AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.416

Carsoft diagnossystem mm

Sida 41 av 111
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Micke

Kanske stämmer. Interfacet fungerade utmärkt på kompisens e39'a, och där fungerade även livedata.
Nästa fråga: När jag körde CS5.8 så hittades ett fel i DME, kod 13. I CS5.8 fick man ingen närmare förklaring. (Fortfarande ingen felkod i CS6.5) Någon som vet vad fel-kod 13 står för?
Misstänker du nåt fel i DME? Annars kanske det är så att interface och mjukvara inte lirar bra med 5.8, det är ju avsett för 6.1/6.5 (förutsätter att du kör Carsoft).

FP
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Folke:

Jorå, kör Carsoft. Bilen tyckte inte om minusgraderna. Fick ryckig gång, ojämn tomgång och dåligt vrid. Bytte bränslefilter, luftfilter samt tändstift. Bilen slutade rycka och allt vrid kom tillbaka. Men under vissa tillfällen börjar tomgången självsvänga. Hade hoppats på att bilen själv talat om var den hade ont:) Annars fungerar allting bra med CS6.5.
er
16
erikdeenson
e39 520 97
hej alla glada jag undrar vad är det för interface som fungerar med carsoft och vart få man tag på den jag har provat med tachopro 2,0 men fungerar inte så bra på min e 39 och min cap e36 96- bar airbag och abs resten så där

erik
ch
62
ch a
M5-00, E92 320i 2008
Är det någon som har testat detta ? Kostar 175+30 Usd inkl allt.+ tull 4% o moms Länk

Några inlägg tillbaka finns länkar och adress till det Onestop, de har alla interface osv till bra priser.
Som jag skrivit tidigare: Tachopro är en helt annan produkt för mätarskruvning, och även detta program har ett interface för anpassning mellan bilens TTL-nivå och PC:ns RS-232. Alla interface bygger i grunden på samma sak: Från TTL (0/5V) till RS-232 -5 till 15V/+5 till 15V) men för t.ex Carsoft innehåller interfacet även processor och programvara för bl.a initiering av programmet, därför funkar inga andra interface fullt ut.
BMW-scanner i länken ovan är ytterliggare ett annat program som kör diagnos, dock inte lika sofistikerat som Carsoft. Som att jämföra äpplen och päron ungefär, båda går att äta...

FP
När vi ändå är igång: Nån som har framgång med Ediabas-Inpa, fungerande programvara osv?

FP
ch
62
ch a
M5-00, E92 320i 2008
Har någon haft problem med att få kontakt mella dator o interface ,vers 6.5. Någon som har provar övergång från seriell till usb port för att kunna köra med en nyare bärbar dator ?

ch
62
ch a
M5-00, E92 320i 2008
Har någon haft problem med att få kontakt mella dator o interface ,vers 6.5. Någon som har provar övergång från seriell till usb port för att kunna köra med en nyare bärbar dator ?

ch
62
ch a
M5-00, E92 320i 2008
Har kollat,, funkar med en dator med seriell utgång, nån som behöver köpa ?

er
16
erikdeenson
e39 520 97
ja vad koster den
Adapter USB<>seriell har varit uppe flera gånger och finns i tidigare trådar.
Bl.a Elfa och Dustin har en modell som jag testat och den funkar OK.

FP
ch
62
ch a
M5-00, E92 320i 2008
Den funkar om man kör på en seriell port, inte med adapter usb-seriell. Hur kan du se att den inte skall fungera ?

pu
528
pulare
520 D F11 2014
Carsoft behöver detta interface för rätt kommunikation.
Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Pulare: Du är väldigt snabb att dömma, vad baserar du din bedömning på?
Titta på den här bilden först! Länk

e det samma Länk
jag vill fel söka bilen inte ändra km ställning!!!
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Okey förlåt då. Jag bara såg bara bilden på blocket och det fanns ett sådant interface på en sida jag har sett innan och det var inte för carsoft. Jag har den andra gamla varianten (carsoft 6.1 interface) och den fungerar. Det har ju med spänningsnivåerna i interfacet att göra för att det ska fungera ihop med carsoft. Men enligt din länk så verkar ju detta stämma att carsoft fungerar med detta BMW diagnostik interface.
Tachobox är inte avsett för Carsoft. Varianter med lösa stift osv är inte att rekommendera om man inte är 100% säker på vad man gör. Dessa förekom tidigare när leverantörerna inte lyckades få tag på de riktiga kontakterna för olika bilar. Återigen att tänka på: Att köra med de olika interfacekit och programvaror för diagnos som cirkulerar på marknaden kräver att man är insatt i bilarnas olika system, det är inte avsett för hobbyfixare och man måste vara klar med att man inte reparerar felen osv med dessa. Detta måste göras på konventionellt sätt.

FP
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Hej igen. Nån som fått ut vettiga DME-felkoder på en e34:a? På min verkar man kunna koppla bort hela motorn och ändå få "Status OK" på DME.
Nån som vet var man kan hitta en lista på olika felkoder?
Visa användare
10
Mikaelft
E36 1995 Cabriolet
Hej, vad tror ni om den här?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.