|
Sida 49 av 111
|
|
|---|---|
|
"Johan_S och Folke" Det var Carsoft jag menade... och det var intressant upptäckt Johan gjorde. Jag Vet att komportar krånglar betydligt i vissa fall med Win2000-XP. Skulle kunna skriva en bok detta... nog om detta. Har tyvärr inte hunnit testa med en stationär burk med riktiga kom portar i... Är mycket nyfiken vad BMW scanner klarar även gränsnittet ser mindre kul ut(läs vebod programmering), egentligen ointressant bara de är bra! Mvh Jocke W |
|
|
Jocke W: Kolla i min "blogg" här så har jag lagt upp ett par bilder. --- Min bil: Länk |
|
|
Nu har jag testat med en stationär burk med "riktiga com portar", som jag misstänkte så fungerar det lite bättre då... Körde både en Win ME(Win9x) och Win XP SP2 och "ME:n" ger stabilare resultat, verkar som "handskakningen" fungerar bättre där(vanligt förekommande i win9x). Precis som någon/några har skrivit nånstans i denna jätte tråd så om jag kör "erase error memory" så pratar Carsoft helt plötsligt med moduler som "sovit tidigare", känns inte så stabilt??? Tror faktiskt jag köper BMW scanner oxå... om inte annat för eget intresse bara ;-) Men man kanske ska köpa 1.36?? Eller är det nån som har några delikata synpunkter... mottages tacksamt! Har ju inte världens nyaste bilpark... Johan_S: Ja de ser ju onekligen fungerande ut, har "tömt internet" ang BMW scanner och screensshoots mm. Mvh Jocke W |
|
|
Har nu lagt order på BMW Scanner 1.36 hos Länk Spännande och se om dom är lika snabb och leverera som one-stop... billigare var dom iaf.. Mvh Jocke W |
|
|
Hei, Jeg kunne godt tenkt meg ett slikt verktøy for å lese av om eventuelle sensorer osv er iorden eller istykker. Resette feilmeldinger, programering av hjerne. Hvilken type må jeg bestille til min e36 318is 1996mod. Hvilken type Software må jeg kjøpe ? På forhånd, tusen takk for svar! :D |
|
|
okej... jag har varit borta för länge. Då det var aktuellt att handla till E39:an för ett år sedan så hette interfacet 6.1 Nu hittar jag inte det på one-stop längre. Är det 6.5 som gäller nu? Och köper jag då alltså box + kablar. Finns det inget paket? /Fredrik |
|
|
6.5 är det som gäller just nu. Säljs i paket med interface och kabelkit. FP |
|
|
okej, har redan fått hem det internationella fejset. Det blir avläsningar ikväll. Men mitt internet ligger nere i en vecka till varför jag inte kommer ut på nätet. Tänkte tanka ner en lista över felkoder så att jag fattar vad som står. Har försökt söka och läsa men det är alldeles för många trådar och träffar. Så jag ställer en fråga som det säkert finns svar på i denna tråd någonstans. ? Finns det en lista över felkoder för E39 ? Listan över akronymer som Hasso hänvisade till har jag redan hittat /Fredrik |
|
|
Hmmm.... Ibland är man för snabb ;-) Den här verkar ju lovande Länk |
|
|
OBD-II koderna Pxxxx (P står för Powertrain, drivlina) osv är inte riktigt samma som diagnos med Carsoft, tyvärr. OBD-II är en "egen" standard för diagnos av miljörelaterade fel mm som framgår av listan ovan, medan Carsoft och en del andra är en fulldiagnos för motorstyrning och en mängd andra system. FP |
|
|
KRIS! glad i hågen kopplade jag in mig på mitt OBDII uttag i går kväll, men får bara svaret att jag skall kolla kontakten och kablaget. Ser dock inget som kan vara fel... Kör med laptop, win XP, seriellport Letade även en timme efter ett 20pin uttag i motorrummet, finns det inget sånt på min bil? Tips? 10 dagar att felsöka innan verkstaden skall serva bilen, vill få in en ev reparation i samma seans om möjligt. /Fredrik |
|
|
Det bör finnas en kontakt i motorrummet. Det är ett stort runt lock , c:a 8cm i dia som öppnas först osv. Det var först efter -01 som man tog bort uttaget och flyttade fulldiagnos till OBD-kontakten i kupén, iaf på 6 cyl E39. Annars vill jag rekommendera att kolla installationen av CS, ang. servicepack osv, läs lite bakåt i tråden så finns många tips. Jag har ingen Carsoft igång för närvarande i mina datorer men vill minnas att man inte kan starta från ikonen med blå laptop utan från vit ikon med text inuti. FP |
|
|
okej, skall testa och starta programmet från annan källa, men programmet verkar funka bra. Jag har kollat i motorrummet och förstår inte vart denna dosa skall sitta. Står det ngt på locket? Jag kan inte ens se ngt som skulle kunna utgöra denna dosa. Ps, skall väl tillägga att min bil är en tysk -01 (0011xx) men en svensk 00. Får väl leta vidare /Fredrik |
|
|
OK, då kan du nog ha en bil utan uttag i motorrummet iaf. Om programmet startar utan felmeddelande så har du kommit en god bit på väg. Se till att bilen har bra laddning på batteriet, anslut gärna extern laddare under diagnosen. Tändning skall vara till slagen, har även för mig att det skall lysa en diod för matningsspänning på intefacet, och ett par st blinkar vid kommunikation. FP |
|
|
på fejset finns 5 dioder. överst en grön för power, den lyser. sedan en som inte lyser och därefter 3 st röda som lyser konstant och har benämningar som 15pin 17pin eller nåt. Om det nu säger ngt. 6 pinnar i kontakten och det är inget fel på lödningen där. suck |
|
|
Jepp, allt verkar rimligt och rätt. Har läst nåt tidigare inlägg om liknande situation tror jag. Funderar... FP |
|
|
Tips? Kontakt/rengöringsspray, samt ev nån typ av tops. Annars mät upp både serie och i-facekabel med multimeter. Jag brukar använda mig av vanliga knappnålar i en RS-232 (seriekabeln). /S |
|
|
Förutsätter att det är nya och friska kontakter och kablar, och de avsedda kablarna förstås. I interfacet sitter en 15-polig D-sub kontakt. 5 st kablar används mot OBD-kontakten i ditt fall. 6 stift används i OBD-kontakten, varav 2st är sammankopplade (signaljord och chassiejord). När man använder den andra kabeln mot den 20-poliga runda kontakten så används 6 st kablar, bl.a pin 15 L-line och pin 17 K-line, det är dessa som indikeras med lysdioder på intefacet. Jag tror knappast du har nåt hårdvarufel på interface och kablage utan programmet kommer inte igång på rätt sätt. Funderar på om du har fått rätt filer osv. Vi rör oss med crackade programvaror osv här, det är en del som lätt kan gå fel, nån fil kan saknas osv. Om du har nån möjlighet att dubbelchecka med någon i närheten som kör samma program och utrustning osv så är det lättare att felsöka. FP |
|
|
Hej undrar jag har en e39 -97 528 som jag skulle vilja se felkoder på jag har en obdII adapter med usb anslutning sedan har jag en pin 20 som jag kopplar i obdII jag har även carsoft 6,5 men det står bara bad communication! vad kan va fel |
|
|
Till Carsoft 6,5 osv kan du endast använda ett carsoft interface, inga andra och definitivt inga som är avsedda för OBD-II tester. I OBD-II uttaget finns endast 16 stift, så var pin 20 kommer in vet jag inte riktigt. Det blir bad communication i programmet ända tills programmet känner igen rätt interface och korrekt kommunikation med bilens diagnosbuss osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.