|
Sida 43 av 111
|
|
|---|---|
| Jag har Vista Ultimate och CS 6.5! Det fungerar jättebra!:) | |
| Hade inte heller problem(mer än vanligt) med CS när jag testade Vista. Jag gick tillbaka till XP pga. kamera styrningsprogram inte fungerar i Vista än. | |
|
Jag testade idag Carsoft 6.5. 1) comport via USB (interfaceadapter köpt på Dustin) 2) kinainterface kopplat till OBD-uttaget i E65:an 3) startade upp programmet och konfigurerade rätt comport 4) försökte göra en diagnos,först alla, och sedan Airbag. Båda gångerna terminerade programmet halvvägs genom initieringen. Dioderna på interfaceadaptern blinkar men ingen diod i kinainterfacet blinkar eller lyser. Några tips? |
|
|
jag har gjort den erfarenheten att en stationär dator verkar att funka bättre än en bärbar. Vissa säger att den stat. datorn har mera ström på USB än den bärbara. Jag har haft ett china interface som funkade bra, har du provat att ominstallera programet ? |
|
|
Nej det blir nästa åtgärd! Någon Desktop har jag inte längre, bara 4 Laptops! Visserligen har jag en Desktop på landet som jag använder p.g.a. serieporten, men den är så gammal så att jag kör Windows 98 på den. Skall jag test med eller utan Service Pack 1? Hur reagerar Carsoft om min licens inte är giltig? |
|
|
Jag har bärbar, och jag köpte PCMCIA comport. Ordentliga grejer!! USB --> är bara bajs |
|
|
Steaman: Om inga dioder lyser eller blinkar på interfacet så har du ingen fysisk kontakt med bilen, eller fel i kablaget osv. Strömförsörjningen via USB osv är bara relaterad till USB>RS232 adaptern, själva interfacet strömförsörjs alltid från bilen. Jag har kört CS med interfacet ovan både på äldre laptop med RS232 och via USB-adapter, det funkar utmärkt när bara adaptern gör sitt jobb osv. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
steaman, har du ett interface köpte efter oktober 2005 =ver 2 så ska du ha Carsoft 6,5.06 = upgrade SP01+crack (idrive ingår även i den verisonen) annars fungerar det inte. ver 1 räcker med 6,5.05 + crack kolla under hjälp vilken version sedan kan du aldrig utesluta att USB adapter är också är boven(fungerar kanske 1 av 10 i dramat, så prova på den äldre datorn med seriell port så eliminerar du den frågeställningen osså, CS fungerar med Win -98 också. ///MVH Hasso Länk |
|
Bra att det funkar med Win '98, då tar jag hem den gamla datorn och testar. Interfacet levererades från Kina för 2 veckar sedan så det borde vara version 2. |
|
|
Kunde vi reda ut om det lyser i någon diod på själva interfacet (svarta lådan) först? Annars spelar det ingen roll hur du kopplar in dig eller byter datorer, versioner, opertivsystem osv. FP |
|
|
Folke det stämmer ett ingen diod lyser! Då är frågan om det är interfacet eller bilen som är orsaken till att inte dioderna lyser? Jag skall prova med att koppla in interfacet i vår nya E61 men jag undrar om någon verifierat interfacet på E65 eller E61? Om det ska fungera på E65 och/eller E61 så är det interfacet som är felaktigt och då är det väll bara att reklamera interfacet och skicka tillbaka det till Kina. |
|
|
Nu har jag pluggat in interfacet i OBD anslutningen i E61:an. Jag hade ingen PC inkopplad utan endast interfact och ingen diod tändes. Om inte de senaste generationens BMW är modifierad så måste det vara fel på interfacet. |
|
|
Verkar som något är fel i anslutningen eller OBD-kontakten. Pin 16 i denna ger 12V ut som strömförsörjer interfacet osv. Kanske du kan testa i nån annan bilmodell och se? FP |
|
|
jag hade samma problem men av lyckos träff så fixade det sig , det var som så att inbyggt mobiltelefon som blockerade interfec jag har blockat bort den , jag undrar om det kanske kan hjälpa dig erik |
|
|
Som jag skrev så har jag nu testat interfacet i båda bilarna, i E61:an endast interfacet utan PC. Ingen Diod lyser i någon av bilarna. E65:an fick en hel SW-uppgradering för 10 dagar sedan (som tog 5 timmar enligt BMW) och E61:an är endast 9 dagar gammal. Antingen fungerar inte detta inteface med för nya bilar eller så är det felaktigt. I OBD-donet så är följande pinnar anslutna: --------- 4-5 ihopkopplade med en leding ansluten 7 8 15 16 --------- |
|
|
Mysko. 4-5 är jord och 16 är plus. Har du nån möjlighet att hänga på en multimeter och se om du hittar 12V mellan dessa? Om det finns spänning där så måste det vara nåt skumt med interfaceboxen, eller möjligen kablaget. På de tidigare modellerna var det dålig kvalitet på kablarna, mycket möjligt att du har ett avbrott i dessa. Kan du ohmmäta mellan OBD-plugg och d-subkontakt så ser du snart om det är avbrott. FP |
|
|
Jag har ringt kablaget OBD-plugg till d-subkontakt och alla är anslutna! Vilka pinnas som skall sitta var vet jag inte. Varför skulle jag inte ha 12v ut från bilarna? Osannoligt att båda har samma fel. |
|
|
Jepp, det är osannolikt. Möjligen har de av nån anledning använt andra pinnar än 4-5 och 16 men man undrar isf varför, eftersom dessa är standard i OBD-kontakten. Återstår fel i interfaceboxen då, och att lyfta på locket och följa kablaget in. Det bör sitta en liten 3-pinnars spänningsstabb som tar ner 12V till 5V osv, den kan ju ha gått sönder. FP |
|
|
Om jag öppnar boxen så blir det svårt att reklamera den! JAg har mailat leverantören, får se om jag får respons annars öppnar jag den! |
|
|
Hej allihop. Det här är första gången jag skriver här. Det här med bildiagnostik är väldigt kul. Så jag byggde först ett interface till vår audi A6-96 (OBD 1)och laddade VAG-com program.sedan köpte jag en ELM323 till vår SAAB 9-5 -01(inget speciellt prog) och sedan ett paket med PA-soft med BMW scanner 1.3.5+1.3.6 till vår BMW 316-98 touring....men det gick inte. Laddade carsoft i alla de möjliga versioner,men icke.så nu beställde jag ett china interface för just carsoft. så till mi fråga: Finns det bara carsoft som fungerar till en 316-98?? Vår 9-5a skall nu sälgas till förmån för en 528-00 där man kan använda sig av allt det jag nu har. Ediabas ville inte prata med något av det jag har heller.Har även testat på 525-01,men där fungerade ju BMW scanner(PA-soft). Tacksam för lite svar. p.s jag har läst igenom den här tråden från början,det var MYCKET trevlig läsning så fortsätt skriv. Mvh:Brynet p.s vad passar på en 6-serie från 83?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.