|
Sida 5 av 111
|
|
|---|---|
|
Her er linken: Länk Gå ned på siden og last ned bmw pc-scanner. Read my text er på russisk men nederst er schema på adapteret. Det mangler noen beskrivelser på schemaet. Tror det er, condisar runt MAX 232 + condis vout =1uf. vcc 4,7uf. spenings reg.=L7805cv. Transistor =BC557 = BC327. 7407 er en Hex buffer. Allt kan kjøpes på ELFA (de har også datablad på MAX232 på nettet). Husk og få med BMW ECU + DME1,1 + DME3,1 inn i EXE. prog. Adapteret skal plugges i en com port (velg 1,2,3 i menyen). Har ikke tid til og bygge adapteret selv enda, men har målt signalene på com porten og de virker OK. Regner med og finne en opdatert utgave av dette på gjør-det-selv snart (printkort utlegg+svensk text+++). LYKKE TIL!!! PS. ser etter HEX filer til 750i chip (trimchip). |
|
|
Är det någom mer än jag som ständigt misslyckas med att komma in i Länk? Skulle dock gissa att det som du 750.no nämner här ovan är samma som jag för några veckor sedan fick av en rysk bekant så jag frågar dig 750.no: 1) Har jag förstått detta rätt: - Är komponenten som det står VOUT, VCC och GND i= L7805CV (=Elfa 73-262-42)? - Nog skall väl kondensatorerna runt L8705CV vara 0,33uf på VCC-sidan och 0,1 uf på VOUT-sidan? Så ser det ut i Elfa-katalogen för 78-serien som L7805CV tycks tillhöra! - Om man skall ha 4 st kondensatorer på 0,1 uf till MAX232 måste dat väl vara en MAX232AC (Elfa 73-232-98)? - Är 7407= Elfa 73-510-00? 2) Några nya frågor: - Vad är det för Elfa-nummer på dioden som det behövs 1 st av? - Vad är det för Elfa-nummer på dioderna med två pila vid och som det behövs 2 st av? Enligt Elfa-katalogen är det lysdioder (LED)! Varför skall man ha sådana i kretsen? Per L |
|
|
Länken funkar just nu i alla fall. Ensamma dioden är en 1N4148 ELFA 70-005-57 Lysdioderna t.ex ELFA 75-012-32. Förutom indikering funkar den ena som pull-up på utgången på kretsen. Lika bra att montera båda tycker jag. I övrigt stämmer kommentarerna. Tänk på att 7407 innehåller 6st buffertkretsar, de oanvända ingångarna bör jordas för att inte kretsen skall busa. I ovanstående fall blir det 1, 3, 5 och 11 FP |
|
|
Mycket info om allt detta finns på Länk |
|
|
Då är det nog min dator som spökar! Jag får nämligen fortfarande felmeddelandet: The server returned an error response: 403= forbidden Aborting Är det någon som har översatt den ryska texten? Jag använde Alta Vista Translations och fick en förvånansvärd vettig översättning men jag förstår inte allt till 100%! Så här är översättningen för närvarande: Program scan.exe - this is the trial (working) version of auto-scanner. It thus far will test the blocks ECU BMW (in trial version they are included only DME Motronic 1.1/1.2/1.3 and 3.1). For creating complete diagnostic program IS NECESSARY THE INFORMATION about OTHER BLOCKS OF DIFFERENT TO AUTO- in the following volume: - the size of the demand (sequence of impuls) of specific block; - the response/answer of block to the demand; - the addressing of information in the block (number, error, reading/indication of sensors) By all, who will grant useful information BEZPLATNO will be obtained THE MORE ADVANCED version of auto-scanner. For the starting of program place all files from the archive of scanner.zip into one directory and neglect scan.exe. Diagram of adapter the note: with the connection of adapter in program turn off the regime/conditions of imitation (remove galocku.To simulate it into Settings). Vad menas tex med: - THE INFORMATION about OTHER BLOCKS - THE MORE ADVANCED version of auto-scanner Per L |
|
|
Det hela bygger väl på nån form av komersiell (= svindyr) scanner eller bilinstrument och d:o mjukvara. Är det nån som hittat gratis mjukvara (ej demo) och schema på nivåomvandlare för t.ex PC/laptop eller Palm pilot (eller annan handjagare)? Från OBDII-uttaget alt. dignosuttaget som sitter i alla nyare bilar kan man tanka ut rätt mycket godis och även återställa serviceindikatorer med liten programsnutt och interface + kabel. Interfacet innehåller bara lite komponenter, t.ex MAX232 TTL-RS232 omvandlare och ett par trissor/dioder/motstånd = några tjugor. En gammal Palm eller avdankad laptop finns säkert i gömmorna. Jag orkade inte gå igenom alla länkarna på adressen ovan just nu, kanske finns all info där för att komma igång? FP |
|
|
De OBCII protokoll som finns är: VPW (General Motors), PMW (Ford) och ISO9141, och senare ISO 14230(Chrysler och europeiska och japanska bilar (BMW)) Firma Länk säljer en interface mellan de tre första prot och serieporten Länk Priserna finns på Länk Win programmet ingår i priset |
|
|
Kolla om och var din bil (1996 eller senare)har OBDII kontakt här Länk |
|
|
Den skall finnas max en meter från föraren och kunna anslutas utan verktyg |
|
|
Hej Jag har hittat programmet ni alla söker, men skulle vilja ha en kabel mellan datorn och bilen E34 -91. På bilderna på de resp. adaptrarna i programmet ser de väldigt enkla ut. Det är bara en comport som skall användas och till diagnos-uttaget kan man ju använda lösa stift som man märker noga, men men det allra bästa är ju plug and play. Sök efter: bmw carsoft 5.8 [found via www.fileDonkey.com].rar Eller nåt i den stilen Zac |
|
|
Se annan tråd ang. Carsoft. I OBD-II uttaget kan man bara köra vissa funktioner som mest är relaterade till miljö, avgasrening, avläsa vissa felminnen osv. Även denna anslutning har hårdvara inbyggd i kabeln, även om den SER ut som bara en kabel med två kontakter. Det finns mängder av programvara för OBD-II på nätet men Carsoft 5,8 och diagnos via uttaget i motorrummet är en annan sak, tyvärr. FP |
|
|
Hrm... Folke, har du 6.1? Nu har inte jag någon bil med OBDII så det är inte så intressant för tillfället, men jag kommer säkert byta bil någon gång.... Tänkte bara att om fler har programmet så är det fler som kan testa att göra kablar m.m. Mvh Simon |
|
|
6.1? Carsoft? Nej den har jag inte isf. FP |
|
|
Var hittade ni den gratis programvara som ni nämner här? Jag har testat länkarna, men med taskigt resultat. |
|
|
Hej, Är det någon som provat den här varianten? Länk Fungerar den på En E34? Hälsningar Lars |
|
|
Det verkar ju riktigt spännande! Sidan verkar hämtad från någon server som inte längre existerar och tyvärr fungerar inte länken för att ladda ner programmet. Har någon här laddat hem programmet? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har lite olika prog men kommer att satsa på carsoft,ett lock från skroten ska införskaffas sen ska det lödas;) mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Hej, Här finns filerna! Länk |
|
|
Verkar inte vara något senare än E34 tyvärr. Nån som testat på E39? FP |
|
|
Här är info om programvaran Car Scanner: Länk Är det någon som vet hur nya modeller som stöds, det finns en lista på DME, DDE, AGS, EML mm under "Features". Den version som finns att ladda ner enligt lalaws länkar är 1.0 beta, den senaste är 4.0.6 och är tyvärr inte längre gratis... Frågan är om man vågar använda en sån tidig utgåva, jag vet inte om det finns risk att man förstör något i bilen? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.