AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.467

Carsoft diagnossystem mm

Sida 45 av 111
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nu har jag kört igenom separata tester på alla moduler med en desktop med riktig Serieport och resultatet är det samma så USB ->Serieadaptern fungerar bra!

Jag får inte konrakt med AIRBAG men däremot med alla under SIM (Safety Information Module) där ingår utöver SIM:
SASL - Satellite, A-pillar left
SASR - Satellite, A-pillar right
SFZ - Satellite, vehicle center

De tillhör alla säkerhetssystemet och är kopplade till varningslampan för Airbagarna, så frågan är om inte Airbag ingår i dessa!

Däremot lyckas jag inte läsa av LCM, får några skräptecken bara!

Så kontentan är att 6.5 inte räcker fullt ut på modellgenerationerna som finns just nu! Jag skulle vilja koda alla optioner som det går att göra på E46,E38 E39 och X5.

Då jag hinner skall jag köra diagnos på E61:an också.

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Ibland kan det ligga gamla felkoder i systemet, så nollställ och se om dom kommer tillbaka. Kanske är ett fel som gått över eller reparerats tidigare.

Ja CS är inte ett 100%igt system med den kan vara till stor hjälp (om man har tur ;).
Jag har haft mer glädje av mitt OBDII interface med Proscan och Digimoto där man kan spela in live data m.m.
Verkar mysko, fast jag har inte själv testat på dessa nyare modeller. Vi får kanske komma ihåg att vi rider "gratis" på ett system som normalt kostar runt 50+kkr, nån garanti är väl svårt att leverera. Men de flesta har lyckats bra iaf med modeller fram tills nu, dock kan man inte göra kodningar i systemen med Carsoft, det är inte avsett för detta.

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tittade på en demo av nya BMW Scanner och räknade till 86 moduler i E65 så det är många moduler som inte ingår i CS 6.5.

Nej, det finns inga gamla fel i bilen! För tre veckor sedan var bilen inne på BMW och fick all SW uppgraderad! Laddningen tog flera timmar och efter det så fanns inga felkoder!
Jag gjorde dessutom diagnos på alla moduler igår kväll ( de som jag kom åt)
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hej!
Jag har inte skrivit här tidigare, men har kört både Carsoft 6.5 och BMWscan 1.36 i ett års tid ungefär.

Carsoft är kalas då jag sparade in 2000 meddetsamma bara på att jag fick reda på att det var ABS-givare vänster bak som var kass när hastighetsmätare och allt lade av (givaren kostade en tusing, bmw skulle ha 3 för att fixa det som tog mindre än en kvart).

BMWscan 1.36 är väl bra om man vill resetta fel, men jag vet inte hur man får fram VAD det är för fel (om man har kvarstående).
Är det någon som vet hur man tar fram mha dessa nummer vad felet är?

BMWscan tar inte min DME, så den kör jag i Carsoft och nu är det så att jag får ett fel där gång på gång jag kör detta. Får aldrig tillbaka felet efter start/omkörning eller nåt, men efter nån månad så har jag felet igen och jag kan inte tyda det.
Det enda som uppges i CS är HW/SW nr på BOSH o BMW (samma före o efter reset), samt när det är ett "ERROR" så står ett nr "88" längst ned, samt "DME33_FE.DXT" med rött!

Är det någon här som vet vad jag har för fel på DME/ME:n när det står nr "88" längst ned, samt "DME33_FE.DXT" med rött i Carsoft 6.5?

Tacksam för svar från nån som vet.

/S
Visa användare
13
SLM
540iA -96 (e34)
Tjena!

Fick en tanke precis om man möjligen kunde köra carsoft på en pocketpc/handdator??

Eller rättare sagt, är det möjligt att installera carsoft 6.5 tex i windows mobile?

Nån som gjort det kanske?
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Det går inte att installera på en Pocket PC som den är, installern måste kompileras om för att passa PPC. Sen tror jag knappast att CS i sig kommer att fungera på PPC, måste nog oxå byggas om för att framförallt få plats på skärmen ;)
fr
2
freddarp
330D Touring -03
Hej !

Har en 330D -03 som ibland efter den körts varm vägrar starta om den varit avstängd 20-30 min.
starta den efter 5 min eller när den kallnat är aldrig nåt problem.
Har haft den inne hos BMW som ej kunde hitta nåt fel för nån månad sen.
såg ett annat inlägg med ett likadant fel där han hade fel på kamaxelgivaren utan att ha haft nån felkod.
Enligt verkmästaren på BMW så ska ett sånt fel ge en felkod så han trodde inte det var mitt problem.

Hur som helst så har jag kollat felkoder med carsoft och fick fram följande:

Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR
Module Info : DME / DDE
DDE 5.0
Part Nr. : 7793540
Functions-Software Nr. : 100.1.0
Betriebs-Software Nr. : 2.5.0
Diagnose index:32
Code index :9
Variantenindex:89
Hardware Nr. :10
Production Date: 04.11.2004
DDE50_FE.DXT
4B90
4262
4560
40E0
4BB1
4661 Power Supply
4491
4A30 Signal Multifunction steering wheel (MFL): Toggle Bit
4570

Single diagnosis completed !

frågan är hur man ska tolka koderna, har letat på alla möjliga forum men ej hittat dessa koder.
Jag trodde man fick ODB2 felkoder med Carsoft !?
Nån som har nån aning om vad dom betyder ?

//Fredrik
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Fredrik;
Resetta alla felen och få ditt fel att hända igen.
Kör diagnos på "DME":n och kolla vad som felas (motorn).
Kolla sedan vad som har hänt igen med diagnosen.

Hade ett liknande fel på min gamla Merca, och tillslut kom jag fram till att det var bränslepumpsreläet som var kasst (utan dator).

Förhoppningsvis har du bara ett dåligt laddat/underhållet batteri. Dålig jord/kontakt skapar sedan felet?
Vill bara hjälpa..

/S
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det stämmer att det händer att kamaxelgivaren inte ger någon felkod, varför vet jag inte men flera ägare har råkat ut för detta.
Nja du får "BMW" s koder med textförklaring med carsoft. men jag har ingen koll på Dieslarnas DDE koder.
Tips spar ned diagnosen på HD i lämplig mapp sedan öpnnar du den och skriver du ut den, det händer att det dyker upp mer text än det du ser direkt i burken ibland

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Fel på Kamaxelgivare får man om man kör OBD2 med scantool.Testade det på en 525-01,men inget fel visade sig i carsoft.Givarna kan ha fel som inte ligger stabilt innan den ger sig helt,som på min SAAB 9-5 från 01. Vevaxelgivaren lade till slut av så jag fick en felkod....men innan det gick att få ut en felsignal som låg kvar att läsa tog tid och bilen la av efter en halvtimmes körning och funkade klockrent efter en kvart-20 min igen. Antar att givarna "börjar" lägga av ibland för att sedemera bara lägga av helt innan man hittar det rätta felet.

Jonas.
Re
8
Realscrat
523i -96
Hej
har nu också köpt kina interface men får den inte att funka den e 6.5 och jag har försökt med carsoft 6.5 med o utan sp 1 men får hela tiden bara att check the cable... så jag får ingen anslutning till bilen. har också försökt med olika comports inställningar men ingen hjälp där eller... har nån kanske råkat ut för liknande och har några bra tips hur jag får kontakt med bilen. Bilen jag försöker ansluta är en e39 523i från ´96 med gammla runda anslutning.
tacksam för alla svar...
fr
2
freddarp
330D Touring -03
Hej !

Tack för all hjälp, felen raderade jag när jag tog loggarna nu är det bara vänta på att felet uppstår igen..
Jag trodde att om en givare krånglar, och ger en felkod så ligger detta fel kvar !? bilen raderar alltså ej fel själv även om felorsaken försvinner.
stämmer det ?

Hasso, ingen mer info vid sparad info eller utprintad rapport..tyvärr...
S-koderna du pratade om, är det info bara BMW känner till eller kan dom gå att hitta nånstans på nätet ?

//Fredrik
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Realscrat;
Vad kör du för dator, RS-232-port mm?
Dell-dator eller ett PCMCIA-kort där du kan välja COM 1-4 funkar kalas?
Lattja lite med tider och interrupter om du tror det kan vara problemet.

Vet inte om "Kina" funkar, men de från landet man säljer "Cervezas" funkar för mig.

/S
Re
8
Realscrat
523i -96
Hej jag kör en toshiba satellite 4200 med inbyggt com port.
vad menar du med att lattja med tider? också undrar om alla andra inställningar för com är rätta , har testat med 4800 8-0-1-0... alltså databits-parity-stop bits-flow control.. e de rätt ?
kan det va nåt med laptops com port att den inte funkar riktigt som den ska? ska man kanske släpa ner stora datorn och testa eller spelar det ingen roll?
Sorry för så många frågår men behöver verkligen få den att funka har betalt till m-bilar över 10 k senaste månaden och bilen bara strular... har ingen lust att lämmna den till bmw hela tiden om dom ändå inte får nånting gjort...
Tacksam för alla svar....
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
9600, ingen paritet, mm.
Standard för RS-232.
Om Du hade kört PCMCIA, så är vissa kort kompatibla med RS485, då kan man ändra tider mm.

Vanliga fysiska kontaktproblem fixar man temporärt med el-spray.

Har Du ställt in rätt port i CS? Du kan inte räkna med att få kontakt på com 1 i programmet om porten ligger som com2 ienhetshanteraren (vilket OS kör du).

Har Du halvlyse på, tändning i läge 2, ok spänning mm, som instrueras i programmet?

/S
Re
8
Realscrat
523i -96
yep har även testat med 9600. fysiska kontaktproblem ska det någ inte finnas eftersom m bilar har ju kört diagnostik inte länge sen.
com porten e rätt inställt och har även försökt med att ändra den i enhetshanteraren och programmet till com men smma sak ingen kontakt. kör xp pro.
har allt rätt på bilen också som det ska så jag vet inte vad mer kan det bero på har även avinstallerat och om installerat carsoft ett par gånger men får bara ingen anslutning till bilen....
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har det någon betydelse vilket interface man köper (ja förutom att kvaliten möjligen kan variera), om alla är gjorda för carsoft 6.5? Kan man göra samma saker med alla interface eftersom att man använder samma programvara?
Hittat nåt i sverige för 1750:-, men i tyskland och andra länder finns det för under 1000-lappen.
Kan man koda in nya styrenheter med ett sådant här interface och mjukvara? Kanske man även kan koda om gamla (det verkar inte BMW kunna göra)?

---
Min bil: Länk
Det bör inte vara nån skillnad mellan olika interface, om det ens skiljer nåt internt på dessa. Funktionerna styrs av programvaran, Carsoft har ingen funktion för kodning av enheter, förutom lite språkkodning osv på vissa funktioner.

FP
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ok, sitter nu för fullt och läser i tråden.. mycket text är det! Jag började nästan förstå att så var fallet, men nu fick jag detju i klartext - tackar.

Har jag förstått det rätt, att om man ska kunna koda om enheter bör man skaffa EDIABAS istället? Såg ju t.o.m. billigare ut - 49$ + 9$ för adapterkabel. Antar att man då istället får problem att hitta mjukvaran.. Eller?

---
Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.