AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.420

Carsoft diagnossystem mm

Sida 26 av 111
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vilken typ av Bordcomputer har du ? Är radion på tex

///MVH Hasso
Länk
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Det sitter nav, tv, dsp, cdvxl. provat radion både av och på.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om jag köper BMW Interface for Carsoft 6.1 för 150usd och sedan laddar ned Carsoft V6.5 så kan jag då köra diagnos m,m på nya+gamla BMW:s?
Vart kan V6.5 laddas ned ifrån och behöver man ingen nyckel eller serie nr till programmet?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Glöm förra inlägget , det har ordnat sig med program varan.
Det jag nu undrar över är: Går det att koda in tex navigatorn eller koda in att man bytt till xenon strålkastare med detta programmet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Nej. Det är inte möjligt, vissa kodningar kan göras ,språkbyte mm men i liten utsträckning och det är inget jag testat heller kan vara lite vanskligt iom att det finns så många olika programversioner på olika bilar är nog svårt att täcka in allt.
Läsa/reseta felkoder i samtliga system Och serviceåterställning mm är väl det som det är bäst på.
Carsoft är egentligen bäst på MB, det är stor skillnad på programutbudet och funktioner om man kör MBversionen.

///MVH Hasso
Länk
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
(Hasso) villket program tror du är det bästa till bmw?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Denna beskrivning på hur man själv bygger ett Carsoft 6-5-interface har varit uppe tidigare, men är det någon här som har provat Länk ?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hittade lite info om DIS: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hej, jag tror frågan varit uppe tidigare och kanske t o m på den här tråden, men jag kan inte hitta svaret:

Vad är det för enhet på körsträckan när man läser upp den från LCM tillsammans med VIN-koden: km eller miles?
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Den visas i km

/Pulare
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Jag har inte använt min 750 på hela vintern, men när jag skulle provstarta den i går så blev det helknas. FAILSAFE ENGINE i displayen. Provade flera gånger med samma resultat. Lät den gå i 5 min på tomgång men det blev samma igen. Bilen står utomhus.
Batteriet är OK.
Höger motorhalva är betydligt kallare vid grenröret men det ryker från avgasröret så något förbränns tydligen.
Testade att ta bort kontakten till LLM på höger sida och då hostade bilen till men fortsatte att gå. Satte tillbaka den och tog bort på vänster sida för skoj skull. Då hände ingenting. Borde det inte vara tvärtom???

Testade med mitt Kina-interface för att hitta felet, men inte blev jag mycket klokare. Full diagnos indikerar på 3 fel. (ett fel viste jag om sedan innan). Går jag in på singeltest så visar ett av "felen" OK. Verkar väldigt tillförlitligt det där Carsoft.........hmmm
Felen är ABS, Airbag och ZKE/ZVM (det sista verkar falskt men kanske inte ändå för det betyder "Central boby electronic"). Kan dessa fel påverka att motorn går in i "Felsäkert läge". Kanske Bill Gates fel alltihop.......

Jag använder Carsoft 6.5.06.
Testade lite till och hittade något att gå på.
Under "special Funktions - Live data - Live data EGS" finns det något som heter "Selector lever L1:" Även L3 L4 L5. Dessa står i OPEN när motorn är avstängd, men när jad startar så ändras 3 av värdena men L3 förblir OPEN. Vad menas med detta??? Kan det vara felet kanske?

/ Tony
St
6
Stingh
320i -00
M3 Europa -89
Någon här som har testat BMW Scanner från PA-Soft finns nu i version 1.36
och kommer snart även för E60 o E90. Interface finns på One-Stop (china).

Verkar gå lite djupare in i styrboxarna?

Ha de'
Ingemar
DavidS
Glöm PA-Soft 1.36. One-Stops interface funkar bara med 1.35.

MVH

David

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Jag laddade batteriet fast att det var ok. Nu funkar bilen som vanligt igen.
Tydligen VÄLDIGT viktigt med bra batterier. Ska göra en riktig konditionstest någon gång på batteiret. Någon som har ett bra gör-det-själv-tips.

Ang. PA-Soft 1.35. Var hittar man det om man inte vill betala en massa?

/ Tony
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Jag har lyckats fått tag på komplett schema inkl. krestkortslayout och hex-fil till atmel-microcontrollern till Carsoft 6.5 interfacet.
Är det någon här som byggt detta eller är sugen på att göra det?
Personligen skulle jag vilja ta fram kretskort och göra ett försök, tror att man kan landa på runt 300 kr för ett komplett interface.
Enda problemet är programmeringen av microcontrollern, finns det någon här med tillgång till en programmerare för en Atmel AT89C2051?
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Hittade schema till en programmerare. Kommer att bygga ett interface när jag får tid.
Återkommer med info hur det gick
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det är schemat som ligger till grunden för det interface som one.stop.factory säljer , konstruerat av signaturer "Gotcha" på carforum.
Knappt värd att lägga ned tid på att bygga ett när dom färdigt inte kostar så mycket mera, att köpa anslutningspluggar mm är ju inte gratis heller.

///MVH Hasso
Länk
langante:
Jag har haft precis samma tankegångar. Även om man inte räknar eget jobb osv och har tillgång till programmerare så är det som Hasso säger. 300:- lär inte förslå långt när du väl har ett färdigt kapslat interface inkl. kablage för dator och båda kontakterna i bilen. För nåt år sen var det kanske lite aktuellt, men inte sedan OneStop dök upp med grejorna till c:a 1500:-

FP
Ps
72
Psz
530iA -05
Hej
Har lyckats pula ihop ett "carforum-IF" men CS 6.5 stänger ner sig. Har provat med crack både hit och dit (har en mapp full med rar-filer). CS 6.1 funkar däremot men vill gärna ha igång 6.5. Har lusläst tråden men hittar inget nytt. Vad göra??

MVH Pelle
Ps
72
Psz
530iA -05
Löste det! Hittade SP 1 (6.5.06) bland filerna, fungerar klockrent.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.