med normal reset lyckades jag inte med detta - varför jag "körde SI-reset" och serviceintervall osv. nollställdes - MEN KLOCKAN visar bara -:- . Allt övrigt är Ok men klockan visar som sagt -:- och reagrar inte på försök att ställa den. Läser man ifon i instrumenter är allt Ok. Har inte gjort några försök att skriva till instrumentet med tanke på aTommyC's problem. Nå'n som har någon input? Mvh/Saij |
|
|
Klockan tillbaka!! Varken bortkoppling av batteri eller femtioelva försök att ställa klockan gav nå't resultat, men efter en runda på 30 km gick klockan att ställa precis som vanligt igen!! Elektronikens vägar äro underliga (eller kanske programvaran i våra åkdon). ;-) Saij |
|
|
Man får räkna med lite omvägar (sällan genvägar) när man pysslar med diagnos och liknande med crackade gratis programvaror jämfört med verkstäderna som har alla skarpa och uppdaterade program, hårdvara och dokumentation som kostar runt 50-100K och uppåt. Man kan inte få "någonting för ingenting" brukar man ju säga, och man måste veta exakt vad man gör när man ligger uppkopplad direkt mot bilens datorsystem och olika moduler osv. Man får aldrig förledas tro att man reparerar med ett diagnosprogram vilket tyvärr en del tror, och man måste vara ytterst försiktig med att ändra på parametrar osv när man inte har tillgång till kunskap och dokumentation. Att återställa serviceindikatorn skall aldrig innebära problem, det går på de allra flesta bilar och system utan att hänga på datorer eller annat. Är man osäker så finns färdiga enkla återställare att plugga in, och även en del OBD-II program med tillhörande dokumentation som inte kostar skjortan. Ang. klockan som inte gick att ställa, har för mig att detta omnämns i en av länkarna ovan, att det rättar till sig efter lite körning osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.