AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.449

Carsoft diagnossystem mm

Sida 30 av 111
Välkommen till forumet.
Du kan inte koda/programmera AMM med Carsoft, det måste göras med BMW:s DIS verkstadsdator.
Carsoft är avsett att läsa läsa och reseta felkoder osv samt göra vissa programmeringar och tester enligt menyerna osv i programmet.
Jag kan tänka mig att anledningen till att koda en AMM till bilens system är att varje luftmassemätare är lite unik vad gäller linjaritet osv inom sitt arbets eller mätområde. Det man gör är att tala om för bilens system (DDE) är hur luftmassemätaren registrerar/mäter vid ett antal punkter inom sitt arbetsområde, en slags kalibrering med andra ord.
Om man har har lite tur så stämmer arbetsområdet bra redan vid montering, idealet är om alla luftmassemätare kunde tillverkas med exakt samma linjaritet, då hade ingen kodning/anpassning behövts.

FP
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
02lover: Enligt TIS kräver en ny AMM ingen kodning, gäller både M47 och M47TU. Motorer med EU4 avgasnorm kräver att du gör reset på adaptionsvärdena. Enligt Carsofts hemsida ska det gå att göra reset med CS 6.5 Länk . Inget jag har provat själv.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Har du bytt till en ny förbättrad AMM/LMM (annat artikelnr) så behövs en omkodning hos BMW. De AMM/LMM som satt originalmonterade på bilarna var dåliga och gav upp snabbt så en förbättrad version finns som man brukar skifta till. Har gjort det på min och fick en helt ny bil!

Har du bytt till en med samma artikelnr så borde inte omkodning behövas.

/ Micke
02
4
02lover
320D Touring -01
2002 -70
2002 -68
Hei folkens,

Da har jeg fått svar på det jeg lurte på. Om reset av adaptationverdiene var det som skulle til for å "kode" inn AMM'en.

Min bil ble en helt ny bil når jeg fikk den nye AMM'en men det vil koste meg 300,- ekstra ved neste service for å få den kodet inn. Jeg tror ikke det blir så mye forskjell i performance, men vi får se.

Olja.. Hvor finner du den informasjonen om EU4 avgasnormene og reset av adaptationverdiene? Hva er det som egentlig skjer når man gjør dette? Har ikke klart å finne noe info om dette.

Micke.. Jeg vet faktisk ikke om den har samme artikkelnummer som den forrige. Den kostet halv pris og jeg kjøpte den hos eurocarparts.com. Den kommer fra REC, og ikke fra BOSCH.

Ang. Carsoft så er jeg veldig misfornøyd med hva dette programmet kan gjøre. At noen kan finne på å betale 2500 Euro for dette er helt ufattelig. Dårlig brukergrensesnitt, og en ikkeeksisterende hjelpefunksjon, og dårlig funksjonalitet generelt, ref ingen koding av AMM, eller LCM.

Jeg fikk noen feilmeldinger på instrument cluster og ABS, men ingen info om hva som er den egentlige feilen.

ABS: 149 CAN ERROR : DME/DDE connection

Instrument cluster

F6 CAN Identification missing (DME)
F7 CAN Identification missing (DME)
F8 CAN Identification missing (DME)

Noen som har vært borti dette?

mvh
Dag

Hey, They've got internet on computers now! -Homer Simpson
CarSoft 6.7 (BMW)
Här följer min beskrivning av hur uselt detta programmet är igentligen är.

Jag har i min hand en original 6.7 CD som sedermera skall aktiveras hos CS i Belgien med FAX!!!!!!

Tänker hmmm. Det står uppgradering på skivan men den skall ju in på en ny dator, det kan bli intressant.
Okey, då kör vi. Sätter i skivan som går på Autorun och en felkod dyker upp:

Först fel Run-time error ’339 eller om det var 39’ Component MSCOMCTL.OCX missing or not registred. ???

Inget mer händer! Googlar en del på felet och hittar att man kanske saknar MSCOMCTL.OCX, kopierar in den och en till fil och registrerar dom med regsrv. Startar om och provar igen. Ja, se nu gick det bättre, kommer till frågan var jag vill installera.
Jag antar att det är bäst att den installerar sig där den själv föreslår Program Files\CSBMW, inte Program som jag har i min svenska XP men OK.
Trycker Install…. Vad händer jo den säger biblioteket finns inte!! Den skapar det inte, jag skapar det manuellt istället.
Trycker Install igen, Den börjar tugga, fantastiskt.
När den har dragit in alla filer så ändra texten till Initialation of program (typ). STOP igen, nu med följande Run-time error ’53’.File not found.

Börjar inse att det måste nog ligga en installtion i botten. Kör på en får fram den reggade cd av 5.8 provar igen med samma resultat. Den lägger inte upp rätt kataloger, den gör en CarSoft katalog i program katalogen snyggt. Okey det måste nog vara 6.5 i botten, hittar en fulkopia drar på den som också lägger sitt biblitek på samma sätt som CS5.8. Fungerar fortfarande inte.

Jaha får väl ringa supportet i Belgien nästa vecka då…. Men vafan jag provar att trycka i dongeln som följer med fast än att den inte säger att programmet gick in ordentligt. Vips den hittar sin drivare och det verkar fungera. Jag blir ganska förvånad. Går igenom Activation processen och får fram mitt serie nr på 8siffror och min kod nyckel på 45!!!! bokstäver och siffror. Bara att FAXA!!! till Belgien.
Dongeln skall möjliggöra ett antal starter utan kod men man vet inte hur många. Eftersom min installation inte gick genom så fick jag inte någon genväg heller, den fick jag gör manuellt.

Installationsanvisningen är mycket bristfällig, den säger typ installera sedan sätt i dongeln efter att den har sagt Setup complete successfully…

När jag surfade runt på den amerikanska hemsidan kan man konstatera att varje förfrågning av en ny kod kostar 125$..... Och då har man redan köpt programmet. Man kan ju ha datahaveri.
Det finns inga samlade FAQ hos CarSoft som skulle kunna belysa mina problem. Men det finns redan en Service pack.
Jag hoppas min installation fungerar i alla fall.
Var bara tvungen att skriva av mig lite….

PeterB
Länk
Carsoft för bruk på en fristående bilverkstad, allbilsverkstad osv kan nog vara ett alternativ till att köpa eller hyra ett system från Bosch m.fl, alternativt skaffa ett original DIS eller MoDic system från BMW. I jämförelse med dessa blir plötsligt 2500 Euro väldigt billigt...)
Sen åter igen, Carsoft är inte ämnat eller framtaget för inkodning av vissa komponenter eller system, bra eller dåligt. Det blir som att jämföra äpplen och päron vid jämförelse med DIS, MoDic osv.
Vi hobbypulare kan iaf skaffa ett interface från China för runt 1500 svenska träpengar och ladda ner fungerande CS från olika platser på nätet utan varken donglar eller registreringar, vad jag hört iaf...). Det tycker jag är billigt.

FP
Detta system går på en fristående verkstad och där måste man ha riktiga pålitliga system, som faktiskt CS är när det väl snurrar. Men man kan konstatera att det verkar/är enklare att installera och köra en crackad version en en köpt riktig licens. Iallafall jämförelsevis 6.5 och 6.7.
Jag har i min dag installerat många konstiga program men ett sämre kodat än detta får man leta efter.

PeterB
Länk
02
4
02lover
320D Touring -01
2002 -70
2002 -68
Jeg klarer ikke finne versjon 6.7 for BMW på carsoft sine sider. Denne versjonen må være ganske ny?

Kan man forresten få Modic til å kjøre på PC?

Hey, They've got internet on computers now! -Homer Simpson
CS 6.7 finns omnämnt på deras hemsida, förmodligen som upgrade till 6.5.
Modic finns i flera versioner, oftast som fristående handhållen enhet men troligen även som interface till PC. Priser i 4-siffriga dollar, bl.a Baumtools säljer och har info. Inga problem att googla fram info om det mesta inom bildiagnos.

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Woohoo, fick mitt kina-interface med DHL idag :) det funkar klockrent, men däremot verkar Carsoft vara rätt buggig och kraschar när man ska köra diagnos ibland och vid utskrift, eller så är det kracken som buggar ?? finns det olika versioner på kracken som är olika buggiga? kör 6.5
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Löste sig :) körde program filen direkt från Carsoft mappen så verkar den funka som den ska.

Efter första diagnosen var det en diger lista med felkoder, på DME (LMM), ABS, Instrumenthuset, PDC (mitten höger sensorn) och nån till som jag inte minns nu. Nollade alla koder samt återställde Adaptions värdena och efter att ha kört bilen hårt i nån timme(några krokiga landsvägs mil) så är det bara Hastighets mätaren som har felkod nu.
Fick en känsla att motorn gick Mycket lenare efter nollning av felkoder, anpassar sig motorstyrningen efter om det finns felkoder även om dom inte är aktuella????
Nu vet jag iofs inte varför du nollställde adaptionsvärdena men det verkar rätt rimligt att motorstyrning osv går i defaultläge en tid efteråt och tar in nya värden osv, det tar nog en viss tid/körsträcka att ladda in nya värden. Att köra hårt innebär nog inte att du får en viss permanent karaktär på bilen, när du sen kör mera "normalt" så kommer detta att lägga in en ny profil osv.
Felkoder som reggats från tidigare störningar eller permanenta fel påverkar inte adaptionsvärden (utöver tillfälliga nödprogram), de är bara till för att hjälpa till vid felsökning och service.

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Blev lite komprimerat i texten ;) motorn gick mjukare efter nollning av felkoder. Adaptionsvärdena fick jag för mig att testa för att se om det gick att få den ännu jämnare, svårt att säga om adaptionsvärdena gav nån skillnad.. Har haft LMM'erna badandes i ren sprit över natten och ska testa dom imorgon, dom är/var sannolikt inte helt OK enligt felkoder och diverse felsökningar.
Ma
32
Maxen
520i E60 - 05
Tjena alla!

Jag har fått för mig att jag ska knåpa ihop en egen adapter.
Är det någon som gjort en adapter samt att fått den att fungera med någon model av Carsoft? Berätta gärna vilken adapter ni byggt, samt vilken CS version.

Har läst igenom tråden helt, men många länkar fungerar inte eller är på tyska som jag inte kan så mycket av.

Funderar på att bygga ihop denna modellen på adaptern: Länk
Tips, förbättringar?

Vilken version på CS ska man ha till den eller fungerar vilken som helst bra?

Har för mig jag sett en annan adapter som var aningen mer avancerad som fungerade även på andra bilar, nån som har en länk till den?
Har för mig den fanns engång i tiden i denna tråden, men jag lyckas inte hitta eller så är den länken trasig.

Vad kan man sedan läsa ut ur en E36'a 95'a 328iA Touring?
Är det endast genom uttaget i motorrummet jag kan läsa infon eller finns den andra kontakten på min bil någonstans inne i kupen?

En sista fundering bara... Jag har inte någon seriell port på lapopen tyvärr, så kan man använda en USB => COM adapter av någon modell? eller måste jag skaffa mig ett PC-Card => COM adapter?

Tackar för svar och tips!

MVH: Maxen

Ma
32
Maxen
520i E60 - 05
Efter ett tags surfande/googlande så hittade jag den andra länken jag sökte till diagnos adaptern, Länk
Vad tror ni, vilken av dom ska man bygga?
Vad jag tolkat av informationen jag hittat på dessa sidor så bör båda fungera med min bil? eller har jag fel?

//Maxen

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Maxen: Jag var oxå inne på ditt spår och skulle bygga en egen adapter men jag hittade ingen som sålde IC-kretsarna som behövdes till bygget.
Sen så om man räknar ihop vad alla delar kommer att kosta med kontakter komponenter m.m. så blir det ändå en slant så 1400:- för Kina interfacet var rätt OK när man tänker på att man spar en hel del "krångel" oxå. enligt deras beskrivning så fungerar deras adapter till CS 5.x till 6.5
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Nej, nu vill jag också ha "egen" kontroll över min bil!
Funderade också ett kort tag på att bygga eget men har beslutat mig för att köpa färdigt istället.
Tozzy, är det detta kit som gäller "BMW Interface for Carsoft 6.1" ?
Länk

Har Carsoft 6.5
Ma
32
Maxen
520i E60 - 05
Jo, det kan vara klurigt med delarna, men grejjen är den att jag får tag på alla delarna, billigt... "Läses gratis" ;)
Därav att jag tänkte knåpa ihop den själv också.

Maxen: Dina funderingar har varit uppe flera gånger i andra trådar. För att köra senare Carsoft, läs 6.1 och framåt, vilket är de enda som är intressanta idag så krävs andra kretslösningar än de du länkar till. Den ena är dessutom för OBDII-diagnos vilket är en helt annan historia än det som Carsoft gör.
Interface för CS6.1 och framåt använder en mikrokontroller med inbyggd programsnutt plus en del andra kretsar, och det är nog ingen omöjlighet att hitta allt på nätet inkl. programmet men innan du har en färdig box i näven, kapslad och klar samt kablage för PC och både 16 och 20-pinnars uttag i bilarna så är du uppe i samma pengar som att handla i Kina, då räknar vi ändå inte tiden att bygga allt sammans...) De skickar det hem till dörren på 3-5 dagar, det klarar knappt posten här hemma, om grejorna ens fanns att köpa här.

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Pedahl: japp :) jag fick mitt interface efter 2 arbetsdagar från beställning, gick otroligt smidigt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.