|
Sida 36 av 111
|
|
|---|---|
|
Börja med att bestämma: Vad vill du göra? För att köra Carsoft behövs ett interface från t.ex OneStop eller andra leverantörer, sök på nätet eller länkar ovan. Den kör full diagnos osv, liknande t.ex BMW:s egna verkstadsdator DIS osv, dock kan man inte koda in all typ av utrustning. För att köra enklare diagnos för miljö och motorrelaterade data räcker OBD-II, det är ett annat interface och kabelkit, sök på OBD2 och liknade sidor så finns det hur mycket som helst att läsa. Det är alltid ett interface mellan bil och dator, även om det bara ser ut som kabel och kontakter i vissa fall. OBD-uttaget sitter alltid inom en meter från ratten på lite olika ställen, på vissa bilar och även senare BMW kör man all diagnos, både OBD-II och full diagnos i detta uttag, men observera att det är olika interface som används. FP |
|
|
Jo precis, felkodsläsare via obd2 har jag redan, men för att köra fulldiagnos så behövs alltså interface:et som man då kopplar via obd2 kontakten. Ja sök på nätet det verkar tyvärr vara standardsvaret man får på alla forum då man ställer en fråga, synd =) Jag har sökt men det är svårt och veta exakt vilka grejjor man behöver, det jag har tillgång till är obd2 kabel, carsoft i lite olika versioner samt en lämplig dator...men interface måste man alltså ha. Och det finns tydligen på onestop, verkar dock lite dyrt tycker jag.. För att nollställa serviceindikatorn behöver man nåt speciellt då eller går det som vissa säger och göra det direkt i bilen? Såg nån info om att det skulle gå, genom och vrida på tändning o trycka på en av knapparna i instrumentet i nån viss ordning. Ska leta rätt på infon... Har trots aldrig ägt en bmw så jag vet inte vad som behövs till dom för att kunna köra diagnostikmjukvara samt läsa felkoder mm, dock så har erfarenhet av det till andra bilar. =) Fridens //Andreas |
|
|
För att reseta serviceindikatorn gör man på lite olika vis i olika årsmodeller (BMW) antingen med knapparna i instrumentet (nyare modeller) eller med en kabelstump och instruktion. Sen måste man bestämma vilka funktioner det gäller: Oilservice-inspection-klocksymbolen osv. Är man osäker skall man helt klart köpa en färdig serviceåterställare. Inga bilar kräver egentligen några köpta grejor mer än en kabelstump eller enkel provlampa för återställning (tillsammans med instruktioner), det har att göra med regelverk för allbilsverkstäder osv. Oftast finns testknappar/lysdioder osv för detta, eller så använder man trippmätarknapp tillsammans med tändning osv, det finns många varianter. Självklart vill varken verkstäderna eller tillverkarna att man själv gör detta eftersom garantier och stämplar osv i serviceböckerna uteblir, liksom garantin för att tillhörande service, oljebyte, bromsvätskebyte osv verkligen blir utfört. Priser för ett interfacekit runt 1500-2000:- för t.ex Carsoft måste anses som mycket billigt jämfört med att köpa den kommerciella produkten för 40-60´eller mera. Då får man själv ordna med programvara osv, läsa på nätet osv, några speciella genvägar finns inte, mer än att köpa originalet. FP |
|
| Trevligt, ja men då får man investera i ett interface till bilen i framtiden, just nu så är det lite annat jag måste köpa först. | |
|
Det verkar som en del USB/com interface inte fungerar så bra. Jag har ingen själv men fick tips om att man kan ändra bufferstorleken på den. Görs via enhetshanteraren\egenskaper (högerklick) på enheten. Tydligen kan interfacet buffra rätt mycket data innan den skickar den vidare. Det är ju en egenskap man inte vill ha här. Kör med så liten buffer som möjligt. Det är som sagt inget jag testat själv och kanske har det testats av andra. |
|
|
Kan nån hjälpa mig har köpt tachopro men kan inte hitta hur man ändrar mätarjustering skolle vara jätte tacksam om nån kan hjälpa mig Dajdza® |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tyvärr dajdza så ingår det inte i vår kunskap att eller hur man skruvar mätare så du får vända dig till nått annat kanske mindre seriöst forum. ///MVH Hasso Länk |
|
Nu är priset sänkt till 99 USD för Carsoft-interfacet: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Försökte beställa interfacet för $99, men onestopfactory har en minimigräns på $100... jobbigt |
|
|
MatsOhlsson! Du hittar säkert en kontakt t.ex C_BMW för några US$ om du letar lite så vips är du över gränsen. Fick mitt interface idag (Lör - Tis dvs 3 dagars leveranstid helt otroligt!) som jag skall börja leka med. Någon som vet om det fungerar med BMWv67sp02ENG.exe som jag hittat någonstans (har nu version 6.5.06) eller om det lägger av? /M |
|
|
Funkar inte, 6.7sp02 är enbart en servicepack för en annan version av programmet. FP |
|
|
Vad heter filen som man ska söka efter? Carsoft 6.5 alltså. /Mats |
|
|
Har nu snabbläst lite i denan tråd Vad är det man behöver , har inte riktigt fått klarhet i detta Du behöver BMW Interface for Carsoft 6.1 samt programvara???O vart köps den ,har inte hittat den på länkarna som ges här |
|
|
Om du kollar på sida 18 i denna tråd, andra inlägget så har du ett svar på din fråga om programvara. |
|
|
mixmaster_atv: Ok tack, perfekt! /mats |
|
| Vad exakt behöver jag ha till min 735 e32? Om jag har carsoft 6.5 + sp1, vilken kabel ska jag då ha exakt från one-stop-factory? | |
|
Hej! Nu har jag suttit här ett antal timmar och läst alla 716 inlägg i denna tråd och följt i princip alla länkar... Rätt slut i skallen nu :D Men hur som helst så har jag fortfarande en del frågor, eller tvivel. 1. Jag var först inne på att bygga mitt eget interface, men jag har förstått att de flesta tycker att det är en bättre idé att köpa ett färdigt från One-Stop, den jag funderade på att bygga var denna Länk men om jag har förstått det rätt så kommer den inte att fungera till CS 6.5 så det är väl uteslutet antar jag, eller? 2. Sedan är frågan om vad jag kommer att få ut av att köpa en färdig på One-Stop (BMW Interface for Carsoft 6.1), min bil är en e36 325i Sedan -92 och jag har då alltså bara dignostikkontakten under huven antar jag. Jag har sett lite olika bud på vilken data man kan få ut ur bilen, men är det någon som har koll på från vilka givare jag kan räkna med att få data från. Jag har själv ingen aning om vad det sitter för givare/sensorer i min bil. Kommer jag t.ex. at kunna läsa livedata ur bilen? Och i så fall, vad ser man i livedatat? |
|
| Hej alla Diag nissar.. har nu beställt hem både BMW scanner 1.36 och ett inteface för Ediabas/INPA.. skall bli kul å få testa ediabas vilket skall vara motsvarigheten till en modic3'a/GT1'a.. Så slut på att springa till bmw för att koda om hela tiden... Skall bli Sketa kul å få testa... Ediabas e BMW's egna utvecklingsverktyg av det gäller elen i deras bilar.. Skall tydligen kunna allt... fick programet av en i tyskland som hävdar att det e att föredra framför en gt1'a... | |
|
Länk Bilder på INPA/Ediabas in action.... |
|
|
Hej ska precis beställa ett interface från kina (onestopfactory), men vad skriver jag i beställningsrutan "company". Dom kräver ju att det står nåt där, eller kan man bara beställa som företag? Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.