|
Sida 50 av 111
|
|
|---|---|
|
ok jag har ett obdII program och adapter som jag har använt att läsa felkoder på volvo och nu köpte jag en adapter med obd hona som blir pin 20 och tänkte läsa felkoder finns det något annat program att få tag i? el går det att läsa felkoder från obd uttaget i kupen |
|
|
I OBD-uttaget i kupén kan du endast läsa av miljörelaterade data, felkoder osv med lämpligt interface. Du kan inte läsa av samma saker och system som med t.ex Carsoft eller andra diagnosprogram via motoruttaget. Googla på OBD2 osv så finns det massor av info. Huruvida du kan använda interfacet som funkade på Volvo är lite osäkert. Exempel på interface som funkar i BMW är t.ex de som baseras på ELM-kretsarna osv. Scantool och Freescan är exempel på program som kör med detta interface. FP |
|
|
Har anskaffet ElmCan2 USB med ScanMasterELM fra www.obd-2.de. Bilen, 320d MY00, har 16-polig kontakt under rattet. ScanMaster klarer ikke å få kontakt med bilen. Kontakten skal levere real-time data, Mekonomen klarte dette med sitt utstyr. Noen som har idéer om hva som kan være problemet? |
|
|
Bilar sålda i Europa har inte krav på sig att vara OBDII kompatibla förrän from årsmodell -01 (bensinare) och -03 (diesel), så din bil stödjer ej OBDII. Så det är ex. vis Carsoft som gäller då...som pratar BMWs eget språk. / Micke |
|
|
Hmm.. En ting er krav om obd2, men vet vi sikkert at det ikke lar seg gjøre å hente ut obd-data fra en bil produsert før kravet kom? En annen ting - når det likevel finnes en obd2-connector, så vil jeg tro det kan finnes obd-compliant bus på kontakten. Med ELM burde man vel kunne interface mot denne bussen uavhengig av obd2 kommandosett? Og i såfall burde det ikke være mulig å benytte software (slik som eks vag-com og vol-fcr for hhv vag og Volvo) tilpasset ELM for å få ut slike data? |
|
|
OBD-II funkar i många bilar sen runt 97-98 i EU, det kostar nog mera att bygga olika system mellan t.ex EU och US där man haft kravet längre än så, när det rör sig om bilar som även säljs på US-marknaden, som BMW t.ex. Jag har t.ex testat i ett par av mina bilar (98 och 00), inga problem med ELM-baserade interface, den kör livedata och hela köret. Dock har jag inte testat med ELM-CAN2 och USB, endast med vanligt interface och RS-232 anslutning på vanlig COM-port. Obs att det inte är CAN-protokollet utan ISO9141 som gäller för t.ex BMW. Det går att hitta massor av info via Google, OBD-II, ELM osv FP |
|
|
Nice, det var et slikt svar jeg ville ha. Takker! :) I lista til gutta hos www.scantool.net ligger en 320d touring fra Finland som kompatibel. ELMCAN2 er jo et ELM327-basert interface, og skal støtte alle fysiske OBD2-standarder, ISO9141 inkludert. Så det interessante her er hvilken software du brukte, og hvilket interface. Har du litt info her? |
|
|
Nu är det en tid sen jag testade men interfacet är baserat på ELM232, hemmabygge. Programvaror som jag testat är bl.a Freescan, Scantool, Digimoto. FP |
|
|
Takker! Noen flere her som vet noe om 320d MY00? Se bort fra EOBD-krav - støtter disse bilene OBD2 likevel? Og om ikke, er det noen som har dokumentasjon eller tilgang på dokumentasjon over kommandosett og lignende for å kommunisere med ECU+div i disse bilene? |
|
|
Jag rekommenderar åter att du läser på de länkar som jag gett förslag på ovan. OBD-II standarden bygger som jag förklarat många gånger på miljörelaterade data och diagnos av dessa, dvs i grunden och lite förenklat de system som kan tända den gula lampan med motorsymbolen som är standard i alla bilar. Att det är krav på denna "standard" med t.ex regler som säger att uttaget skall sitta max en meter från förarplatsen (ratten) beror på att en inspektion lätt skall kunna göras direkt vid vägkanten med ett handinstrument. Allt för att snabbt kunna fastställa att fordonet inte ger större utsläpp osv än normalt, vilket som bekant USA var tidiga med, därav anledningen till att de hade kravet tidigare än EU. Om man vi köra diagnos på andra system än de som är relaterade till miljö, utsläpp och de delar av motorstyrningen som styr detta så återstår Carsoft, Scanner, DIS, MoDic och alla övriga diagnossystem. FP |
|
|
FP, jeg begynner å få rimelig grei oversikt over OBD-2 og dets krav, normer og funksjon etterhvert. :) Av den info jeg sitter med, ligger også i kortene at kommandosett til OBD ikke er "free software", men noe man kjøper seg tilgang til fra ISO/SAE-organisasjonene. Dette synes jeg er et "ufint" prinsipp, ettersom vi kjøper biler til hundretusenvis av kroner med funksjonalitet som fra BMW og andre er 100% udokumentert, både med og uten OBD2-compliance. CarSoft er jo en software som er utviklet av mennesker som har hatt tilgang på low-level informasjon; de har 1. vært i stand til å lage et interface som kommuniserer med bil og PC, og 2. vært i stand til å sende kommandoer til bilens ECU (og kanskje flere av ECM'ene), og få svar. OBD eller ikke. For oss entusiaster som liker å leke med pokes and peeks, så hadde det vært genialt å ha tilgang på nettopp slik informasjon. Open Source-miljøene i IT-bransjen baserer ofte koden sin på reverse engineering og monitoring. Men det er en missing link mellom IT-folk og bilmekanikerne. Av en eller annen grunn har f.eks BMW hatt "OBD" i form av datatapping fra bilens subsystemer i mange år, uten at det finnes særlig mye lett tilgjengelig dok på dette. Hvilket gjør at svært få kan lage software, verken free eller closed, og man er henvist til Carsoft, som enten koster like mye som en god NORSK bruktbil (!), eller som gjør at man er henvist til piratvirksomhet. 320d som jeg sitter med har et on-board diagnostic system, men følger kanskje ikke standarden. Like fullt klarer altså både BMW og Mekonomen å benytte denne infoen til f.eks å lese ut expected og actual air mass, i real time, og på den måten kunne se at LMM er blåst. Hva om du og jeg, og resten av forumet her, kunne med en enkel kabel og egen software, klare å gjøre det samme? Uten lovlige eller ulovlige versjoner av closed code sw som f.eks Carsoft. Now there's my dream! :D Noen som deler denne "fantasien" med meg? ;) |
|
|
Eftersom Mekonomen kan läsa ut data från t.ex LMM så är jag är till 99,9% säker på att du kan göra denna avläsning med t.ex ett ELM232-interface och något av de program som jag nämnde. Protokollen som du efterlyser är inte på något sätt hemliga eller BMW-relaterade, vad gäller just OBD-II eller EOBD som det också kallas i EU. Däremot slarvar man ibland med ordet OBD (On Board Diagnostics) som kan sägas vara ett samlingsnamn för en massa olika protokoll och standarder. Även DIS och MoDic kör ju "OBD" när man kopplar upp sig mot bilen på BMW-verkstaden, antingen det sker i motorns 20-poliga uttaget i motorn eller i det 16-poliga kupéuttaget. Skilj dock på detta och OBD-II som är en egen standard (eller egentligen 4 olika om man ser till US-marknaden också). Just nu kommer jag inte ihåg var man kan fördjupa sig i OBD-II protokollet men det finns med säkerhet på nätet om man googlar runt på OBDII, OBD-II eller OBD2. Om du kollar lite i arkiven för tidningen Elector (Allt om elektronik i Sverige) så finns det flera artiklar om just OBD-II under de senaste åren med flera byggsatser på interface osv. FP |
|
| Jocke W: Fick du din BMW Scanner 1.3.6 från det där stället du beställde från? Och i så fall, fungerade den bra? | |
|
måste man ha interfacebox???? Beställde BMW Carsoft 6.5 full set cable i tron att det satt en rs232 på BMW connection cable som man pluggade direkt i datorn. Men det satt en 15-pin kontakt där, måste jag beställa interface också??? |
|
|
Välkommen till AP forum Interface? Absolut. Bilarna jobbar inte med RS-232 direkt utan med TTL-nivå ut. Du är inte den första...) FP |
|
| okey tack folke | |
|
Hej, Nu har jag läst ut E39:an med mitt hemmabyggda interface som står om i början av denna tråd. Jag kunde läsa alla moduler med carsoft även live data och kodning fungerade. Men Ett problem uppstod med ZKE/ZVM första gången gick det bra att läsa koderna men efter att ha tagit bort koderna i den så vill den inte läsa den utan jag får medelandet:Diagnose ZKE/ZVM -Terminated Måste man låta bilen somna innan man kan läsa av den igen? Någon som har samma erfarenhet. Lars |
|
|
fartoflakt: Jepp fick prylarna och visst funkar det... CarSoft är bättre på felkoder och diagnos men BMW Scanner bättre på modifieringar Mvh Jocke W It's not the fart that kills, it's the smell! Mvh Jocke W |
|
|
Har fått Kina-IF og testet CS65SP1 på E46 320d -00. Leser ut feilkoder som den skal, greide også å styre vinduer, tørkere og sentrallås helt fint. MEN: Det har oppstått et problem med Instrument Cluster... Satt egentlig bare og prøvde ut funksjonene i CS, og skulle bytte mellom Celcius/Fahrenheit, 24h/12h osv, og hadde gjort dette noen ganger. Det så ut til å fungere bra. Så, ved siste write, gjorde clusteret en eller annen "reset" (alle metere og målere nullstilte seg, alle lys slukket og tente seg igjen). CS sier "Turn off ignition for 10 sec", så gjorde jeg det. Men da jeg vred om nøkkelen igjen, og alle ganger siden, har clusteret kun vist "PPPPP" i displayet. Ingen kilometerstand, ingen serviceindikatorer osv. Jeg mistenker CS for å ha rotet i innholdet i EEPROM'en i clusteret. Har derfor forsøkt å lese ut config, og skrive tilbake, uten at dette hjelper. Jeg kan dog se at miles/km, 24h/12h osv blir riktig. Hver gang jeg gjør en "write" så resetter clusteret når write er ferdig. I ca 2 sekunder viser displayet "OILSERVICE", "INSPEKTION" og "999990", samt ml eller km. Deretter "PPPPP". Diagnose viser BF ("internal error"). Klokken i radiodisplayet viser 12h/24h, og klimaanlegget viser Fahrenheit eller Celcius. Noen som har idéer om hvor man kan begynne? Vil f.eks BMWScanner kunne være til hjelp? |
|
|
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta problemet men jag skulle testa följande: Lossa batteriet i bilen en halvtimme och återanslut. Många "fel" resetas med denna metod. Undersök även om det finns en testfunktion (utan yttre diagnosprogram) osv för instrumentclustret, som det system som finns i t.ex E39 och andra modeller. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.