|
Sida 29 av 111
|
|
|---|---|
|
Tackar "Trucker" för den info'n. Jag får nöja mig med de övriga modulerna som svarar. Jag tar alltid den långa vägen hem....... |
|
|
Nu har jag sökt mer här på forumet om mätarskruvning.I och med att jag får samma resultat igen när jag kör LCM Reading att bilen har gått 999900.BMWGUS skrev att "LKM mätarställningen tickar bara uppåt och kan aldrig ställas nedåt, därför ställer man den på det högsta värde den kan ha (999999 osv) för att dölja den ursprungliga ställningen, därefter ställes mätarställningen på vad man vill ha. Det BMW mfl ser vid analys är att LKM står på max, och drar då slutsatsen att något pillat på mätarställningen. Däremot går det ej att se vad den egentligen är ursprungligen." Ja vad ska man säga.....jag får väl gå med i klubben för lurade köpare.Det tål att nämnas att jag köpte bilen hos en BMW återförsäljare och man litar väl för mycket på dom.När jag var och kikade på bilen så frågade jag om man kan lita på mätarställningen och då sa han dom hade kollat den för annars kan dom ju inte lämna någon garanti på bilen.Jag kommer nog att beställa tid så att dom kör DIS på den i alla fall.För om jag kan se att det inte stämmer så kan nog dom göra det med.Sedan får man väl se. |
|
|
Går det att få tag på en manual till CF 6.5? /Anders |
|
| Du menar CS 6.5?I programmet Carsoft 6.5 så finns det en manual om hur du använder programmet m.m | |
|
Jag menar Carsoft 6.5. Det ska finnas en utförligare manual en den som ingår i programmet, men den kanske inte finns som pdf. /Anders |
|
| OK det visste jag inte. | |
|
Anders129! Kolla Länk Kanske inte en manual men en ganska utförlig beskrivning av CS 6.5. MVH Pelle |
|
|
Eller kika in direkt hos tillverkaren: www.carsoftinternational.com Manualen ingår som sagt i programvaran som i de flesta program idag men extern manual är visst på gång. Att tänka på: Man måste veta exakt vad man gör när man börjar koppla in sig på bilens system, antingen det gäller Carsoft eller andra programvaror. Det är ytterst lätt att trycka bort sig och få resultat eller funktioner som man inte önskat sig. Diagnosprogram och motsvarande har aldrig varit avsedda för bruk hos hemmapulare, det finns inga genvägar tyvärr... Varken BMW eller Carsoft eller andra motsvarande leverantörer lär vara särskilt lyckliga över crackade program som är i omlopp, bortsett från rent lagliga aspekter och gör man bort sig så har man ingen att klaga hos, detta är bra att känna till. Happy computing därute, ta´t lugnt med äggen nu i helgen...) FP |
|
| Någon som vet var man kan få tag på felkodstabell till BMW Scaner 1.3.5? | |
|
Hur ser koderna ut, följer de OBD-standard t.ex Pxxxx eller är det nån annan kombination? FP |
|
| Felkoderna får bara ett nummer ex. 140. Detta står under DEC och ett annat under Hex, men inget om vad felet betyder eller vad det är. | |
|
Hejsan Jag har följt denna tråd ganska länge utan att deltagit, men nu är det dags för några frågor. Jag har förstått att man skiljer på odbII och annan diagnos, jag har ett interface baserat på ELM 323 och en ODB kablel ,den funkat utmärkt. Min BMW (528-97) har ingen odb kontakt men en 20 pol under huven, kan man läsa ODB data från 20 pols kontakten ? Om jag köper ett "kina" interface kan jag med den läsa ODB data fårn andra bilar än BMW via den vanliga 16 pol ODB kontakten ? Jag jobbar med att testa ut diagnos systen för fordon , dock inte persobbilar. |
|
|
BMW-scanner: En kod i decimal eller hex-format behöver en översättningstabell för att tydas till "vanlig" standard. ELM 323 och OBD-II diagnos behandlar endast vissa motor och miljörelaterade data och system, klarar flera bilar. Körs på den speciella OBD-kontakten, numera standardiserad, kan även finnas i olika bilspecifika utföranden. Fullständig diagnos (i BMW) inkluderar ovanstående plus övriga system och moduler i bilen. Körs på kontakten i motorrummet och efter -01 i OBD-kontakten i kupén. Kinainterfacet är avsett för BMW enbart, det medföljer kablage för båda kontakterna. Osäker på om det finns OBD-utgång i motorkontakten på -97, troligen inte. Andra bilar, t.ex VAG-familjen har en mera fullständig diagnos via OBD-gränssnittet förutom miljödata osv enligt standarden. FP |
|
|
Var kan man få tag på en sådan översättningstabell som passar BMW. /P.O |
|
|
Prst: Kan denna länk va nånting? Länk Det står inget om det är specifikt för BMW men du får kolla. MVH Pelle |
|
|
Tackar. Det kanske är dessa felkoder. Säger programet 140 så finns P0140 och tar jag då bort P0 så kanske det är rätt. Någon som vet något annat? Mvh P.O |
|
|
Nja. P står för Powertrain (motor och kraftöverföring) och är en av de standardiserade serierna av OBD-II koder. Möjligt att decimalkoderna i ditt fall stämmer men inte så troligt. Du får helt enkelt kolla med nåt känt fel osv. Det finns flera serier med standardiserade felkoder för OBD-II och de är inte märkesbundna. FP |
|
|
Hm.. har testat under dagen att komma in i systemet via OBD kontakten på en 520i 99-an . Körde med CarSoft 6.1 och med 2 st interface, Ross CAN-HEX och TachoPro facet men inte lyckades med mera än bara Live Data från motor. Ska man kanske söka sig på BMWs egna diagnostik uttag i motorrummet? Ful OBD2 kom ju först med MY2000 eller? Testade ju som sagt att köra fuldiagnostik men blev inga response från övriga styrenheter. Någon? PS: Någon som vet vad för interface (chip ) till Carsoft 6.5? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
I en -99 har du bara DME koder i ObdII uttaget allt annat finns i diagnosuttaget under huven. Interface till CS 6,5 köper du från Kina av one stop factory ///MVH Hasso Länk |
|
Hei, Dere får unnskylde at jeg skriver dette innlegget på norsk. Jeg har lest alle innleggene i denne tråden. Jeg har akkurat fått kina-adapteret og har testet dette på min bil. Det virker helt ok og jeg har kjørt diagnoser og alt ser bra ut. Jeg har for ikke lenge siden skiftet Air Mass Meter og jeg fulgte TIS når jeg gjorde det. Der sto det : Read out fault memory of DDE control module, check stored error messages, rectify faults, clear fault memory. Når jeg kjørte en diagnose på min bil var det ingen feil på DDE. Så har jeg snakket med noen verksteder fordi min bil skal inn på service snart. Da har jeg nevnt at jeg har skiftet AMM selv. De sier da at en AMM skal kodes/programmeres inn for at den skal virke ordentlig. Mitt spørsmål er om man kan bruke carsoft til dette og i tilfelle hvordan man gjør det. Det eneste stedet jeg kan se at det er mulig å gjøre noe er reset adaptation values. Men min bil er chiptunet og jeg har ikke lyst til å betale nye 5000 kroner for å få det gjort en gang til hvis dette fører til at jeg sletter tuning verdiene. Mitt andre spørsmål er om det er virkelig nødvendig, da BMW sin TIS sier at man kun skal gjøre noe med eventuelle feilmeldinger. Kan legge til helt tilslutt at min bil går veldig mye bedre etter at jeg skiftet AMM'en bortsett fra at jeg har en liten turtallsdropp hvert 15. sekund når den går på tomgang. Om dette blir bedre når jeg har ått kodet inn AMM'en vet jeg ikke, men DDE hadde ingen feil. mvh Dag Hey, They've got internet on computers now! -Homer Simpson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.