|
Sida 31 av 111
|
|
|---|---|
| Finns det någon i Linköping eller i närheten som har ett interface man kan hyra/låna? Skulle vilja kolla om jag har några felkoder. | |
|
Finns det någon som kan hjälpa mig att tolka följande felmedelande: ************************************************************** Single diagnosis AIRCO - Status: ERROR! Module Info: AIRCO Version: Airco automatic Part Nr. : 6 915 799 Code index : 3 Hardware Nr. : 96 Software Nr. : 98 Production Date : 9/01 hkl5.dxt: 192 - Single diagnosis completed ! ************************************************************** |
|
|
Funkar kliman som den skall? Jag har hört från nån verkstad att man kan få felmeddelande från just kliman trots riktig funktion på denna. Inte omöjligt eller ovanligt med buggar i bilarnas system, generellt sett. FP |
|
|
Ett "problem" med diagnosutrustningar och liknande mätutrustningar osv som man kopplar in på bilar (och annat) är att ju mer man kan mäta och diagnisticera, ju mera "vet man". Sen gäller det att tolka alla resultat och sålla bort ev. fel (buggar) från mätningarna. Gammal sanning: "Det man inte vet har man inte ont av", gäller i högsta grad bilar och diagnosutrustningar...) Om t.ex klima eller annat förefaller funka normalt medan instrumentet säger nåt annat, så skulle jag gå på funktionen. FP |
|
|
Ac-kylningen har lagt av. En bekant som är kylmontör mätte trycket på låg- och högtrycksidan. På lågtrycksidan var trycket nära 0 bar och på högtrycksidan var trycket 10 bar. Detta var helt normalt enligt honom. Han misstänkte kompressorn eftersom gasen inte cirkulerade i systemet. När jag nämnde att jag har läst ut en felkod på ac-kylningen så tyckte han att jag skulle ta reda på vad den betyder innan jag beställer en ny kompressor. Jag vill ha lite mer på fötterna innan jag beställer en ny kompressor för 5000kr, så jag tänkte att jag kunde fråga här. Ac-fläkten startar inte och inloppet till torkfiltret känns svalare en delarna runt om. /Anders |
|
|
Felkoden ovan såger inget mera än "fel" så där finns inget mera att hämta via diagnos. Iofs tycker man den borde sagt "för lågt tryck" för siffrorna ovan är enligt min erfarenhet alldeles för låga, systemet verkar har tappat en del gas osv. Det bör ligga på några bar på lågtryckssidan och runt 15-25 bar på högtryckssidan. I annat fall slår lågtrycksvakten ifrån nån sekund efter start osv, siffrorna beror på omgivningstemperatur, luftfuktiget osv FP |
|
|
Anders Koppla kompressorn direkt mot batteriet så ser du ifall magnetkopplingen drar och då ska du få lite kyla efter en stund. Drar kompressorn då så har du säkert för lågt tryck för tryckgivaren för lågtryck ska tillåta kompressorn att dra. /Pulare |
|
|
folke och pulare: Jag misstänkte också att det är för lite gas i systemet. Jag återkommer när jag har fyllt på. Tack för hjälpen Anders |
|
| Ett sätt att kolla om det är för lågt tryck i systemet är att dra loss kontakten vid tryckvakten och koppla en sladd mellan anslutningarna i kabeln. Då ska kompressorn starta även om det är för lågt tryck, felsökte gummans "Koreanska lilla minibil" igår som AC'n inte fungerade på, alla relän och säkringar var OK men när jag satt en kabel i tryckvaktens kontakt så startade kompressorn snällt. | |
|
Kolla så kompressor kopplingen inte slirar när den är dragen.Gör den det så får man schimsa om den så man får ett bättre grepp. Ett vanligt fel på Volvo´s kompressorer. /Pulare |
|
|
Nu har jag gjort en riktig service på kliman, och efter påfyllning av rätt mängd gas så fungerar den perfekt. Jag har inte kollat om felkoden går att återställa, men man kan misstänka att den betyder för lågt tryck. Han som servade bilen behövde bara koppla på manometern för att se att det var för lite gas i systemet. Tack för alla tips. /Anders |
|
|
Efter minimalt strul med 6.5 + SP1 så fick jag igång det med Kina-interfacet. Testade först lite på den gamla e34'an innan jag kopplade in den på 750'n. Kunde äntligen släcka airbag-lampan på e38'an. "Hasso-elektronik" under passagerarstolen och uppsmorda kontakter i övrigt. Till min glädje så visade LCM 170900 km. Displayen i bilen visar 170925. Som jag förstått det så kan det variera något trots att mätarställningen är "äkta". |
|
| Undra om LCM'en rundar av till närmast 100'tal km? min visade oxå LCM ställningen med xxx00 på slutet. | |
|
Pedahl: Vart bor du i Dalarna? Är själv intresserad av att köpa ett Kina Interface och skulle se hur det ser ut i verkilgheten, så jag vet om det är nåt att införskaffa... //Daniel |
|
|
Bor i Falun. p.pedahl@telia.com |
|
|
Hittade denhär diagnoskabeln på nätet: Länk Är det rimligt pris tycker ni? |
|
|
Nixxer, jag har en sådan kabel liggandes här för 150:- Köpte fel en gång. Aldrig använd. Bara så att du vet, det behövs en adapter också för att koppla sig till bilen. Köper du Kina-interfacet så får du alla kablar som behövs plus adaptern. Behöver du bara en kabel så hör av dig. Visserligen får man den uppfattningen att kabeln du hänvisar till kan kopplas direkt till en com-port, men läser du noga så kan man tolka texten lite hur som helst. Förmodligen finns det ingen elktronik i den. / Tony Jag tar alltid den långa vägen hem....... |
|
|
Tack för upplysningen! Ja behöver nog interface + alla andra kabler. Men samma firma säljer det också --> Länk Är det enda firman i sverige som säljer Kina-interfacet? |
|
| Är den enda jag sett i sverige och priset var inte farligt, borde vara billigare än att köpa från kina med frakt? | |
|
Ja om frakten e 700:- den kostar 150 USD i china..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.