AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.414

Carsoft diagnossystem mm

Sida 3 av 111
Andy, du har väl inte en kontakt och elektronikkort liggandes som man kunde få glana på??
Kanske en hel testare??

Skulle nog hjälpa till under "utvecklingen" för mig

FP
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Letar för fullt, har för mig att jag skall ha det nånstans bland allt elektronikskrot.

Återkommer...

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
Hej igen.
Fått kontakt nu med Tyskland, han menar att det endast är E34 som är aktuellt med vårt "hembygge". Så jag vill nog avvakta lite innan jag jackar in min E39, men som sagt utveckling pågår...

FP
ha
98
hazard
320i touring -98
Hej!
En fråga lite utanför ämnet. När och i vilka modellserier inför BMW CANbus ? Finns den eventuellt i min E36 320i touring -98 ?

An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Har nyss flyttat, det är det som är problemet, kan ta lite tid...

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
I dag har jag haft närkontakt med "the real thing" hos BMW, och studerat deras diagnosdator. Onekligen rätt avancerad jämfört med den Carsoft-variant som vi pratar om. Att bara progga in/ändra en funktion rätt av är ett lite förenklat sätt att se det. Det handlar även om lite tändning till/från vid rätt tillfälle och med rätt intervall.
Men man kan nog ha en del nytta av Carsoft 3.5 oxå, och kanske man kan komma över 5.1 så småningom, då börjar det likna nåt.. Damn it om den bara går på E34.

Ang. CAN-buss. Jag forskar lite i detta också. BMW har haft bussystem rätt länge, men ett eget system. Från -96 (E39) har de haft CAN-buss. Sen införs smärre ändringar i elsystemet lite då och då, genom att läsa lite kataloger osv kan man se att något hände 09/99, som rör rätt mycket elektronik, larm osv.
E36 - vet ej, men troligen följs modellerna åt rätt mycket. Skulle vara korkat om BMW har olika system, trots allt är ju många komponeneter gemensamma.

Jag återkommer när jag vet mera.

FP
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här kommer mina erfarenheter av Carsoft-mjukvaran och det hembyggda interfacet:

Kortversionen:
Det fungerade och efteråt gick både bil (M5 -95) och dator (en gammal 486:a)!

Långversionen om hur jag gjorde:
Jag byggde ihop interfacet enligt beskrivningen och var mycket noga med att koppla rätt och löda rätt. Jag lyckades löda en pytteliten kortslutning mellan två kopparbanor på kretskortet men upptäckte det mha ohm-mätning och genom att noga titta på lödningarna med lupp.

Jag höll ordning på vilka sladdar från interfacet som var COM 1 och COM 2 (vet dock inte om det har någon betydelse). Vilken COM-port som är vilken på datorn såg jag genom att titta i Windows vart musen var kopplad (den sitter i COM 1 i min dator)

Installationen av mjukvaran gjorde jag i DOS-miljön med Windows avstängd. Jag fick inga felmeddelanden eller så.

Programmet körs igång som det står i instruktionen men man måste avsluta Windows först annars låser sig datorn. Eftersom musen troligen inte finns tillgänglig längre (sitter i en av dom två COM-portarna) tryckte jag på min gamla dator Alt+A (för Arkiv), A (för Avsluta) och Enter på frågan om jag ville avsluta Windows. Då kom jag till C:\> . Skriv C:\>CD KDS. Därefter C:\KDS>KDS.EXE så startar programmet.

Jag provade både med bara tändningen på och med motorn igång! Jag upptäckte ingen skillnad!

Följande testas DME/DDE, KOMBI, AIRBAG, ABS/ASC, BC/MID, DWA, ZKE/ZVM, EGS, och HLK (jag vet/tror mig veta vad allt utom HKL är). Jag hade felkoder i DME, BC/MID och DWA. DWA:ns felkoder kunde jag inte få fram. Verkar vara en bugg i programmet!? EGS (elektronisk växellådsstyrning) svarade inte! Eftersom jag har manuell låda så kanske det inte är så konstigt! Jag kunde släcka felkoderna. I programmet finns också en funktion för SERVICE INTERVAL RETURN som jag inte testat än. Felkoder och data (tex BOSCH-nr, mjukvarunummer, konstruktionsdatum mm) om dom testade enheterna kan skrivas ut! Dom sparas inte när PC:n stängs av så jag släpade ut skrivaren till garaget också). Jag hade inga problem att skriva ut från DOS (fast Windows var avstängd)!

Per L
OK Per, intressant information.
Körde du med lösa stift i diagnosuttaget?
Man skulle ju kanske kunna ta ett kasserat lock, och använda de stift som byglar vissa kontakter när locket är påskruvat. Bör kunna hittas på skroten.

Jag har allt klart utom kontakten, men har inte kopplat in än, vill gärna veta om det är OK på E39 först.
/Folke

FP
Pe
2.342
Per L
Jag kör än så länge med lösa stift men det blir någon lösning liknande din idé så småningom!

Per L
Pe
2.342
Per L
Är det ingen annan som testat?
Vore kul att höra någon annans erfarenheter också!

Är det någon som har en senare version av Carsoft-programmet eller något annat mer avancerat program (till en låg kostnad eller gratis) så hör av er!

Ni som inte har byggt er ett interface än eller inte vågar prova på er bil kan ändå installera programmet i er dator och så att säga torrsimma! Det fungerar precis som om bilen vore inkopplad fast några felkoder lär ni inte få fram! Det blir mest "Does not respond" men man ser ju ändå funktionen.
Jag kör det på min vanliga dator (Pentium II) utan att göra något speciellt! Mus, scanner, skrivare och allt är inkopplat! Interfacet är inte inkopplat på datorn! Om du kopplar in interfacet i datorn men ej i bilen skulle jag gissa att programmet svarar "No diagnosis at......" och så namnet på delen du testar för det fick jag när jag testade bilen utan att ha tändningen på!

Per L
Kid
Som sagt, jag bjuder med 700-1000 kr per sats för en bil, jag vill ha det fungerande till min E30,E34.
Hoppas någon tar på sig att byga sådana till en nätt vinst och carsoft 5.1 eller 5.2 är lämpligt.

Någon som nappar på det?

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Länk - min site.
Jag kan ordna interface, men jag behöver mera info för E39, samt anslutningskontakten i bilen.
Kan någon ordna Carsoft 5.1 eller 5.2?

FP
Pe
2.342
Per L
Har du Folke eller någon annan provat än?
Har någon hittat någon annan programvara?

Per L
Jag har inget nytt att tillföra för tillfället,
hoppas på nyare Carsoft och mera info.

MVH

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det där med Carsoft luskar jag lite i då , verkstaden
som jag lånar har det men det är visst inte kopierbart.
uppgraderingar kommer från carsoft med jämna mellan
men då krävs ju registrerad grundversion.
Laptoppen har farit i backen ngn gån så de är lite strulig ibland.Min laptop(Toshiba Sat) har bara usb portar så det
har inte varit aktuellt att försöka tanka över någon programvara.annars vore det ju en kul grej att "leka"
med. Eftersom jag har tillgång till den ändå om jag behöver så har jag inte brytt mig, Sedan vill man ju inte missbruka förtroendet att få låna grejerna om man
man skulle behöva.

MVH
Hasso
Hasso. Har du testat, funkar det bra?
Det finns nåt interface, box eller så på kabeln mellan datorn och bilen kan jag tro? Är det en kontakt/kabel (COM-port) som används i datorn eller två? Inte kopierbart menar du, hur då? Man kan således inte göra en säkerhetskopia på CD:n (givetvis för eget bruk)? Inte bra om man får en skada på originalet, ett tumavtryck med lite olja t.ex.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det funkar utmärkt.Grundversionen kom på diskett
och kan endast installeras på en dator, de har försökt
att få in den i annan laptop då den de har är av äldre årgång men icke sa nicke.Bmw körs via ett Pc-card.
MB med com-porten.Olika kablage.Inget"interface" bara rent kablage.
De har bara till "stora pluggen".Man håller inte på och manipulerar grejarna kostade runt 30-40.000
Ett evinnerligt hysch hysch när det sak uppdateras görs via nätet med lösenord mmmm konstigheter.
Enda chansen att kopiera är nog att nätverkskoppla och kopiera hårddisken till en annan dator.
Har inte kört det på min bil pga tidsbrist och avsaknaden av fel.Men min "styvson" som jobbar med det är mycket nöjd med programmet enkelt med många funktioner. Ska testa det vid nästa insp.
Pc-card och allt kablage ingår i det paket som de köpte
men det var några år sedan. Och många dyra telefonsamtal over there för att få det att funka.
Att få köpa orginaldator från vare sig från MB el BMW
var stört omöjligt så de var rätt tidiga med att skaffa det här systemet.Jag kan ju tilläga att
det är en mycket välrenommerad allbilsverkstad spec på
Bmw och MB en verkstad som gör alla förekommande rep
utom vevaxelslip.Egen start och generator renovering med utbytessystem.AC mm En kul verkstad att besöka det står alltid en hel del dyrgripar BMW MB Jaggor Tom. Ferrari,Corvetter.En och annan 08-har också hittat dit.
Var 20.000 billigare på en motorrenovering Toyota Supra
än i 08området.

MVH
Hasso
Aj sii. Intressant info. Undras om vi talar om samma produkt? Kan ju iofs ha uppdaterats genom åren, men kollar man på www.carsoftinternational.com så verkar det vara en CD, kablage (ev. interface) och manual. Du skriver telsamtal over there, menar du då USA?
Den carsoft jag menar (ovanstående) finns väl i Belgien vad det verkar.
Hur som helst, intressanta produkter, men tydligen inte helt enkla att komma över till "rätt pris", men visst kliar det i fingrarna.
Söker man på carsoft så får man en massa länkar till Ryssland, hmmm. Alla är dock inte körbara, men till E34 finns en del info om elsystem bl.a.
Är ju bra för E34-ägarna om inte annat.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Fanns bara i USA att tillgå när det köptes.
finns visst nån typ av testversion på nätet hos carsoft
fast det är väl inget att ha.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Folke:Tilläg till tidigare inlägg, till nyare MB
används interface via comporten men dock inte till BMW.
Anled till diskett var att laptopen saknade cd-rom.
men nu är det dags för nya grejer.senaste versionerna ska inhandlas från Belgien den här gången bla til W.A.G.Verkstaden var bland de första som handlade carsoft i Sverige så då var USA bäst på hemidor, alltså lättast att nå.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.