|
Sida 35 av 111
|
|
|---|---|
|
folke ok du menar if som mick köpt,ja det blir som du säger fel hur man än vrider o vänder på det.I mitt fall är det avslutat med alt klabb med usb/com.Då till frågan PC kort/com det måste ju vara ett bättre alternativ men funkar det fullt ut? Är ju tråkigt att jaga rätt på en gammal laptop med alt vad det innebär,snigelfart/haltande batterier,dålig skärm mm. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det finns rätt bra burkar som även/fortfarande har Comport. men utbudet är rätt begränsat tyvärr. Köpte en 2GhzThinkpad T30 förra veckan.då min A22E började strula med batteri/laddning. Jag fick sälja min 5 år gamla då värsting ultramoderna Toshiba satellite med enbart USB :) och köpa A22an istället. Har en urgammal 350Mhz Toshiba med Win-98 stationerad i garaget den funkar utmärkt till Carsoften. ///MVH Hasso Länk |
|
trucker : ok. måste höra med en jobb kompis om man skulle få låna hans -01 316 en kväll för skojs skull då. Man skulle ju kunna tycka att allt hopp inte borde vara ute när den ändå hittar en del moduler. Då grejjen är ämnad att användas med CS 6.1 eller 6.5 och har USB utgång så skulle man ju kunna tycka att det borde vara möjligt att få det att funka. |
|
|
Ingen som vet vart man kan hitta någon form av tabell som talar om vilken komponent CS feldiagnostiserar ? Tex: 141 Activation electrical ventilator ///Mvh Sibbe Länk |
|
|
mick: Grejen är att Carsoft som programvara har inget samband med detta interface, eller vice versa, i själva verket vill dom så klart inget annat än att folk köper deras originalprylar. Programmet är skrivet för interface med vanlig seriell kommunikation via comport. Inget säger att man inte kanske kan bygga ett interface med USB-kabel ut, sätter en peng på att det sitter samma krets från FTDI (omvandlar RS-232 till USB) inne i interfacet, som i 99 av 100 liknande kretslösningar, inklusive färdigköpta USB adapterkablar. Frågan är som sagt hur man "lurar" programmet till att köra mot en viss comport, med viss startadress osv. Förmodligen simulerar interfacet en viss port precis som när man kopplar in en USB-adapter av den typ som nämnt tidigare i tråden. FP |
|
| ett tips om ni är på jackt efter en begad bärbar med comport så ska ni kika på www.octi.se har själv köpt en därifrån | |
|
Har inte läst hela USB-diskussionen men om det hjälper: På jobbet skulle jag koppla ett mätinstrument (Mitutoyo mätklocka) till en dator. Den hade RS-232 men datorn hade ingen COM-port ledig så jag köpte en COM-USB-adapter på Kjell & Co. Det fungerade inte och det verkade som om adaptern bara kunde kommunicera åt ett håll eftersom jag kunde få ut en signal ur mätklockan men jag kunde inte skicka signaler till den. Så jag köpte en annan adapter på Datalätt (tror jag det heter) och vips så gick det aldeles utmärkt. Slutsats - Vissa adaptrar kan inte kommunicera åt båda håll. Om någon behöver veta vad den fungerande heter kan jag kolla upp det. // Länk |
|
|
Den jag köpt heter Aten och har detta stöd. Full kompatibel bakåt med usb 1.1 Stödjer RS 232 serial interface Automatisk handskakning Mer än 230kbps data transfer rate. Provides a 96byte buffer for each upstream and downstream data transfer. Som sagt den hittar vissa "lättare" moduler som tex airbag men dom tunga prylarna som Motorstyrning är responsen +-0. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Vet inte om detta kan vara till nån nytta.Det är pinnarnas koppling i usb/9pin-232 i mitt fall. 1 CD 2 RXD 3 TXD 4 DTR 5 GND 6 DSR 7 RTS 8 CTS 9 RI Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Detta är standard RS-232 för 9-polig D-subkontakt. Problemet är som tidigare nämnts att vissa laptops inte stöder RS-232 protokollet fullt ut, bl.a kör man inte med fullt spänningssving +/- 15V utan t.ex +/- 5V på RX/TX line. Även strömkapaciteten på signalerna kan vara lägre än på t.ex en stationär dator, allt för att spara batteri. I vissa fall har man inte full funktion på alla 9 pinnarna heller, eftersom dessa sällan används fullt ut, allt detta kan spela roll vid användning av t.ex interface för diagnos medan t.ex ett vanligt modem eller annan seriell utrustning kan funka alldeles utmärkt. USB-serieadaptrar kan också vara nyckfulla precis som pbengtss skriver, jag har precis samma erfarenheter. En adapter som jag testat är den som var i en länk tidigare här, finns hos rätt många leverantörer, Elfa, Dustin bl.a, den funkade med Carsoft på en Dell laptop utan problem. FP |
|
|
Tjenare. Har nu testat CF 6.5 och BMW scanner 1.36 och det funkar bra på min laptop med COM-USB-adapter på Kjell & Co art: 38885. Har också pcmica com, men där funkar inte BMW scanner så bra (ibland och ibland inte). Skärmade av kablarna från diagnosutag till interface, innan dess funkade inte CF så bra det i heller. |
|
|
Vilka grejor skall man ha för att koppla upp en 325 TDS Touring 97:a? Och var kan man hitta prog samt ritningar eller färdigt byggda interface för att få detta att funka? |
|
|
En rekommendation är att läsa bakåt i tråden, där hittar du de flesta svaren. Det brukar finnas annonser osv på nätet på olika återförsäljare. FP |
|
|
Nu är det ju så att de flesta länkar i tråden är döda. Och sen en massa snack fram och tillbaka om olika program osv. Gör det lite svårt att uppfatta vad som är det som gäller. |
|
|
Här är en länk Länk endast en dryg sida tillbaka, funkade nyss iaf. FP |
|
|
Har inte lyckats få fram om det är 6.5 eller 6.1 man skall ha till en 325 TDS 97:a? Funkar det med 6.5? Och funkar one stops if som anges funka till 6.1 med 6.5 versionen? |
|
|
Håller med dej Brannmark, det är hopplöst svårt att hitta vettig info när trådarna har blivit så här långa. Jag kör med One-stop interfacet och CS 6.5 och det ska fungera till din bil enligt manualerna. Sen är det lite problematiskt med funktionen beroende på datormodell, min uppställning fungerade perfekt från början men efter diverse tester med olika CS versioner så fungerar 6.5 bara sporadiskt på ett fåtak moduler. Har ominstallerat allt nu men inte testat än. Det verkar som CS installationen är väldigt känslig för hur den är installerad. |
|
|
6.5 är den version som gäller. Kan bara hålla med om att problem förekommer men man måste hålla i minnet att vi dealar med crackade program som inget kostar osv. Vill man ha "full" funktionalitet får man köpa originalet för 20-40´, men även med denna utrustning förekommer problem. Trots allt är de flesta nöjda med de interface och program som det handlar om ovan. FP |
|
| Jag är jätte nöjd med mitt "kitt", man får ju skylla sig själv när man leker sönder grejjerna ;) | |
| Har sökt en hel del nu, antar att det står i denna tråd men jag hittar inte åt det, måste vara blind av all text :D Frågan lyder, vad behöver jag för typ av kabel för att kunna använda carsoft eller dylik mjukvara på en 320 -01:a? Räcker det med OBD2? Vad kan man kolla/nollställa med denna mjukvara, allt eller inget? OBD2 uttaget sitter under ratten va? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.