AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.372

Carsoft diagnossystem mm

Sida 38 av 111
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Verkar ju faktist fungera mycket bra till skillnad från en tidigare variant jag hade. Tack för tipset!
Su
13
Super Fantom
E38 735i -97
E39 540i -01
jepp, mina interface har kommit, å det funkar kanon... versionen av ediabas/inpa som finns på emule är en ompackad liten del av hela ediabas/inpa paketet som enbart innehåller diag biten, alltså inte möjliheten till att koda om bilen.. jag väntar nu på en cd från tyskland som innehåller hela ediabas/inpa paketet... jag måste oxo köpa en adapter till ediabas interfacet som levereras med obd2 kontakten, funkar fint på den runda kontakten oxo om man drar lite sladdar.. imellan men vill allt ha en adapter..

bmw scanner 1.36 funkar oxo kanon, kommer in i alla enheter på både min e39 540 -01 å min e38-735'a men där får man inte några felkoder i klartext utan bara i koder som man själv får tyda. men man kan nu kopiera ut allt innehåll ur alla styrenheter å sedan tanka in i en ny enhet, så typ vid byte av instrumenthus på e38/e39 så kan man nu köpa ett gammalt på skroten å flytta över all info till det nya..

mer info kommer...
Su
13
Super Fantom
E38 735i -97
E39 540i -01
jepp, carsoft paketet på piratebay funkar kanon... lite små bökigt att installera bara...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kan du inte lägga länkar här på exakt de interface och adapter man ska ha till ediabas?

Hur djupt in i bilens funktioner kan man gå och koda med ediabasen?
Ge exempel på lite grejer man kan göra.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kopiering av styrenheters innehåll går utmärkt med cs 6.5,är väl knappast progget i sig som säger ifrån utan bilen.Går bra från 95/6.Har inte heller nåt prob att komma "in" i bilen utom tidiga e30.

Fast visst skulle det vara kul att se lite andra in prog/line in action.

Mvh/Micke
Su
13
Super Fantom
E38 735i -97
E39 540i -01
Jag har carsof 6.5 med one-stops interface oxo, å där kan man inte läsa ut allt innehåll ur styrenheterna (eprom dump) eller flashprom.. om jag inte missat nått.. rätta mig om jag har fel tack...
Su
13
Super Fantom
E38 735i -97
E39 540i -01
I ediabas/inpa så kan man gör väldigt mycket mer än du kan med en GT-1, SSS.. det mesta e till för programvaruutväckling, man kan orsaka massa fel om man inte vet vad man pysslar med..
Du kan tex koda in ny regnsensor om man nu behövt byta den.. precis som med gt-1'an men lite bökigare... programmet e uppdelat i olika grupper, delen INPA som man andvänder vid avläsning/radering av felkoder, realtidsvärden å annat så e det ingen fara, men när man får för sig å kompilera om programen i bilens olika styrenheter så kan det sluta illa... du kan göra ALLT beträffande styrenhterna, var just ute i regnet å koppla in mig på e38'an via OBD1 (runda) med hjälp av 4 sladdar från obd2 kontakten å det funka fint.. fick se att min spjälllägesgivare inte mår bra, bytes imorgon på jobbet.. Den version av INPA/Ediabas som ligger på Emule e just en sådan version som bara e till för avläsning/radering realtidsvärden.. fast jag själv föredrar att kunna koda om själv..

Om någon har frågor så kontakta mig via msn shutdown2000@hotmail.com
hej!
liten obd-fråga!
735-88, under baksätet sitter en sladd med comportkontakt, kan man koppla ihop den med elm327? finns det några fördelar att köra via den kabeln jämfört med stora runda uttaget? ville söka lite på ett fel som gör att bilen självlåser, eller det kanske är det amerikanska antihijackingsystemet som låser, nån som vet hur man kopplar bort det?
tack
Comport, i form av 9-pol d-sub eller liknande? Det lär knappast vara nån diagnoskontakt, och ELM-kretsarna osv för OBD passar bara för just OBD-II som kom till i slutet av 90-talet.

FP
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag tror att den sk. "comportskontakten" tillhör en elektroniskt startspärr av fabrikatet DEFA , jag har sett att just denna montering med en del under baksätet är väldigt vanlig på tidiga E32.

Det sitter ochså en större box åvanför gaspedalen under ratten om det är monterat enligt anvisningen, om det nu är en DEFA box.......
Visst finns det larm som autolåser bilen efter att sista dörren har stängts. Det hade jag på mitt DEFA larm på min E30. Men det går att koda bort, men jag kommer inte ihåg hur. Hette det DEFA Spectra?? Har bruxarna kvar om någon är intresserad kan ju skanna in dom.

PeterB
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Försökte koppla upp en 530iT -03 idag med min bärbara och Carsoft 6.5 med SP1. Funkar perfekt på min 540iA -98 med diagnosuttag i motorrummet men inte på 530:in med uttaget till vänster nedanför ratten i kupén.

Vad är problemet? Har ni några tips?
Interfacet tänder upp en lampa när man kopplar in kontakten till uttaget precis som på min 540 men Carsoft får ingen kontakt.

Testat med ljuset och tändningen i alla olika kombinationer.
Rätt bör väl vara tändning i läge 2 och ljuset på.
Jo
33
Joejo
528IA E39 -96
Hej!
Jag har en e39 528ia -96 med ODB1.

Om jag köper en sådan anslutningskabel Länk

Och jag har carsoft 6,5 sp1. Kan jag läsa ut allt ur min bil? Felkoder. släcka service lampor. Det är felkoder jag vill ha tag på.

Eller jag måste köpa en sådan Länk

Ta en titt på Länk dom har många diagnos grejor.

MVH.

Du måste ha ett komplett kit med interfacebox osv. Bara kabeln som är på första länken räcker inte. Jepp, det finns några olika nätbutiker som säljer interface osv, fast dessa verkar vara lite väl dyra.

FP
Någon som har Carsoft 6.7 eller 7.1 och haft succe med kina interfacet?
hallo killar, jag har köpt carsoft 6.5, och jag kan inte göra nåt, bara läsa tem i bilen , vaten temp, och såna små saker, jag kan inte läsa km ställning eller släcka servis lamor. e den nån som kan hjälpa mig med allt deta , och jag har datorn som e pentium 1 eller 2 med 233 mhz, men det vill inte göra nått, jag vill läsa km ställning och eventulet tillbaka km , jag har renoverat motor, jag vill kanske oterställa på o km!
e det nån som kan hjälpa mig????????????????
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
@adrijan, Har jag förstått dig rätt, att du vill ha hjälp här att skruva tillbaks km-mätaren? I så fall har du nog vänt dig till fel forum. Skruvning av de mätarna är inte populära här.

Göran

FWD - Nej tack!
er
16
erikdeenson
e39 520 97
hej alla glada jag har kört carsoft som jag har laddat från nätet på min bil e39 520 97- det bliv inget med det eftersom han hittade inte bilen men där efter ville inte bilen startar så hjälp

erik
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Prova plocka polerna på batteriet och gör den strömlöss en timme eller nåt sånt så nollställer du bilen. Funkar inte detta har de nog hänt nåt illa.
er
16
erikdeenson
e39 520 97
jag har plockat port + polen i två timar men det är samma

erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.