AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.573

Carsoft diagnossystem mm

Sida 44 av 111
Välkommen till forumet.
Lite kortfattat: Carsoft kräver sitt eget interface, de andra kan gå att korsbefrukta en hel del.
I princip alla interface bygger på samma sak: En nivåomvanlare från bilens TTL-nivå 0 till +5V skall omvandlas till datorns RS-232 -5 till 10V och +5 till 10V.
Thats it, sen brukar man lägga till lite galvanisk isolation, lite indikatorer osv men i princip klarar man sig utan detta.
Samma typ av interface används för övrigt i många andra sammanhang inom industri, telekom, komradio osv. Sen är det bara datorns programvara (Ediabas, BMW-scanner, VAG-COM m.fl, Freescan och div andra OBD-II program osv, som bestämmer hur gränssnittet mot användaren ser ut. Givetvis kommer det inte samma data osv ut från olika bilar och bilmodeller, och det är även skillnad mellan "total diagnos" i motoruttaget på t.ex BMW tidigare än -01 och OBD-II diagnos i kupéuttaget. Många andra bilar kör hela diagnosen genom OBD-uttaget.
Carsoft skiljer sig lite mot andra, de har en processor inbyggt i interfacet med en programsnutt för initieringen av deras diagnosprogram.

FP
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Om man går in på: Länk Där finns uppgraderingar till CS 6.7 ,är det något som fungerar ihop med den hemtankade versionen på nätet (6.5 med crack) Tycker det är synd att förstöra ett väl fungerande program

Mvh:Brynet.
Njae, att hämta upgrade från tillverkaren funkar bara på deras original och registrerade program, knappast på piratkopior. Det brukar inte dröja alltför lång tid innan nya versioner kommer ut från "undre världen" också, bara att ge sig till tåls.
Jag mailade dig tidigare ang. Ediabas osv, vet inte om du svarat men Telias mail har ju inte funkat sen i torsdags och funkar fortfarande inte.

FP
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hur är det med kompatibiliteten med Windows Vista? Någon som har provat?

________
Bilblogg:
Länk
Visa användare
10
Mikaelft
E36 1995 Cabriolet
Som jag har skrivit för, ja det fungerar, jag har vista
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har nu ett nytt interfacekablage från annan leverantör. Fortfarande får jag inte Carsoft att fungera i min E65!

Jag har testat Carsoft 6.5.
1) comport via USB (interfaceadapter köpt på Dustin)
2) kinainterface kopplat till OBD-uttaget i E65:an (version 2. Dioderna lyser med fast skendå jag ansluter)
3) startade upp programmet och konfigurerade rätt comport
4) försökte göra en diagnos,först alla, och sedan Airbag. Båda gångerna terminerade programmet halvvägs genom initieringen. Dioderna på interfaceadaptern blinkar inte men dioderna på kinainterfacet lyser alla utom service interval.

Några tips?
Egendomligt. Men nu lyser det iaf på interfaceboxen, då verkar denna frisk iaf. Jag skulle vilja testat med dator med "riktigt" serieuttag. Har testat med två olika USB-adaptrar, den ena har ingen lysdiod, den andra har en gul.
Du skriver flera, undras vad det är för en adapter? Olika adaptrar har ställt till en hel del genom åren som jag skrivit om tidigare.

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Folke: Länk
Känner inte till just denna.

Elfa UC-232A USB-RS232/DB9 art.nr 25-164-09 198.00
är den jag testat med samt en no-name som jag inte minns var den kommer från.

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag kom just på att jag dessutom släpade ner desktopen till garaget före Påsk,
Före test så installerade jag en annan kopia av programmet som levererades med interfacet.
Tyvärr var resultatet detsamma, det var därför jag beställde ett nytt interfacekablage! Det verkar som dessa interface tillsammans med Carsoft 6.5 inte fungerar på E65. Jag har dessutom låtit BMW uppgradera all SW i Bilen!

Mitt försök i E61 2007 gav samma reultat!

Nu har jag 2 nya interface som jag troligen säljer!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
steaman:

Har du testat BMW-scanner ver 1.3.5 eller 1.3.6 från Pa-soft.
Det är ett häftigt program. kan allt som carsoft kan och lite till.Länk har mycket program att tanka ner och bra
interface till dina bilar.

Mvh:Brynet.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Intressant! Intefacen verkar identiskan med dem som används till Carsoft!
Har du någon erfarenhet av Pa-scanners SW och interface?
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Steaman: Jag känner igen det där med att programmet kraschar direkt vid uppstart. I mitt fall berodde det på att jag försökte starta Carsoft via startsidan med bilden på en BMW. Jag drog ut en genväg från CARSOFT65BMW.exe filen till skrivbordet som jag kör istället för BMW-bilds-menyn och det funkar klockrent.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nja, det kraschar då jag valt någon modul för att göra diagnos.
Den svarar då att den initierar och så kommer det en rad med punkter. Då halva raden av punkter (halvvägs igenom initieringen?) så kraschar programmer.

Det har det gjort med 2 olika interface, 2 olika kopior av programmet, i två olika PC (den ena med serieport) och i båda bilarna!! Lös det den som kan!!
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Låter som mjukvarumickel i din dator..
Om det kan vara nån hjälp så installerar jag alltid CS på följande sätt(kanske kan göra nån skillnad):
Först installerar jag CS 6.5 (utan SP1)
applicerar mummel mummel filerna till denna version
installerar sedan CS 6.5 SP1
och applicerar mummel filerna på denna
sedan drar jag ut genvägen från ovan fil til skrivbordet.

Hade rätt mycket trassel i början innan jag fastnade för denna metod som fungerat utan problem på en 5-6 datorer.
Jag har träffat på liknande programstopp också. Prova gärna på t.ex en E39 eller annan bil och se om samma sak händer där. Installationen med crackar osv samt vilken startfil som används spelar också roll som Tozzy skriver, det är lätt att köra fel under installationen.
BMW-scanner är ett helt annat program och interface, trots att boxen synbarligen ser likdan ut. Kontakten in från bilens OBD-II eller stora diagnosuttag är t.ex 9-polig istf 15-polig osv. Vilket program som är "bäst" är väl kanske en smaksak, man kan i stort sett utföra liknande felavläsning osv. Det är värt att åter igen upprepa det jag skrivit tidigare: Inga diagnosprogram fixar några fel osv, de är i grunden ett verktyg för verkstader att avläsa felkoder osv, man måste själv ha grundkännedom och inte minst dokumentation om bilens system osv för att kunna åtgärda felen.

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Folke: du är modig du :) själv mummlade jag bort C-ordet eftersom det är ett offentligt forum, he he

Steaman: ser att du bor i Sthlm, om du har lust kan du svänga över till mej så kan vi jämföra interface och program för att se om det går att lösa problemet med din dator/interface.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tozzy, tack för tipset! Jag har nu installerat om programmet enligt ditt recept och det fungerar äntligen!

Jag fick "Module does not respond" från: BC/MID, ZKE/ZKM, EWS och CVM

Jag fick "Error --> Read the error memory" från SBSR

Är det enheter som inte finns eller kräver en nyare utgåva av programmet??
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
På min får jag också Module does not respond på BC/Mid men OK på ZKE och EWS.

CVM är Cabrio Soft Top så den borde du inte hitta ;)

SBSR är Sattelite B Style Right, är väl något i Navigatorn, får du ingen mer info när du kör diagnos på endast SBSR?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har nu gjort några tester till.
Vilka och hur många moduler som svarar skiljer lite mellan varje diagnos och mellan mina två interface. Jag ska plocka ner en desktop till garaget ikväll för att se om USB_till_Serieportsomvandlaren spelar in.

Måste säga att VAG-COM är mycket bättre att jobba med!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.