AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.385

Carsoft diagnossystem mm

Sida 46 av 111
Stämmer.

FP
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Realscrat:
Gör som Tozzy skrev tidigare:" dra ut CARSOFT65BMW.exe filen till skrivbordet " och starta genom den så ska det nog funka. Jag hade samma problem med samma felmeddelande som du när jag började.
hoppas att det ska funka.

Jonas.
Re
8
Realscrat
523i -96
hej
och tack för alla svar. idag har jag fått carsoft att funka. jag hade testat med att starta från carsoft65bmw.exe och allt annat men det gick inte, idag testade jag med en annan laptop och körde carsoft 6.0 och det funkade direkt :) ska nog testa med sp 1 i morgon.. finns det nån märkbar förbåttring i sp 1 t. ex. att man får kontakt med flera moduler eller nåt ?
mvh. Realscrat
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Använder man carsoft-kina-interfacet även med BMW-Scanner programvaran? Kan BMW-scanner koda in styrenheter?

---
Min bil: Länk
BMW-scanner har eget interface, Carsoft har eget interface.
Protokollet för BMW-scanner är mera standardbetonat och kan ev. kommunicera även med andra interface. För i runda slängar $49 är det dock inte lönt att testa, bättre att använda original.

FP
to
207
toson
540iAT E39 -00
Jaha, nu är jag här. Med tips från forumet (folke) har jag införskaffat Carsoft då de flesta felkodläsare/återställare endast tar motorkoder och med ett ABS/ASC indikerande vill man veta vad?
Har skaffat genom eBay (programmet från England och interfacet från Tyskland = skapliga priser och välkända säljare) och precis fått hem dom och provat.
Installation av programmet gick smidigt enligt instruktionen och det startar och öppnar alla fönster som man förväntar sig.
Kopplar man in interfacet så lyser och visas att det fungerar (kör med USB-adapter som leverantören skickade med).
När man sedan vill titta på felkoder börjar den söka men efter en stund avslutas detta och ett meddelande kommer upp "carsoft.exe har hittat ett problem och stängas ned" varvid programmet avslutas och man får starta om.
Detta händer när man ska titta på felkoder och släcka felkoder samt köra/kolla elprylar, men "Live data" och "chassie nr och miltal" går att få fram direkt.
Har läst i tråden, men hittar inga konkreta lösningar, somliga säger "funkar INTE med USB" andra att "inga problem med USB" och där liknande problem kommer upp verkar det inte mynna i någon konkret lösning???
Jag behöver hjälp med "lite handpåläggning" troligtvis!

Toson
Jag skulle börja med att testa på en dator med direkt serieingång, utan USB-adapter. Det har varit en del knepigheter med att få igång installationer när man inte installerat crack och servicepack i rätt ordningsföljd, fast då borde det inte starta alls. En tröst kanske kan vara att det kan strula ibland även vid riktiga installationer och det gäller även andra diagnosprogram, inkl DIS på BMW-verkstaden.

FP
to
207
toson
540iAT E39 -00
Om vissa informationer går att få fram, borde väl rimligen resterande oxå komma via USB/RS232 eller går de via andra stift i 20-pin dosan?
Några har indikerat samma problem i den här tråden, men inte redovisat vad som löst det?
Några speciella inställningar för USB/RS232-kommunikationen? Jag körde på det som lag inne, är väl "standardvärden"!
Ska försöka baxa ut en stationär PC till bilen och se vad som kan göra susen!

Toson
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om någon undrar så fungerar Clas Ohlsons USB->COM-adapter ihop med Carsoft: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
to
207
toson
540iAT E39 -00
Lite komplettering:
USB/RS232-adaptern såldes av samma som sålde Carsoft-interfacet och skulle funka med detta!
Vad menas med SP1 i Carsoftsammanhang?

Toson
Re
8
Realscrat
523i -96
hej toson
SP1 är bara en liten uppdatering till programmet som ska nog fixa några buggar osv. för mej har carsoft fungerat lika bra utan sp1, dock är problemet att felmeddelande kommer upp när man kör diagnostik kanska vanligt och har nåt att göra med själva installationen inte usb adapter. testa bara avinstallera carsoft och sen installera om bara 6.5 utan sp1 och sen lägga till crack filer och testa om det fungerar om det fungerar då är det fritt fram att installera sp1 och sen cracka den.
mvh. realscrat
to
207
toson
540iAT E39 -00
Realscrat/ Jag har nog inte SP1 med i det jag installerade, utan såg på annat håll att det pratades om det och hur man skulle installera.
Såg oxå att det fanns med i "Pirate Bay's" nedladdning men fick där bara en liten fil (torrent???)som inte kan öppnas utan lite övrigt trix så jag väntar med den och provar det här först. Det SKA ju funka enligt leverantören så det är väl "nå't".
Installerade Carsoft programmet enligt anvisningen på en stationär PC och fick meddelande att det inte var korrekt installerat pga att det var för lång sökväg till vissa installationsfiler?? Hade lagt mappen i en undermapp några "steg" ner i Mina dokument. Jag flyttade då mappen med installationsfiler till skrivbordet och då gick det som smort men har dock inte haft tid ännu att prova på diagnosuttaget.

Toson
to
207
toson
540iAT E39 -00
Jaha, alla vänner.......... har nu ominstallerat och kört från stationära PC'n (ordet "bärbar" får en lite annan betydelse efter en så'n manöver!!!) men inte blev det bättre, exakt SAMMA funktioner/ej fungerande som på laptopen men USB.
Sannolikt borde det vara nå't annat som "inte ligger i fas" med program eller interface???
Några "aggresiva" idéer, någon???

Toson
Re
8
Realscrat
523i -96
lite svårt att säga eftersom det finns många olika crackade versioner där ute, jag hade också liknande symptom några gånger i början men sen avinstallerade och installerade igen osv ett par gånger med olika versioner som jag hittat och till slutet fick jag den funka, men det är väldig svårt att säga vad exakt gjorde succeen... kan bara rekomendera att ladda ner en annan version du kan hitta på nätet och testa ...
to
207
toson
540iAT E39 -00
Har bara hittat "Pirate Bay" (som fö har varit lite svårt att komma in på) efter tips i tråden, så är tacksam för tips på andra fungerande.
Köpte på eBay "för att slippa onödiga konstigheter" men det är nog "pyssligt" vad man än hittar och gör med sån't här.
Om jag hade köpt en "fullversion" för 25-30k:- och fått ett fungerande program hade jag nog inte tyckt att det var värt pengarna. Även om funktionen kanske är OK så ser och funkar det som lite "hemsnickrat" och inte borde kosta mer än någon tusing.

Toson
Jag postade den här frågan i 3 serie forumet men fick inget svar så jag testar här också.

Pappas 318i-00 har fel på luftstyrningen i kupén, det började i vintras då bilen immade igen i bland och då hörde man att fläkten gick för fullt men det blåste inte något, men efter en stund kom luften och imman försvann. Väldigt irriterande när man har bråttom och ska iväg.

Nu har den börjat med att bara blåsa kallt på fötterna och inget på rutan eller i dom andra utblåsen.

Så nu har jag kört Carsoft och fått error på AIRCO: "52 fresh air flap motor"

Jag har inte börjat riva i den än, men undrar om det är den som kallas "ställdon friskl.-/återcirk spjäll" i ETK:n som jag har fått error på? (finns höger,vänster, defroster plus några till, men dom pekar på samma sak i ETK:n)

Eller kan det vara något annat som den får error på?

Mvh Tuna
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Tuna;
Jag tror det är som det står i CS, dvs att stegmotorn är kass som styr spjällen. Jag har själv ett fel på potentiometern i friskluftspjället, men det är inget som visas i CS, så garanterat stegmotorn som inte kommer dit den ska eller avbrott.
Kan inte vara så svårt om Du ringer till BMW och beställer/berättar felet innan du river ned?

/S
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Version 2 av one-stop factorys interface (efter oktober 2005) kräver SP1+ crack (CS6.5-06) för att fungera. Före oktober 2005 ver 1 räcker det med 6,5.05+crack. SP1 upgrade har även Idrive inkluderat. Och detta med USB adapter är alltid suspekt, se till att det fungerar utan till att börja med.

///MVH Hasso
Länk
to
207
toson
540iAT E39 -00
Har inte One-stop-factory's interface men har inte fått tag i CS SP1 heller.
Har fått lite tips från leverantören, men det har inte hjälpt.
Har kört på två olika (laptop och stationär, ganska nya) PC'n, ominstallerat, kört utan säkerhetsprogram, med och utan USB och kollat "infektioner" utan minsta förändring.
Enda gemensamma nämnaren är interfaceboxen som dock verkar funka med t.ex " Live data" utan minsta suck.
SUCK..................

Toson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tja frågan är ju om det inte är one.stop factory som tillverkar de flesta interface, som sedan säljs i andra "kläder" för dubbla pengen ibland.
Plugg under huven eller enbart OBDII uttag i bilen ??

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.