AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.461

Carsoft diagnossystem mm

Sida 42 av 111
__
260
__MiCkE__
750iA -89
låter intressant med carsoft å allt vad det är..
kan man utnyttja fler funktioner med kabeln än bara läsa felkoder?
typ programmera/fippla med inställningar?

MVH
Micke
ch
62
ch a
M5-00, E92 320i 2008
Nej det är inte tänkt så

Visa användare
132
bolmin
530d -00
ngn som vet om det finns någon felkod för radion eller så? min telefon, navi å auxventilation och sånt funkar.. men stereon e hel död, även cd växlaren..
e39 - 00
Finns ingen direkt felkod för denna utrustning. Över huvud taget är inte avsikten med diagnosutläsning att tala om vilka enheter som inte funkar när det redan är uppenbart. Det är mera avsett för dolda enheter, sensorer och givare mm och sånt som ger indirekta symptom på körbarhet, motor osv. Vad gäller stereon osv så får man felsöka logiskt på konventionellt vis, börja med matningsspänning in, kolla "utenheter" som högtalare osv.
Eftersom du nämner telefon, navi osv så förmodar jag att du tänker dig att stereon också är integrerad i samma display (MID). Så är det inte, stereon (om det gäller Business RDS/CD/tape) så sitter den uppe under luckan. CD-växlaren styrs från stereon osv.

FP
Visa användare
10
Mikaelft
E36 1995 Cabriolet
Jag kunde inte läsa av "LCM Readin" på min e36 318i 1995 cabriolet :( hur ska jag hitta ut hur långt den har gått?

Annars så fick jag alltid fel på ZKE / ZVM (central body electronic)
Fel:
15 Lock Contact

Carsoft löste mitt problem med airbag'n.
19. AIRBAG - warning-signal defect.

AIRBAG memory is been erased!

Vad är egentligen airbag warning-signal ?
yo
61
yoyo59
318i -04
På min 318 2004 får jag ingen response från DME och ingen Live Data, program version carsoft 6.5.0.6. övriga moduler som bilen har svarar OK. Har läst i tråden om dom som haft det omvända problemet, som beroode på att något stift i OBD-kontakten inte var framdraget...en del nämner någon funktion där man t.ex kan styra fönsterhissarna, jag kan inte hitta någon sådan funktion (under vilken meny finns den?) och lurar på om jag ändå har "rätt" version av programmet? Är ju självklart intresserad av att få kontakt med DME, några tips på hur jag går vidare?
yo
61
yoyo59
318i -04
Någon som provat carsoft på e46 nyare än 2002? Resultat?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Mikaleft:Det finns inget LCM att läsa av på E36 från 95.
Har du inget fel på låset så är det en "bugg" kan vara ett oanvänt öppet kontakpar tex som används till nån annan funktion på vissa bilar som den indikerer fel. Förekommer även på E34s bromssljuskontakt när den inte har farthållere och ett kontaktpar är oanvänt exempelvis.

Airbag varningssignal är förmodligen att någon vridit på tändningsnyckeln när instrumentet inte varit anslutet misstänker jag, dvs lampans funktion fungerade inte..

yoyo.59, Har du bilen igång när du provar ??

///MVH Hasso
Länk
yo
61
yoyo59
318i -04
jag har halvljus på och har provat med nyckeln i läge 1, läge 2 och även med startad motor, förutom DME svarar övriga moduler, kan även läsa chassi# och kilometerställning :-(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jag var kontakt med en tysk för nått år sedan, han hade också liknade problem med en 4 cylindrig E46a.
Så det verkar förekomma att alla modeller funkar det olika på, även med ZKE modulerna finns ju en uppsjö av olika varianter så alla funkar bara inte klockrent pga utförande och utrusningsnivå.
Sedan är det ju så att det finns nog olika varianter på fulprogram ute på nätet också.

///MVH Hasso
Länk
Det fanns ett par varianter på anslutning till databussen i den gamla kontakten i motorrummet (två olika stift beroende på 4cyl eller 6cyl). Men jag förmodar att anslutningen på en -04 sker på OBD-kontakten i kupén. Jag har inte sett något om olika inkoppling i dessa. Det är som Hasso skriver, olika varianter och system förekommer, småproblem förekommer tyvärr vid diagnos osv.
Vill även påminna om det jag skrivit flera gånger tidigare: Att köra bilen i ett diagnossystem är ett verktyg för bilverkstäder vid service osv. Tillgången på interface och programvara är ju stor numera, men leverantörerna i t.ex Asien talar givetvis inte om att problem förekommer, och lika stabila som proffsystemen blir våra hobbyinteface och crackade program aldrig. Detta är viktigt att komma ihåg.

FP
yo
61
yoyo59
318i -04
Verkar som det sitter en nyare typ av DME i den 2004/08 jag provat på, kanske carsoft 6.5.0.6 saknar stöd? Någonstans blir det väl en brytpunkt där man måste ha nyare programvare typ carsoft 6.7 för att kunna prata med modulerna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Ska väl tillägga att jag kört med den dyra varianten i flera år dvs original program med originalinterface och det finns buggar i det programmet också.

///MVH Hasso
Länk
Även den minst sagt superdyra konsollen med dator och interface osv (DIS) som BMW har i verkstaden vägrar att samarbetar ibland, om det kan vara till tröst. Fördelen dom har är att det matas ut uppgraderingar från Tyskland (inte gratis) hela tiden.
Huruvida t.ex Carsoft 6.7 skulle behövas för t.ex DME i en -04 är ytterst tveksamt, den fanns ju inte vid denna tiden. Det brukar vara mest mindre funtioner och förbättringar i användarinterfacet som putsas till.

FP
yo
61
yoyo59
318i -04
Verkar att carsoft är såpass seriösa att dom vid releasen av en viss version inte lovar att den kommer att stödja framtida modeller av bilar :-)

Har hittat release info om bmw carsoft där 6.5 uppges stödja modeller 1988-2004/07, 6.7 1988-2005/? och 7.1 1988-2006/09 + alla modeller av Mini.
Jepp, frågar man Carsoft International så har de säkert klart för sig hur saker förhåller sig. Sen tillkommer tyvärr ett par variabler till (iaf för de flesta i hobbyverkstaden): De enkla och billiga interfacen med tillhörande interna processor och dess programsnutt, samt crack för att köra huvudprogrammet, samt inte minst olika servicepack för de olika programmen osv. Risk för tråkiga eller ostabila kombinationer finns onekligen.

FP
yo
61
yoyo59
318i -04
Jodu i hobbyverkstaden kan de mest osannolika saker hända... men oavsett det, om 6.5 stödjer modeller t.o.m 2004/7, så kan det bli problem att diagnostisera en senare modell med piratinterface och crackad mjukvara när original prylar inte utger sig för att klara av det :-)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Även jag har misslyckat med att komma in med Carsoft 6.5 i DME på en E46 318ti, tillverkad 2003-11.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det någon som provat att köra Carsoft och andra diagnosprogram under Windows Vista?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Vi står inför ett i-landsproblem av dignitet här...)
Många får starta bilarna med knuff eller i bästa fall ett pår tåtar som gnistrar under ratten medan vi ondgör oss för att crackade diagnosprogram trilskas...
I andra forum gnäller vi över att utlovade nya modeller av mobiler kommer ut flera veckor för sent, och är buggiga dessutom.. Trots att vi oftast har ett par fungerande mobiler till i byrålådan, och vanliga telefoner inom armlängds avstånd dessutom. Ja jisses...)
Samtidigt är det ett för många okänt faktum att ungefär hälften av jordens totala befolkning aldrig har telefonerat en enda gång.
En indian uttalade följande kloka ord en gång: Ibland måste man sätta sig ner och invänta själen. Vi kör på den, passar bra i vår något uppstressade vardag.
Erik: Nej Vista och CS är inte testat här än.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.